پس از غرب، کشورهای اسلامی فشار را به اسرائیل افزایش می‌دهند

۰۹ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۶:۴۷ کد : ۴۷۳۰ سرخط اخبار
فشار بر اسراييل ادامه دارد...
پس از غرب، کشورهای اسلامی فشار را به اسرائیل افزایش می‌دهند

مسئله اعراب و اسرائیل همچنان در صدر اخبار خاورمیانه است. پس از رفت و برگشت­های سران اسرائیل به امریکا و آمدن نمایندگان امریکایی به منطقه اکنون وزيران امور خارجه عضو سازمان کنفرانس اسلامى در پيش نويس بيانيه‌ پايانى خود موضع‌گيرى خود را درباره مسائل منطقه و در راس آن مساله‌ فلسطين، عراق، سودان و سومالى اعلام کرنند.

بر اساس پيش نويس بيانيه‌ پايانى نشست وزيران امور خارجه‌ عضو سازمان کنفرانس اسلامى که از سوى خبرگزارى کويت منتشر شد، وزيران امور خارجه هر گونه اقدام غيرانسانى اسرائیل عليه ملت فلسطين را در زمينه‌ تشکيل کشور فلسطين به پايتختى بيت المقدس محکوم کرد و بر حق ملت فلسطين در تشکيل کشورشان به پايتختى بيت‌المقدس و پايان تحريم عليه نوار غزه تاکيد کردند.

وزيران امور خارجه‌ کشورهاى عضو سازمان کنفرانس اسلامى همچنين اقدامات اسرائيل برای يهودى سازى بيت المقدس را محکوم کردند.

در اين پيش نويس همچنين بر احترام به حاکميت، تماميت ارضى و استقلال عراق و حمايت از تلاش‌ها برای تحقق آشتى ملى و تلاش‌هاى دولت در زمينه‌ برقرارى امنيت و ثبات در اين کشور و بازسازى آن تاکيد شده و هر گونه اقدام تروريستى در اين کشور محکوم شده است.

وزيران امور خارجه عضو سازمان کنفرانس اسلامى ضمن اعلام همبستگى با سودان در رويارويى با طرح‌هاى تهديد آ‌ميز عليه اين کشور که حاکميت و ثبات سودان را هدف قرار داده، حمايت خود را از عمر البشير رئيس جمهوری سودان در قبال دادگاه بين‌المللى لاهه و نيز تلاش‌ها در جهت برقرارى صلح در دارفور اعلام کردند.

وزيران امور خارجه کشورهاى عضو سازمان کنفرانس اسلامى از وحدت يمن حمايت کرده و هر گونه اقدام برای بى‌ثبات سازى اين کشور را محکوم کردند.

بر اساس پيش نويس بيانيه پايانى درباره سومالى، از تمام گروه‌هاى سومالى خواسته شده است تا از توافق­نامه‌ جيبوتى حمايت کرده و برای پايان دادن به درگيرى‌ها در اين کشور تلاش کنند.

وزيران امور خارجه همچنين عضويت کامل سومالى در سازمان کنفرانس اسلامى را خواستار شدند.

اين وزيران همچنين اعلام کردند که پديده تروريسم با تمامى اديان و اصول جهانى تناقض دارد و هر گونه ارتباط ميان تروريسم با اسلام را محکوم کردند و خواستار تفاوت قائل شدن ميان تروريسم و مبارزه‌ مردمى شدند.

همچنين وزيران امور خارجه‌ کشورهاى اسلامى خواستار برگزارى کنفرانس بين‌المللى تحت نظارت سازمان ملل براى ارائه‌ى تعريفى از تروريسم، استعمار و اشغالگرى شدند و بر حق ملت‌ها در مقاومت برای آزاد سازى اراضى اشغالى تاکيد کردند.

سازمان کنفرانس اسلامى نسبت به سلاح‌هاى هسته‌اى اسرائیل ابراز نگرانى کرده و خواستار عارى ساختن منطقه از سلاح‌هاى کشتار جمعى و نيز پيوستن اسرائيل به معاهده‌ى بين المللى ان.پي.تى شد.

در پيش‌نويس بيانيه پايانى بر حل و فصل اختلافات ميان کشورهاى اسلامى از طريق مذاکره و تحکيم همکارى اسلامى و مخالفت با اعمال خشونت تاکيد شد.

