جشن تولد براى رهبر مخالفان ميانمار

۳۱ خرداد ۱۳۸۸ | ۰۰:۵۵ کد : ۴۹۶۱ اخبار اصلی
جهانيان براى آنگ سان سوکى رهبر مخالف در حبس رژيم ميانمار جشن تولد گرفتند.
جشن تولد براى رهبر مخالفان ميانمار

در حالى که محکوميت جهانى محاکمه رهبر دموکراسى خواه ميانمار باعث برانگيختن تجمعاتى در پايتخت‌هاى کشورهاى مختلف جهان شد، آنگ سان سوکى کيک جشن تولد 64 سالگى‌اش را در زندان با زندانبان‌هاى خود تقسيم کرد.

کشورهاى اتحاديه اروپا در سالگرد تولد آنگ سان سوکى، رهبر دموکراسى خواه ميانمار هشدار دادند که اگر وى آزاد نشود، آنها تحريم‌هاى خود عليه دولت نظامى اين کشور را افزايش خواهند داد.

سوکى که دراتاق ميهمانان در زندان بدنام اينسين در يانگون پايتخت ميانمار نگهدارى مى‌شود، به اتهام نقض مقررات حبس خانگى خود با پنج سال حبس مواجه است.

اين اتهامات زمانى مطرح شد که يک امريکايى با شنا کردن خود را به خانه تحت مراقبت وى رساند و دو روز در آنجا ماند.

چند کيلومتر آن‌طرف‌تر از این زندان، صدها تن از طرفداران سوکى به مناسبت شصت و چهارمين سالگرد تولد وى 64 گنجشک و 10 کبوتر را در مقر حزب اتحاديه ملى براى دموکراسى (حزب وى) آزاد کردند و آواز تولدت مبارک سر دادند.

نيان وين، وکيل سوکى کيک‌ها، گل‌هاى ارکيده و پيغام‌هاى تولدت مبارک را از سوى دوستان سوکى و جامعه بين‌المللى به همراه 50 جعبه برنج براى وى به زندان برد تا با کارکنان زندان تقسيم کند.

نيان وين گفت: «سوکى از اين تلاش‌ها تشکر کرد و گفت که از اين‌که نمى‌تواند شخصا از کسى تشکر کند متاسف است.»

آنگ سان سوکى هم‌اکنون چهاردهمين سال است جشن تولد خود را در زندان برگزار مى‌کند.

روز جمعه به مناسبت شصت و چهارمين سالگرد تولد سوکى حمايت‌هاى گسترده‌اى از سوى ستاره‌هاى هاليوودى و شخصيت‌هاى برجسته نظير ديويد بکهام و بسيارى از دولت‌هاى غربى از سوکى صورت گرفت.

بسيارى از افراد روى سايت‌هاى شبکه‌هاى اجتماعى پيام‌هاى آنلاين گذاشتند و ويدئو‌هايى را روى سايت يوتيوب فرستادند، اقدامى که گروه‌هاى حقوق بشر يک ابزار بى‌سابقه و قدرتمند براى تاکيد بر رنج‌هاى سوکى ناميدند.

کنسرت‌ها و شب زنده دارى‌ها با نور شمع و ديگر گردهمايى‌ها به خاطر آنگ سان سوکى در بيش از 20 شهر جهان از جمله بانکوک، دوبلين، لندن، پاريس، پراگ، سيدنى، توکيو و نيويورک برگزار شد.

در بخشى از يک پيام که به امضاى ده‌ها شخصيت مطرح و برجسته جهان رسيده و روى وب سايت 64forsuu.org قرار گرفته، آمده است، ما نبايد در شرايطى که وى مجددا وادار به سکوت شده، کنار بايستيم. اکنون زمان آن‌ است که جامعه بين‌المللى با يک صدا حرف بزند.

از جمله افرادى که اين پيام را امضا کرده‌اند، مى‌توان به جورج کلونى، رابرت دنيرو،‌ استيون اسپيلبرگ، جيکا پارکر و برندگان جايزه صلح نوبل مانند الى ويسل و دسموند توتو اشاره کرد.

پل مک کارتى در پيامى در یک وب سایت ویژه گفت: «آنگ سان سوکى براى کشور خود و ديگر نقاط جهان يک الهام بخش است.»

اين وب سايت که يک مرکز آنلاين براى مبارزه است، از سوى ائتلاف گروه‌هاى حقوق بشر نظير سازمان عفو بين‌الملل،‌ ديده بان حقوق بشر، کمپين برمه، نام قديم ميانمار در انگليس و يک سازمان خيريه که تحت حمايت مالى جورج کلونى و براد پيت فعاليت مى‌کند، سازماندهى مى‌شود.

در واشنگتن يان کلى سخنگوى وزارت امور خارجه امريکا در بيانيه‌اى اعلام کرد، ميانمار بايد اتهامات ناحق و غير موجه خود عليه سوکى را باطل کند.

وى در این باره گفت: «امريکا به روزى نظر دارد که او قادر خواهد بود مراسم جشن تولد خود را در آزادى برگزار کند.»

گوردون براون، نخست وزير بریتانیا نیز در بروکسل گفت: «‌اين غم انگيز است که خونتا به محاکمه عبث و حقيرانه سوکى ادامه مى‌دهد و او جشن تولدش را در زندان برگزار مى‌کند.»

رهبران اتحاديه اروپا با صدور بيانيه‌ا‌ى قاطعانه اعلام کردند، اگر سوکى آزاد نشود، اعتبار ميانمار در برگزارى انتخابات در سال آينده تضعيف خواهد شد. آنها از رژيم نظامى اين کشور خواستند تا يک انتقال واقعى به دموکراسى داشته باشد.

ميانمار از سال 1962 تحت حاکميت ارتش بوده است. خونتاى کنونى ميانمار در سال 1988 و پس از سرکوب يک قيام دموکراسى خواهانه روى کار آمده است.

روز جمعه به‌‌علاوه تظاهرات کوچکى در اطراف سفارتخانه‌هاى ميانمار در بانکوک، مانيل، سئول و دهلى برگزار شد. دهها هوادار سوکى در مانيل عبارت بيگناه را با گل‌هاى رز در مقابل سفارت ميانمار نوشتند.

بسيارى از حاميان سوکى معتقدند که خونتا در حال سوء استفاده از ملاقات امريکايى با سوکى به عنوان بهانه‌اى براى نگه داشتن وى در زندان است.

حزب سوکى در آخرين انتخابات ميانمار در سال 1990 پيروز انتخابات شد ولى ارتش به آنها اجازه به دست گرفتن قدرت را نداد.

انتظار مى‌رود قضات حکم گناهکارى وى را اعلام کنند زيرا دادگاه‌هاى ميانمار به صدور احکام سخت عليه مخالفان سياسى معروف هستند.

سوکى بيش از 13 سال از 19 سال گذشته را در بازداشت و عمدتا در حبس خانگى بوده است.


نظر شما :