خوش‌باورى دولت دهم و تحریم‌های تازه اروپا علیه ایران

۲۶ مرداد ۱۳۸۸ | ۰۵:۳۲ کد : ۵۴۰۴ اروپا
در حالی که دولت دهم این گونه جلوه می‌دهد که غربی‌ها برای آغاز گفت‌وگوها با ایران می‌خواهند ناز و کرشمه‌های دولت دهم را با جان و دل بخرند، رسانه‌های اروپایی گزارش داده‌اند، اروپا نیز قصد دارد هم‌صدا با امریکا تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران اعمال کند.
خوش‌باورى دولت دهم و تحریم‌های تازه اروپا علیه ایران

در حالی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها نزدیک به دولت خبر از مذاکرات بزرگ اروپایی‌ها با ایران و تمایل غرب به آغاز گفت و گوها با دولت می‌دهند که در مقابل، رسانه‌های غربی خبر از تصمیم‌های تازه اروپایی‌ها علیه ایران مخابره می‌کنند.

چندی پیش منابع خبری گزارش دادند، مقام‌های امریکایی در سفرهای فشرده خود به اسرائیل اعلام کرده‌اند که قصد دارند در صورت به بن بست رسیدن مذاکرات با تهران سلسله‌ تحریم‌های گسترده‌ای را علیه تهران اعمال کنند که این طرح با تحریم بنزین آغاز و با تحریم پرواز هواپیماهای ایرانی به فرودگاه‌های دنیا و ممنوعیت حرکت کشتی‌های ایرانی در آب‌های آزاد ادامه خواهد یافت.

اکنون در حالی که دولت دهم این گونه جلوه می‌دهد که غربی‌ها برای آغاز گفت و گوها با ایران می‌خواهند ناز و کرشمه‌های دولت دهم را با جان و دل بخرند و پای میز مذاکره با دولت احمدی نژاد بنشینند، رسانه‌های اروپایی گزارش داده‌اند، اروپا نیز قصد دارد هم‌صدا با امریکا تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران اعمال کند.

مجله اشپیگل در تازه‌ترین گزارش خود آورده است که رایزنی‌هائی در مورد توقف صادرات بنزین به ایران صورت گرفته است. همچنین ایجاد محدودیت‌هائی در استفاده از راه‌های آبی و هوائی نیز مد نظر هستند. یعنی دقیقا همان طرحی که امریکایی‌ها دنبال می‌کنند و خوشنودی اسرائیلی‌ها را نیز به دنبال داشته است.

به گزارش اشپیگل یکی از موارد ایجاد چنین محدودیت‌هائی عدم اجازه ورود کشتی‌های ایرانی به بندر‌های اتحادیه اروپا و فرود هواپیماهای ایرانی در فرودگاه‌های کشورهای عضو این اتحادیه است.

وزارت امور خارجه آلمان بدون اشاره به گزارش مجله اشپیگل اعلام کرده است که پیشنهاد باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا برای مذاکره با ایران کماکان به قوت خود باقی است. اما محور این مذاکره این است که ایران اهداف برنامه‌های اتمیش را شفاف اعلام کند. در غیر این صورت جامعه جهانی به اقدامات دیگری دست خواهد زد. اما حالا زود است در مورد این اقدامات صحبت شود.

بنا به گزارش اشپیگل، دولت آلمان می‌خواهد نخست تلاش کند در چارچوب شورای امنیت و با مشارکت قدرت‌های صاحب حق وتو همچون روسیه و چین تحریم‌های جدید را وضع کند. موضوعی که ظاهرا روز جمعه 14 اوت در جریان سفر دیمتری مدودوف رئیس جمهوری روسیه به آلمان با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز مطرح شده است.  

به‌ نظر دیپلمات‌های آلمانی در صورت لزوم، امریکا و اتحادیه اروپا می‌توانند تحریم‌های سخت‌تری را علیه ایران اعمال کنند. به گزارش اشپیگل در صورت عدم پاسخ مثبت محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران به پیشنهاد‌های غرب این تحریم‌ها می‌توانند به هنگام اجلاس عمومی سازمان ملل متحد در اواخر ماه سپتامبر آتی به اجرا گذاشته شوند.

همچنین پیشنهاد شده است در این اجلاس، سران کشورهای گروه پنج به علاوه یک نشست مشترکی داشته باشند. این گروه متشکل از پنچ عضو دائمی امریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا به اضافه آلمان است.

در ماه جولای و در جریان نشست سران هشت کشور صنعتی در شهر لاآکویلای ایتالیا، به ایران فرصت داده شد که برای مذاکره بر سر پرونده هسته‌ایش تا ماه سپتامبر به میز مذاکرات بازگردد. نیکولا سازکوزی رئیس جمهور فرانسه در پایان این دیدار گفت: «اگر تا آن زمان پیشرفتی حاصل نشود، مجبور به اتخاذ تصمیم‌های جدید هستیم.»

حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این خواسته غربی‌ها گفته بود: «ما مخالف مذاکره نیستیم، اما ما به قدرت‌های جهانی اجازه نمی‌دهیم ما را با تعیین ضرب‌الاجل تحت فشار قرار دهند.»


نظر شما :