حضور امریکا در مذاکرات نشانه جایگاه محکم ایران است

۰۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۷:۲۶ کد : ۴۳۳۲ گفتگو
گفت‌وگوی دیپلماسی ایرانی با حمید­رضا حاج بابایی، عضو کمیسیون سیاست‌خارجی و یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی
حضور امریکا در مذاکرات نشانه جایگاه محکم ایران است

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی ایران گفته است که مجلس با دقت بر مذاکرت آتی هسته ای کشور نظارت خواهد کرد و تنها مذاکراتی را مجاز می داند که در چارچوب مصوبات مجلس صورت گیرد.

گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با حمید­رضا حاج بابایی، عضو کمیسیون سیاست خارجی و یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی:

بر اساس اظهارات امروز رئیس مجلس شورای اسلامی، مجلس بر مذاکرات آتی هسته­ای کشور نظارت خواهد داشت، مکانیسم این نظارت را توضیح دهید؟
وظیفه نظارت برای مجلس، یک امر ذاتی است، مجلس بر همه اموری که دولت انجام می دهد نظارت دارد، بحث هسته ای نیز مسئله ای بسیار مهم و تعیین کننده است بطوری که مجلس هفتم و هشتم چهر مصوبه در موضوع هسته ای داشته اند.

به طور قطع با توجه به حساسیت و توجه مجلس شورای اسلامی به موضوع هسته ای کشور، این قوه در مباحث آتی هسته ای کشور نظارت خود را اعمال خواهد کرد، مجلس در این باره هم پشتیبان دولت است و هم ناظر بر اقدامات و فرآیندهایی که در مسئله هسته ای کشور انجام می پذیرد، هدف از این نظارت نیز این است که آنچه در مذاکرات هسته­ای کشور صورت می گیرد مطابق با خواسته ملت ایران و قوانین و مقررات ان پی تی و تعهدات ایران در این چهارچوب باشد.

مکانیسم این نظارت نیز مشخص است، مجلس نظارت عامه دارد که بر اساس آن یا نیاز به ارائه توضیح است و یا نیاز به تصویب قوانینی خاص وجود دارد، به هر حال نظارت مجلس بر اساس اختیارات قانون اساسی شکل می گیرد.

ارزیابی مجلس از حضور مستقیم امریکا در مذاکرات آینده 1+5 با ایران چیست؟
ایران با گروه 1+5 مذاکره می کند، با حضور مستقیم امریکا در این مذاکرات بطور قطع مباحثی که پشت پرده می گذرد، در صحن انجام می گیرد و این کشور مستیما نظرات خود را در مذاکرات اعمال می کند.
جمهوری اسلامی ایران حضور مستقیم امریکا در مذاکرات آتی هسته ای را نشانه جایگاه محکم خود در عرصه بین المللی تلقی می کند و بر این باوریم که گام های برداشته شده در مسیر هسته­ای کشور برگشت ناپذیر است و امریکا باید با ایران جایگاه ویژه ایران را در مسئله هسته پذیرا باشد.
اکنون کشورهای مختلف از جمله گروه 1+5، حق ایران در بهره مندی از فن آوری هسته­ای را پذیرفته اند و دیگر بحثی از تعلیق در برابر تعلیق وجود ندارد، خانم کلینتون نیز اعلام کرده است که امریکا بصورت کامل در مذاکرات هسته ای با ایران حاضر می شود، این نیزقدمی عاقلانه از طرف دولت امریکاست که اگر عملیاتی شود و حق فن آوری ایران به رسمیت شناخته شود؛ در جهت صلح و امنیت جهانی گامی برداشته خواهد شد.

معنای "رژیم های شدیدتر نظارتی" که از سوی برخی طرف های 1+5 اعلام شده است، چیست و دیدگاه ایران در این خصوص چگونه است؟
گروه 1+5 یک پادمان بوده است که برای مذاکره با ایران پذیرفته شده است اما نظارت بر عهده ان پی تی است.

*دیپلماسی ایرانی: البته باید یادآوری کرد که  که نظارت بر روند فعالیت های هسته­ای کشورها بر عهده آژانس بین المللی انرژی اتمی است(IAEA) است و ان پی تی، پیمان منع گسترش سلاح های هسته­ای است.


نظر شما :