ادبیات غرب در مذاکرات باید متفاوت باشد

۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۹:۵۶ کد : ۴۴۳۷ گفتگو
گفت‌وگو با علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی
ادبیات غرب در مذاکرات باید متفاوت باشد

جمهورى اسلامى ايران از گفت‌وگو و تعامل سازنده استقبال و اعلام کرد بسته‌ پيشنهادى به روز شده خود را ارائه خواهد کرد. در بيانيه رسمى ایران که پاسخی به بيانيه اخير ‌٦ کشور مذاکره کننده بود گفت‌وگو، راه حل مشکلات در عرصه‌ بين‌المللى خوانده و تاکيد شده است برخى مفاد بيانيه کشورهاى ياد شده از تحولات جديد فاصله دارد و نافى احترام متقابل و گفت‌وگو در فضاى عادلانه است.

دیپلماسی ایرانی در گفت و گو با علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نظر وی را درباره مذاکرات پیش روی ایران و 1+5 و رویکرد متفات دو طرف جویا شده است که در ادامه می آید: 

بروجردی اظهار داشت: ما در اجلاس قبل که معاون وزیر خارجه امریکا نیز حضور داشت، بسته پیشنهادی خود را ارائه کرده ایم اما چون از آن تاریخ تاکنون غربی ها نتوانسته اند به جمع بندی رسیده و نسبت به بسته ایران پاسخی ارائه دهند و در این مدت نیز تحولات زیادی رخ داده است، طبیعتا ضرورت داشت که بسته پیشنهادی ایران روزآمد شده و تغییرات لازم در آن اعمال شود.

او افزود: با این حال مبنای مذاکرات ما با 1+5 بسته ای خواهد بود که حاوی مسائل مرتبط با امنیت منطقه، نیازهای اروپا، بحث انرژی، موضوع خلع سلاح هسته ای، مبارزه با تروریسم و مواد مخدر و بسیاری دیگر از مباحث دیگری است که هم جزء سیاست های جمهوری اسلامی ایران است و هم در سیاست های 1+5 جای دارد.

این فصول مشترک می تواند مبنای خوبی برای مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با مجموعه 1+5 باشد، در واقع می توان انتظار داشت که این هفت کشور در کنار یکدیگر قرار گرفته و پیرامون موضوعات مذکور به جمع بندی برسند.

رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس درباره حضور ایران و امریکا به طور مستقیم در مذاکرات آتی 1+5 پیرامون مسئله هسته ای ایران و تاثیر این حضور در نتیجه مذاکرات گفت: این مسئله بستگی به سیاست هایی دارد که امریکاییان دنبال می کنند، ایران در این دور از مذاکرات دیگر چرخه سوخت را کامل کرده و به فن آوری ساخت میله های سوخت به عنوان آخرین مرحله از زنجیره تولید سوخت هسته ای دست یافته است.

این نماینده مجلس در ادامه تاکید کرد: بر این اساس حتما ادبیات 1+5 باید متفاوت از گذشته باشد و دیگر چیزی به نام تعلیق نمی تواند مبنایی برای ادامه مذاکرات باشد، اگر ادبیات امریکاییان مبتنی بر واقعیات باشد، طبیعتا می تواند به تفاهم نهایی و حل مشکلات موجود کمک کند.

بروجردی تصریح کرد: بدون تردید رویکرد ایران برای حضور در این مذاکرات پیش رو مثبت است چراکه در غیر این صورت شورای عالی امنیت ملی ایران از گفت و گو با غرب در چهارچوب این مذاکرات استقبال نمی کرد.


نظر شما :