پچپچه ها/ بعد از زن مصری نوبت به زندانیان ایرانی رسید

۰۶ مرداد ۱۳۸۸ | ۲۳:۳۴ کد : ۵۲۵۲ اخبار اصلی
همزمان شدن پیگیری وضع زندانیان سیاسی کشور با چند اقدام عجیب دیگر، پیگیری های نماینگان مجلس درباره نحوه مرگ برخی زندانیان و نظرات مرتضوی در این باره و اظهارات رييس کنگره‌ جهانى اويغورها درباره عملکرد دولت چین در قتل و حبس معترضان اویغور، مطالب این بخش را تشکیل می دهد.
پچپچه ها/ بعد از زن مصری نوبت به زندانیان ایرانی رسید

همزمان شدن پیگیری وضع زندانیان سیاسی کشور با چند اقدام عجیب دیگر، پیگیری های نماینگان مجلس درباره نحوه مرگ برخی زندانیان و نظرات مرتضوی در این باره و اظهارات رييس کنگره‌ جهانى اويغورها درباره عملکرد دولت چین در قتل و حبس معترضان اویغور، مطالب این بخش را تشکیل می دهد.

بعد از زن مصری نوبت به پیگیری زندانیان ایرانی رسید

بعد از اینکه رییس قوه قضاییه اعلام کرد پرونده قتل مروه الشربینی - زن مصری - در آلمان باید پیگیری شود و نباید آن را فراموش کرد، سرانجام بعد از گذشت یک ماه و نیم از حوادث تهران و کشته و زندانی شدن تعداد زیادی از معترضان به انتخابات، وی دستور تعیین تکليف زندانيان حوادث اخير را اعلام کرد.

این دستور پس از آن صادر می شود که محسن روح الامینی فرزند یکی از مشاوران ارشد محسن رضایی در انتخابات دهم در 18 تیر بازداشت شد و در زندان جان باخت و سروصدای زیادی را در مجلس نزد نمایندگان اصولگرا برانگیخت.

رییس قوه قضاييه دستور داده است ظرف مدت يک هفته نسبت به تعيين تکليف زندانيان حوادث اخير و آزادى افرادى که جرم‌شان در حدى نيست که در زندان بمانند، اقدام شود.

همچنین مقرر شده است یک هيئت سه نفره قضايى يا نمايندگان آنان موظف هستند با تمام زندانيان حوادث اخير ملاقات و از وضعيت آنان و روند بازجويى‌ها گزارشى تهيه و به رييس قوه قضاييه ارائه کنند.

در حالی که اطلاعی از ارگان های مسئول بازداشت کننده و خاطیان امر در دست نیست، سخنگوى قوه قضاييه اعلام کرده است که در حال حاضر 300 نفر در بازداشت به سر مى‌برند.

همزمان شدن دستور پیگیری وضع زندانیان توسط قوه قضاییه با دستور تعطیلی بازداشتگاه کهریزک و نیز سنت شکنی صداوسیما در نقد دولت و بررسی وضعیت معترضان باعث شده است تا برخی این اتفاقات را با نزدیک شدن به روز تحلیف ریاست جمهوری، کسب رضایت هاشمی رفسنجانی و افزایش شانس حضور هاشمی شاهرودی در مسند ریاست خبرگان رهبری مرتبط بدانند.

به دنبال سرنخ های مرگ زندانیان

سخنگوى کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس براى بررسى مسائل مربوط به بازداشت شدگان جريانات اخير، با اشاره به ديدار اعضاى کميته‌ پيگيرى کننده مسائل مربوط به بازداشت شدگان با دادستان تهران گفت: در اين جلسه دادستان تهران گزارشى از چگونگى شکل‌گيرى جريانات اخير بازداشتى‌ها، پرونده‌هاى آنها، نحوه نگهدارى و نوع اتهامات آنها ارائه کرد.

کاظم جلالى به ایسنا گفت: کسانى که هم‌ اينک در بازداشت هستند به دو دسته تقسيم مى‌شوند که به گفته دادستان تهران يک دسته به شکل سياسى فعاليت کردند و به نظر دادستان تهران آنها اساسا اتاق فکر اغتشاشات و جريانات اخير بودند و با برنامه‌ريزى کار کرده بودند که سير کارشان انجام مى‌شود. به گفته مرتضوى دسته ديگر نقش ميدانى در اغتشاشات داشتند يا در تخريب اموال عمومى نقش داشتند و حتى برخى از آنها داراى سلاح گرم و سرد بودند.

این طور که جلالی توضیح داده است، نظر مرتضوی بر این است که این دستگیرشدگان جزو معترضین به انتخابات نیستند و در زمره اغتشاشگران هستند و اسناد و مدارک آن نیز موجود است.

سخنگوى کميته‌ امنيت کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس در خصوص موضوع کشته شدن دو تن از بازداشت شدگان به نام‌هاى روح‌الامينى و کامرانى و طرح اين موضوع در ديدار با مرتضوی گفت: اعضاى کميته از آقاى مرتضوى توضيح خواست و وى توضيحات خود را داد و به گفته مرتضوى آنها دچار بيمارى مننژيت بودند که قرار شد پرونده‌هاى بالينى آنها در اختيار هيئت قرار گيرد.

بیماری مننژیت از جمله بیماری های شایع در میان زندانیان و بازداشت شدگان اخیر است که به دلیل عدم نگهداری مناسب و قرارگیری زندانیان در موقعیت های ناسالم عارض می شود. همچنین کسانی که جنازه روح الامینی را دیده بودند از آثار شکنجه و ضرب دیدگی در بدن وی خبر داده بودند که همین مسئله حساسیت های بسیاری را برانگیخت.

اطلاعات دقیقی از وضعیت قربانیان اویغور وجود ندارد

رييس کنگره‌ جهانى اويغورها اعلام کرده است که مسلمانان اویغور نه به دنبال تجزیه طلبی بلکه خواستار حقوق بشر، آزادی و دموکراسی هستند.

در حالی که رسانه های دولتی چین - و البته برخی رسانه های دولتی ایران - تلاش می کنند تا توجیهاتی برای کشتار مسلمانان در چین دست و پا کنند، "ربيا کادير" يکى از اويغور‌هاى تبعيدى و رييس کنگره جهانى اين اقليت مسلمان چين در گفت‌وگو با روزنامه‌ آلمانى فرانکفورتر آلگماينه گفته است: ما براى حقوق بشر، آزادى و دموکراسى مى‌جنگيم.

ایسنا متن کامل گفت‌وگوى او را منتشر کرده است که در بخش هایی از آن آمده است:

- اويغورهاى اين مناطق در ترس کامل بسر مى‌برند. آنها از اين هراس دارند که از سوى انبوهى از چينى‌ها مورد حمله قرار گيرند يا توسط نيروهاى امنيتى دستگير و يا حتى اعدام شوند.

- ما از وجود 500 تا 1000 قربانى اخبارى شنيده‌ايم. با توجه به تحريم اطلاعاتى از سوى دولت چين، ما اطلاعات دقيقى از قربانیان نداريم.

- اوايل مردم با ما به طور مرتب تماس مى‌گرفتند بدون هيچ ترس و محدوديتى؛ اما بعد از آن دولت چين تمام روابط ما را از جمله ارتباطات اينترنتى را قطع کرد.

- ما به گونه‌اى صلح آميز براى اين مى‌جنگيم که حق اويغور‌ها براى تعيين سرنوشت‌شان به رسميت شناخته شود. اويغور‌ها بايد خود به تنهايى براى آينده سياسى‌شان تصميم گيرى کنند. در اين زمينه ما آماده مذاکره با دولت چين هستيم تا راه‌حلى صلح آميز براى ترکستان شرقى پيدا شود.

- اسلام مذهب ماست. اعتقادات مذهبى ما براى ما بسيار حايز اهميت است، بويژه در زمانى که دولت چين تلاش مى‌کند اعتقاد و فرهنگ‌ ما را از هم تفکيک کند. جنگ صلح آميز ما، جنگ مذهبى نيست بلکه بيشتر جنگ براى حقوق بشر، دموکراسى و آزادى است.

- جهان اسلام هنوز از وضعيت تهديد کننده مسلمان‌هاى اويغور‌ بى‌خبر است، اما من اطمينان دارم به محض اينکه ابعاد سرکوب وحشيانه‌ اويغور‌هاى مسلمان توسط دولت چين شناخته شود آنها نيز صداى خود را بلند مى‌کنند.


نظر شما :