همچنين در پيش‌نويس بيانيه‌ پايانى، تحريم‌هاى امريکا عليه سوريه رد شده و اعلام شد که اين مساله کاملا به نفع اسرائيل است و بايد در اين امر بازنگرى شود؛ چرا که اين امر مى‌تواند بهبودی روابط سوريه و امريکا را خدشه دار کند.

وزيران امور خارجه همچنين بر برقرارى صلح عادلانه و فراگير در منطقه بر اساس قطعنامه‌هاى مشروع بين‌المللى و آزاد سازى مناطق اشغالى از اشغال اسرائیل و اجراى طرح صلح عربى تاکيد کردند.

اين وزيران همچنين بر اهميت همکارى و هماهنگى اقتصادى ميان کشورها و لزوم همکارى با يکديگر برای رويارويى با بحران جهانى اقتصاد و افزايش سرمايه‌گذارى‌هاى مشترک تاکيد کردند.

در زمينه‌ حقوق بشر در پيش‌نويس بيانيه‌ پايانى آمده است که بايد هيات‌هاى جديدى تحت نظارت سازمان کنفرانس اسلامى برای نظارت بر وضعيت حقوق بشر به ويژه حقوق زنان ايجاد شود و همچنين با اسلام هراسى و تلاش در اين زمينه مبارزه شود.

در همین حال محمود عباس تاکيد کرد، از اوباما مى‌خواهم دولت اسرائيل را ملزم به توقف شهرک سازى‌ها و پذيرش راهکار تشکيل دو کشور کند.

محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين در گفت‌وگو با تلويزيون رسمى فلسطين اظهار کرد، در ديدار قريب الوقوعش با باراک اوباما رئيس جمهوری امريکا درباره مسائل مهمى همچون فرآيند صلح خاورميانه، طرح صلح کشورهاى عربى و طرح نقشه‌ راه گفت‌وگو مى‌کند.

وى همچنين از بررسى مسائل داخلى فلسطين و منطقه‌اى در ديدارش با اوباما خبر داد.

محمود عباس خاطرنشان کرد، من در اين ديدار از رئيس جمهوری امريکا مى‌خواهم دولت اسرائيل را ملزم به توقف شهرک سازى‌ها و پذيرش راهکار تشکيل دو کشور کند. رئيس جمهوری اوباما درباره اين موضوع که مساله‌ فلسطين را در اولويت امور خاورميانه قرار دهد، جدى است و اين همان موضعى است که به رهبران جهان ابلاغ کرده است.

رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين عنوان کرد، موضوع اجراى اين موضع‌گيرى ديگر به اوباما و توانايى او در اداره‌ امور باز مى‌گردد.

محمود عباس که تا عصر ديروز در اردن به سر مى برد در محل اقامتش با عبدالله بن زايد آل نهيان وزير امور خارجه‌ امارات ديدار کرد و به بررسى آخرين تحولات مربوط به فلسطين و منطقه و همچنين روند مذاکرات ملى، بازسازى غزه و تلاش‌هاى در حال جريان برای احياى فرآيند صلح خاورميانه پرداخت.

وزير امور خارجه‌ امارات نيز تاکيد کرد، اکنون فرصت مناسبى فراهم شده که اسرائيل به جامعه‌ى بين‌المللى و دوستان غربى‌اش نشان دهد با تمامى طرح‌هاى عربى برای احياى روند صلح مخالف است.

وى همچنين تاکيد کرد، نظرسنجى‌هاى جديد در اسراييل نشان مى‌دهد که اکثريت يهودى‌ها با راهکار تشکيل دو کشور موافق هستند اما وجود يک دولت تندرو در اسرائيل مانع از اين امر شده است.

وزير امور خارجه‌ امارات ضمن تعريف و تمجيد از رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين گفت: «با توجه به درايت محمود عباس، حمايت مردم فلسطين از او و وجود رئيس جمهوری فهميده در امريکا اميد زيادى به حل و فصل بحران خاورميانه وجود دارد.»

وى همچنين سفر محود عباس به امريکا را پيش از آمدن اوباما به مصر و سخنرانى در اين کشور اميدوار کننده دانست.

محمود عباس 28 ماه جارى براى انجام مذاکرات با باراک اوباما به واشنگتن مى‌رود.


نظر شما :