گزارش ديپلماسى ايرانى تا شامگاه چهارشنبه

نتايج آخرين چانه زنى‌ها بر سر توافقنامه عراق-امريکا

۰۷ آذر ۱۳۸۷ | ۰۲:۱۸ کد : ۳۲۹۸ آمریکا
ظرف روزهاى دوشنبه و سه شنبه 4 و 5 آذر با تلاش مشترک مالکى و طالبانى نخست وزير و رييس جمهور عراق، رايزنى هايى براى جلب موافقت سنى ها (جبهه توافق و جبهه گفتگوى ملى) و فهرست العراقيه و حزب فضيلت با توافقنامه امنيتى عراق و امريکا آغاز شد. گزارش ديپلماسى ايرانى از آخرين تحولات توافق‌نامه امنيتى بغداد-واشنگتن، مراد ويسى کارشناس مسايل عراق
نتايج آخرين چانه زنى‌ها بر سر توافقنامه عراق-امريکا
ظرف روزهاى دوشنبه و سه شنبه 4 و 5 آذر با تلاش مشترک مالکى و طالبانى نخست وزير و رييس جمهور عراق، رايزنى هايى براى جلب موافقت سنى ها (جبهه توافق و جبهه گفتگوى ملى) و فهرست العراقيه و حزب فضيلت با توافقنامه امنيتى عراق و امريکا آغاز شد. چارچوب اين تلاش ها گنجاندن تقاضا هاى اين جريانات در چارچوب يک سند موسوم به سند اصلاح بود. مذاکرات و رايزينى هاى مربوط به تدوين اين سند تا روز چهارشنبه نيز طول کشيد اما طرفين به توافق نرسيدند. لذا نشست پارلمان در صبح چهارشنبه به دليل عدم توافق بر سر مفاد سند اصلاح به ساعت 3 بعد از ظهر موکول شد و در جلسه رسمى عصر نيز عليرغم حضور نورى مالکى در صحن پارلمان برگزار نشد. لذا محمود مشهدانى اعلام کرد با هدف ايجاد توافق بر سر سند اصلاح جلسه پارلمان به روز پنجشنبه موکول مى شود.
 
کردها و ائتلاف يکپارچه چهارشنبه شب اعلام کردند که اگر چه اکثريت کافى براى تصويب توافقنامه وجود دارد اما خواهان تصويب آن با يک راى ضعيف نيستند و در پى اجماع جريانات سياسى بر سر توافقنامه هستند. لذادر شرايطى که  تا شامگاه چهارشنبه علاوه بر کردها (50 راى) و ائتلاف يکپارچه (75 راى)، حزب کمونيست و فهرست العراقيه(19 راى) و حزب فضيلت (15 راى) نيز به جمع موافقان پيوستند، تلاش ها بر جلب موافقت سنى ها متمرکز شد. مسولان ارشد کرد و ائتلاف يکپارچه در جلسات مکرر در ساختمان رياست جمهورى، نخست وزيرى و پارلمان با مخالفان براى جلب رضايت آنها تلاش کردند. در اين چارچوب همچنين روز چهارشنبه شوراى رياست جمهورى عراق در نشستى با حضور جلال طالبانى رييس جمهور اين کشور و طارق الهاشمى و عادل عبدالمهدى معاونان وى پيشنهادات احزاب سياسى اين کشور در خصوص توافقنامه را بررسى کرد. اين در حالى بود که مقامات آمريکايى نيز در آخرين ساعت‌هاى باقى مانده به زمان برگزارى نشست پارلمان جهت تصويب توافقنامه، رايزنى‌هايى را براى قانع نمودن رهبران سياسى عراق نسبت به موافقت با اين توافقنامه آغاز کردند. رايان کروکر سفير آمريکا در بغداد و ديويد ساترفيلد مشاور وزير امور خارجه اين کشور به همراه ژنرال ريموند اوديرنو فرمانده نيروهاى آمريکايى در عراق، مسووليت اين رايزنى‌ها را بر عهده داشتند و مذاکراتى را در اين خصوص در سفارت آمريکا در بغداد، دفتر رييس جمهور عراق، مقر نخست وزيرى و ساختمان پارلمان انجام دادند.
 
 
در مقابل، طارق الهاشمى دبير حزب اسلامى به عنوان يک رهبر ارشد سنى ها چهارشنبه شب اعلام کرد شکاف ملى بر سر توافقنامه عيان است ولى اميدوارم با طرح حزب اسلامى عراق مبنى بر انجام رفراندوم در خصوص توافقنامه، موافقت شود. هاشمى هم چنين در نامه‌اى به تعدادى از رهبران سياسى عراق، از آنها خواست تا با انجام رفراندوم در خصوص توافقنامه موافقت کنند. سليم الجبورى يک سخنگوى جبهه التوافق سنى ها نيز موافقت اين جبهه را با توافقنامه مستلزم دو شرط مهم دانست. 1- مساله اصلاحات سياسى در پارلمان پيش از توافقنامه به تصويب برسد و 2- تضمينى براى انجام رفراندوم در خصوص توافقنامه ارايه شود. سرانجام ديشب منابع نزديک به دولت و رييس جمهورى اعلام کردند جبهه‌ى التوافق، فهرست العراقيه، جبهه‌ى گفتمان ملى و حزب الفضيله که با امضاى توافق‌نامه مخالف بودند، تصويب اين توافق‌نامه را مشروط به تعهد دولت در اجراى سند اصلاحات در کشور(شامل آزادى زندانيان بر اساس قانون عفو فراگير و انحلال دادگاه عالی جنایی که سران و اعضای برجسته رژیم بعثی سابق را محاکمه می کند و همچنین تعدیل قانون بازخواست و عدالت که جایگزین قانون ریشه کنی حزب بعث به شمار می رود و همچنین برقراری توازن در دستگاه‌های امنیتی و دولتی و آزادی زندانیان) کردند و با شوراى رياست جمهورى به توافق رسيدند که توافقنامه تصويب شود اما مشروط به اينکه شش ماه بعد به رفراندوم گذاشته شود.
 
 اگر چه هوشيار زيبارى وزير امور خارجه‌ى عراق در تشريح اين مکانيزم گفت که در واقع گروه‌هاى پارلمانى با ارائه‌ى چنين سندى، تصويب توافق‌نامه را به نوعى معامله‌ى سياسى تبديل کردند.اکنون تا ساعاتى ديگر بايد در انتظار بود تا نخست سند اصلاح به تصويب پارلمان برسد و سپس توافقنامه به راى گذاشته شود و تصويب گردد.

نظر شما :