اردوغان، هم‌کیش اخوان‌المسلمین

۱۲ دی ۱۳۸۷ | ۱۴:۲۱ کد : ۳۵۶۱ گفتگو
گفت‌وگو با دکتر علی مهتدی، کارشناس مسائل خاورمیانه
اردوغان، هم‌کیش اخوان‌المسلمین
مذاکرات صلح سوریه و اسراییل از طرف سوریه متوقف شده است، شما این مسئله را چگونه ارزیابی می کنید؟
مسلم است که در شرایطی که اسراییل غزه را محاصره کرده است و بمباران می کند و مردم غزه را قتل عام می کند، مذاکره با اسراییل هیچ معنایی ندارد. سوری ها اصولا این مذاکرات را جدی نگرفتند و بیشتر هدف سوریه از پیگیری این مذاکرات اول گرفتن بهانه از امریکا و اسراییل بود تا سوریه را متهم به مخالفت با صلح نکنند و بعد از آن هم به دلیل تحکیم روابط با آنکارا، با دادن نقش میانجی به ترکیه بود.
 
در حال حاضر هم ترکیه و هم سوریه از جنایاتی که اسراییل در غزه مرتکب می شود به شدت عصبانی و ناراحت هستند بنابراین، اینکه سوریه اعلام کند که مذاکرات را متوقف می کند یک اهرم فشار بر روی اسراییل و افکار عمومی در اسراییل است.
 
ترکیه هم اعلام کرده است که در جنایات غزه به این کشور توهین شده است، آیا این به دلیل نقش میانجی گری است که ترکیه در مذاکرات صلح بر عهده داشت؟
خیر، این به دلیل این است که در ترکیه یک حکومت اسلامگرا روی کار است و این اسلامگرایان در واقع بخشی از اخوان المسلمین هستند. جنبش حماس هم وابسته به همین جماعت اخوان المسلمین است. لذا حکومت ترکیه با جنبش حماس از نظر ایدئولوژیک احساس نزدیکی می کند و احساس می کند جنایاتی که در غزه اسراییل مرتکب می شود، این جنایات متوجه ترکیه هم هست. در یک چارچوب وسیع تر، هر مسلمانی و هر انسان آزاده ای احساس اهانت می کند که یک منطقه کوچکی را با 1.5 میلیون جمعیت به یک چنین شکل غیر انسانی محاصره بکنند و قتل عام کنند و جهان دست روی دست بگذارد و جلوی این جنایات را نگیرد. این بخش مربوط می شود به همه انسان های مسلمان و آزاده ای احساس اهانت می کند و ترکیه هم از این مسئله مستثنی نیست.
 
پیش بینی شما از آینده این وضعیت چیست؟
وضعیت بسیار پیچیده است. همان طور که آقای سید حسن نصر الله، دبیر کل حزب الله گفته است و عده دیگری هم تاکید کردند، آنچه که در غزه می گذرد در واقع یک نسخه کوچک تری از جنگ 33 روزه تابستان 2006 علیه لبنان است. البته تفاوت هایی دارد. در اینجا وضه بسیار مشکل است چرا که غزه در محاصره است و مصر که باید عمق استراتژیک ساکنین غزه باشد، متاسفانه در محاصره غزه همکاری می کند با اسراییل و این در حالی است که در لبنان سوریه کمک می کرد و نتوانستند لبنان را محاصره کنند.
 
اما این امیدواری وجود دارد که مقاومت فلسطین با صبر و استقامت مانع از این بشود که رژیم صهیونیستی به اهداف خودش برسد.
 
در هر حال وضع غزه بسیار سرنوشت ساز است و اگر خدایی نکرده امریکا و اسراییل و چند کشور عربی که با اینها همدست هستند بتوانند مقاومت در غزه را نابود بکنند، این خطر وجود دارد که آرمان فلسطین از بین برود و جهان عرب به سمت صلح با اسراییل برود و همین طرحی که کشورهای عربی و امریکا در آناپولیس آغاز کردند به واقعیت بپیوندد. تصور می کنم که اجرای این طرح مستلزم از بین رفتن مقاومت است. به هر حال به همین دلیل همه جهان اسلام و همه انسان های آزاده باید از این مقاومت حمایت کنند تا آرمان فلسطین به واقعیت بپیوندد

نظر شما :