رجال سیاسی امریکا پشت میز پرونده ایران در اسرائیل

۰۶ مرداد ۱۳۸۸ | ۰۵:۰۰ کد : ۵۲۴۷ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
تقریبا در یک زمان مشترک جورج میچل مسئول امور خاورمیانه کاخ سفید به همراه رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده و دنیس راس مسئول پرونده ایران در کاخ سفید به تلاویو آمده اند تا با محوریت موضوع هسته ای ایران با اسرائیلی ها به مذاکره بپردازند.
رجال سیاسی امریکا پشت میز پرونده ایران در اسرائیل

این روزها خاورمیانه ترافیک رجال سیاسی امریکا شده است. به ویژه در اسرائیل که مقام های ریز و درشت امریکا فرصت پذیرایی را از اسرائیلی ها گرفته­اند. تقریبا در یک زمان مشترک جورج میچل مسئول امور خاورمیانه کاخ سفید به همراه رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده و دنیس راس مسئول پرونده ایران در کاخ سفید به تلاویو آمده اند تا با محوریت موضوع هسته ای ایران با اسرائیلی ها به مذاکره بپردازند. حتی جورج میچل که تلاش می کرد کمتر خود را درگیر پرونده ایران کند این بار با تعریفی دیگر از سفرش به خاورمیانه به اسرائیل آمده است. ظاهرا جورج میچل در این سفر تلاش دارد از یک‌ سو با فشار به اسرائیل، این رژیم را وادار به توقف گسترش شهرک‌های یهودی نشین در مناطق اشغالی کند و از سوی دیگر تهدیدات مکرر دولت نتانیاهو علیه ایران را تخفیف دهد.

بنیامین بن‌الیعزر، وزیر صنایع اسرائیل درباره سفر مقام های بلند پایه امریکایی در این موقع سال می گوید: «بارک اوباما رئیس‌جمهوری امریکا تلاش می کند تا جهانی نوین به وجود آورد. این به سود اسرائیل خواهد بود که بر فراز این امواج قرار گیرد.»

به نظر الیعزر انتقادات موجود در واشنگتن بر مناسبات تنگاتنگ اسرائیل و امریکا خللی وارد نکرده است. به اعتقاد وی سفر سیاستمداران مختلف امریکایی در این روزها به خاورمیانه این امکان را برای دولت اسرائیل فراهم کرده که تصورات و طرح‌های اشتباه واشنگتن را تصحیح کند.

ظاهرا منظور الیعزر پرونده هسته ای ایران و توقف شهرک سازی ها است که مستقیما به صلح خاورمیانه گره خورده است.

در مذاکرات گیتس با مقام های ارشد امریکایی موضوع ایران محور بیشتر گفت و گوها بوده است. گیتس از یک هفته قبل از سفر به اسرائیل رسما گفته بود، هدفش از این سفر بررسی پرونده هسته ای ایران با مقام های اسرایئلی است. وی دنیس راس را نیز با خود به اسرائیل برده تا این مسئول پرونده ایران اخبار مستندتر و مستدل تری درباره ایران و تحولات کنونی آن در اختیار مقام های اسرائیلی قرار دهد.

ظاهرا روند خوشبینانه اختلاف اسرائیل و امریکا بر سر ایران با این سفر روند عکس به خود گرفته است. واشنگتن و تلاویو قبل از روی کار آمدن باراک اوباما در ایالات متحده تقریبا مواضع مشترکی در برابر ایران داشتند. گرچه در همان زمان نیز جورج بوش رئیس جمهوری وقت امریکا با حمله نظامی با ایران مخالف بود. اما با تغییر دولت در امریکا و اسرائیل دو طرف تا حدودی از مواضع مشترک خود در برابر ایران فاصله گرفتند. ظاهرا این فاصله با سفر مسلسل وار مقام های امریکایی به اسرائیل روند عکس به خود گرفته است. دولت تندوری نتانیاهو مدعی است که برنامه هسته ای ایران تهدیدی برای بشریت است و تاکنون بارها اشاره کرده است که در صورت لزوم تصمیم دارد به تاسیسات هسته ای ایران حمله نظامی کند.

اظهار نظرهای نتانیاهو در این زمینه زمانی در نظر کارشناسان جدی آمد که جو بایدن رئیس جمهوری امریکا در سفرش به واشنگتن گفته بود در صورتی که اسرائیل بخواهد به ایران حمله کند واشنگتن دخالتی نخواهد کرد. اسرائیل دولت دارد و ما در تصمیم گیری های آن دخالت نمی کنیم. بسیاری از کارشناسان با وجود این که وزارت امور خارجه امریکا برداشت ها از صحبت بایدن را اشتباه دانستند اما آن را چراغ سبز امریکا به اسرائیل برای حمله به ایران تعبیر کردند. جالب آن که اسرائیل هم با رضایت کامل از این سخنان استقبال کرد.

با وجود این که رفته رفته دو طرف به سمت اتخاذ تدابیر شدیدتری علیه ایران حرکت می کنند، اما هنوز بسیاری از کارشناسان نظری مخالف با این ایده که اسرائیل مصمم به حمله به تاسیسات هسته ای ایران است، دارند. به اعتقاد آنان امریکایی ها همچنان به گزینه نظامی به عنوان آخرین برگ بازی خود می نگرند. آنها افکار عمومی را متوجه باراک اوباما می کنند که همچنان می گوید، واشنگتن مخالف اقدام مستقل اسرائیل علیه ایران است، زیرا که امریکا متحمل پیامدهای آن خواهد بود.

آنها سپس نتیجه می گیرند که امریکا خواهان پیشرفت مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطین از یک‌سو و آغاز گفت‌وگوها میان سوریه و اسرائیل از سوی دیگر است. آنها حتی پیشنهاد مذاکره با تهران را نیز به خاطر جلوگیری از حمله احتمالی اسرائیل به ایران می­دانند.

با این حال فضای گفت و گوهای دو طرف امریکایی و اسرائیلی در تلاویو تحت تاثیر فضای نظامی ناشی از عبور زیر دریایی هایی ظاهرا مجهز به کلاهک هسته ای و ناو‌های جنگی اسرائیلی که در روزهای گذشته از کانال سوئز عبور کرده و به سوی خلیج‌فارس در حرکت هستند، قرار گرفته است.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :