رشد طالبان امنيت پاکستان را تهديد مى‌کند

۲۸ مرداد ۱۳۸۶ | ۱۱:۲۰ کد : ۵۳۷ اخبار اصلی
با وجودى که پاکستان به عنوان يکى از کشورهاى متحد امريکا در مبارزه با تروريسم تلاش خود را براى مبارزه با حضور القاعده به کار گرفته ولى رسانه‌هاى بين‌المللى از گسترش طالبان در پاکستان خبر مى دهند.
رشد طالبان امنيت پاکستان را تهديد مى‌کند

با وجودى که پاکستان به عنوان يکى از کشورهاى متحد امريکا در مبارزه با تروريسم تمام تلاش خود را براى مبارزه با حضور نيروهاى طالبان و القاعده در خاک خود به کار گرفته ولى گزارش‌هاى جديد منتشره در رسانه‌هاى بين‌المللى غرب حاکى از آن است که گسترش طالبان در پاکستان مى‌تواند اين کشور را غرق در خشونت کند.

 

 روزنامه امريکايى ( اينترنشنال‌هرالد‌تريبيون ) با اشاره به اينکه ماه گذشته به ژنرال ( پرويز مشرف) رئيس‌جمهورى اين کشور در خصوص گسترش سريع نيروهاى نظامى طالبان در مناطق مرزى و قبيله ‌يى پاکستان که دولت مرکزى کنترل زيادى بر روى آنها ندارد هشدار داده شده، مى‌نويسد: بدون اقدام سريع و قاطع، گسترش نظامى‌ گرى مى‌تواند بقيه پاکستان را نيز در بر بگيرد.

 

بنابر اين گزارش، اين هشدار در قالب سندى توسط وزير کشور پاکستان به مشرف ارائه شده و در آن به اين موضوع اشاره شده که نيروهاى امنيتى پاکستان در ايالت‌هاى مرزى شمال غرب اين کشور از اقتدار و توان کافى براى مقابله با نيروهاى طالبان و متحدان آنها در نواحى مرزى و قبيله‌يى برخوردار نيستند.

 

 وزير کشور پاکستان در اين سند 15 صفحه‌يي  که روزنامه امريکايى «نيويورک‌تايمز» نسخه‌يى از آن را ديده‌، نوشته است: گسترش مدوام و فعال طالبان انعکاس‌هاى جدى و خطرناکى براى پاکستان به وجود آورده است. وى در ادامه گزارش خود مى‌افزايد: اين در حالى است که يک سياست کلى مصالحه نسبت به طالبان وجود دارد که هر چه بيشتر آنها را جسورتر کرده است.

 

براساس اظهارات يک ديپلمات غربى که نامش فاش نشده است اين سند در تاريخ 4 ژوئن در شوراى امنيت ملى پاکستان و با حضور پرويز مشرف مورد بحث و بررسى قرار گرفته و اولين بارى است که چنين سندى از درون دولت پاکستان سر به بيرون آورده که رسماً خطرات گسترش تهديدات جنگجويان القاعده و طالبان را به رسميت شناخته است. يک مقام پاکستانى نيز که اختيار اظهار نظر رسمى در خصوص اين سند را نداشته با اشاره به اينکه اين سند توصيفى درست از خنجرى است که قلب کشور را هدف گرفته است، مى‌گويد‌: تاسف‌ا‌نگيز است که چنين خطرى خيلى دير به رسميت شناخته شده است.

 

اين گزارش در ادامه با اشاره به اينکه امريکا در طول 5 سال گذشته سالانه حدود يک ميليارد دلار به پاکستان در عوض تلاش‌هاى اين کشور در خصوص مبارزه با تروريسم پرداخت  کرده، مى‌افزايد: به رسميت شناختن خطر افراط‌گرايان توسط مقامات رسمى پاکستان بعد از آن صورت مى‌گيرد که ايالات متحده امريکا فشارهاى سنگينى به پاکستان براى جلوگيرى از خروج ياغيان از نواحى مرزى و قبيله‌يى وارد کرده است.

 

 بنابر اين گزارش هدف اوليه حمايت مالى قابل توجه امريکا از پاکستان تلاش براى جلوگيرى از تبديل شدن نواحى مرزى و قبيله‌يى اين کشور به ( بهشت امن ) براى نيروهاى القاعده و طالبان بوده است تا آنها نتوانند از آنجا جنگ در افغانستان را هدايت کنند. ولى حالا وزارت کشور پاکستان به مشرف مى‌گويد که نفوذ افراط‌گرايان به سرعت در حال پيشروى به سوى شرق و مرکز پاکستان است و حتى مناطقى مانند پيشاور، Nowshera and Kohat را که گمان مى‌رفت توسط نيروهاى امنيتى پاکستان امن شده‌اند در معرض خطر قرار گرفته‌اند.

 

هرالد‌‌تريبيون در بخش ديگرى از اين گزارش با يادآورى ترور نافرجام «آفتاب خان شرپائو» وزير کشور پاکستان که در آوريل گذشته از يک حمله تروريستى جان سالم به در برد مى‌نويسد: هر چند که شرپائو که اولين عامل پشت اين سند است در ماه آوريل از بمب ‌گذارى انتحارى در نزديکى منزلش جان سالم به در برد ولى آن حمله اعتماد وى به سياست‌هايى که مشرف در قبال شبه‌نظاميان دنبال کرده، که شامل امضاى چندين توافقنامه صلح نيز مى‌شود را متزلزل کرد.

 

 اين در حالى است که منتقدان مشرف نيز مى‌گويند که از زمان امضاى قراردادهاى صلح گروه شبه ‌نظامى خلع ناشى از نبود حضور رهبران قبايل و نظاميانى را که به پادگان‌هاى‌ شان عقب‌ نشينى کردند را پر کرده‌اند. اين گزارش در ادامه با اشاره به اينکه اين سياست از سوى امريکا و حتى تعدادى از نظاميان عالى‌رتبه متحد مشرف نيز مورد انتقاد قرار گرفته به نقل از سرتيپ «محمود شاه» از مقامات مسوول پاکستانى در زمينه تامين امنيت مناطق مرزى تا قبل از سال گذشته مى‌نويسد: سياست مصالحه کارکردى نداشته زيرا طالبانى شدن در سال گذشته افزايش پيدا کرده است.

 

انتقاد مقامات سياسى و نظامى پاکستان در خصوص شکست سياست مصالحه‌ با نيروهاى افراط‌گرا در حالى صورت مى‌گيرد که مقامات ارشد وزارت امور خارجه امريکا نيز صريحاً از اين سياست مشرف به انتقاد پرداخته‌اند.

 

 هرالد‌تريبيون در همين خصوص با اشاره به اينکه «جان نگروپونته» مرد شماره دو وزارت خارجه امريکا در سفر اخير خود به پاکستان رشد ياغى‌گرى در پاکستان را نتيجه سياست مصالحه در نواحى مرزى اعلام کرده به نقل از وى مى‌نويسد: واشنگتن براى رفع نگرانى‌هاى خود در اين خصوص در حال انديشيدن به استقرار نيروهاى زبده نظامى در مناطق مرزى است. وى همچنين اظهار داشت که واشنگتن قصد دارد براى رفع نگرانى خود کمک 750 ميليون دلارى جديدى را ظرف سال‌هاى آينده براى توسعه نواحى مرزى هزينه کند.

 

بنابر اظهارات ( کمال شاه ) معاون وزير کشور پاکستان تحليل وزارت کشور از خطرات طالبان موجب شد که چندين گام اساسى براى افزايش نيروهاى نظامى در منطقه برداشته شود. وى مى‌افزايد که 31 جوخه که هر کدام از آنها متشکل از 40 افسر است مجدداً در مناطق مختلفى در بين سرزمين‌هاى قبيله‌يى و ايالت‌هاى مرزى غربى پاکستان مستقر شده‌اند و اين در حالى است که پليس مرزى و جوخه‌هاى مرزى که در نواحى مرزى مشترک با افغانستان گشت ‌زنى مى‌کنند نيز به کلى تقويت شده‌اند.

 

 کمال شاه در اين خصوص مى‌گويد: ما در حال پوياتر کردن و بيشتر تجهيز کردن اين نيروها هستيم. اين گزارش همچنين به نقل از يک ديپلمات غربى که نخواسته نامش فاش شود مى‌افزايد: گزارش وزارت کشور پاکستان با جزئيات کامل در خصوص فعاليت‌هاى طالبان و فرماند‌هان شناخته شده آنها آغاز شده و در آن حتى اطلاعاتى در خصوص شبه ‌نظاميانى که مسوول هدايت گشت ‌زنى‌هاى طالبان، ترورها و حملات انتحارى را بر عهده دارند به چشم مى‌خورد که اين موضوع نشان مى‌دهد دولت پاکستان از فعاليت‌هاى طالبان پاکستان آگاه است اما نمى‌تواند يا نمى‌خواهد اقدامى در مورد آنها انجام دهد.

 

هرالد‌تريبيون در انتهاى گزارش خود با اشاره به اينکه در سند 15 صفحه‌يى وزارت کشور به اين مساله اشاره شده که طالبان به تازگى و در مسير حرکت خود به سوى منطقه خيبر در نزديک مرز شروع به حمله به تانکرهاى سوختى مى‌کند که سوخت مورد نياز سربازان امريکا و ناتو در افغانستان حمل مى‌کنند، مى‌نويسد: اين سند شرح مى‌دهد که ايالت پيشاور که مقر اصلى ارتش و پليس پاکستان در آنجا قرار دارد از بيشترين حملات تروريستى رنج مى‌برد.

 

 حتى بسيارى از مدارس در اين ايالت به علت دريافت نامه‌هاى تهديد‌آميز تعطيل شد‌ه‌اند و اين در حالى است که دفاتر دولتى، ديپلمات‌ها و سازمان‌هاى غير دولتى نيز نامه‌هاى تهديد‌آميز دريافت کرده و مى‌کنند. در نهايت اينکه هر عمليات نظامى يا اقدامى عليه آنها با واکنش افراط‌گرايان در قالب حملات انتحارى يا حملات تروريستى تلافى مى‌شود.

 


نظر شما :