یک منبع افغان: ایران از عبدالله حمایت مالی می کند

۲۸ مرداد ۱۳۸۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۵۴۲۱ آسیا و آفریقا
یکی از رسانه های افغانستان در تحلیلی درباره حمایت های ایران و پاکستان از دو نامزد متفاوت افغان نوشته است: در حالی که دولت پاکستان تلاش می کند تا انتخابات به نفع کرزی به پایان رسد، بسیاری از هزینه های فعلی کمپین دکتر عبدالله از سوی حامیانش در ایران تامین می شود.
یک منبع افغان: ایران از عبدالله حمایت مالی می کند

این تحلیل متعلق به بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان است که ایران را حامی عبدالله و پاکستان را حامی کرزی می داند. نویسنده بر این اعتقاد است که شواهد امر حاکی از آن دارد که دو کشور همسایه ایران و پاکستان دیدگاه و نظرهای مختلفی نسبت به نامزدهای دومین انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان دارند.

یکی از شواهدی که بر آن تاکید شده، علاقه پیشین دولت ایران به حمایت از چهره های جهادی افغانستان است. در این یادداشت آمده است: "گذشته ها نشان داده است که احمد شاه مسعود در زمانی که به عنوان فرمانده نظامی حزب جمعیت خدمت می کرد و حتی بعد از آن که به ریاست شورای نظار (شورای نظارت کننده) منصوب گردید، بارها و بارها مورد حمایت مالی ایران قرار گرفت. که این رابطه دوستی ایران و مجاهدین همچنان پا برجاست و شاهد این امر تحصیل پسر مرحوم احمد شاه مسعود در یکی از بهترین دانشگاه های تهران می باشد."

این شبکه به نقل از برخی صاحب نظران آورده است که بسیاری از هزینه های فعلی ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله از سوی حامیانش در ایران تامین می شود و نشانه هایی نیز وجود دارد که با کمک مالی ایران، شخصیت های قومی و جهادی ترغیب به حمایت از عبدالله می شوند. از دیگر شواهد این امر حمایت برخی از چهره های معروف پارلمان از عبدالله عبدالله است که این نمایندگان به داشتن روابط دوستانه و صمیمی با ایران شهرت دارند.

البته نگارنده بر این نکته صحه گذارده است که کمک های مالی ایران از افغانستان هیچ گاه خسارت های مالی و جانی برای مردم افغان به بار نیاورده و همیشه ایرانی ها اعلام کرده اند برای هرگونه کمک مالی در جهت ثبات و بازسازی افغانستان آماده اند. هر چند شایعاتی مبنی بر ارسال اسلحه از ایران به افغانستان هنوز هم وجود دارد اما دولتمردان افغانستان به کرات این موضوع را تکذیب کرده اند.

این مقاله می افزاید: اما پاکستان همیشه در قبال کشورمان چهره دو رویی داشته است، بدین سان که همیشه در مذاکرات و سخنرانی ها از آوردن ثبات در افغانستان حمایت نموده اما در عمل تروریست به افغانستان صادر نموده است. پاکستانى ها در سال 1990 میلادی علنا از طالبان افغان برای تغییر و تبدیل حکومت مرکزی افغانستان حمايت کردند. به همین دلیل پس از سال 2001 و ورود نيروهاى بين المللى به افغانستان مناسبات حامد کرزى و پرويز مشرف رئيس جمهور وقت پاکستان متشنج شد و هر يک ديگرى را به تلاش براى بى ثباتى متهم کرد.

اکنون به نظر مى رسد مناسبات بهترى بين حامد کرزى و آصف على زردارى رئيس جمهور کنونى پاکستان برقرار است. لذا پاکستان معتقد است با انتخاب دوباره کرزی به سمت ریاست جمهوری مى تواند امکان هماهنگ شدن با يکديگر را براى دو کشور فراهم کند. ضمن اينکه اميدوار است انتخاب دوباره وى شرايط را براى خروج سريع نيروهاى آمريکايى در افغانستان فراهم کند.

پاکستان مطمئن است اگر آمريکايى ها مبارزه خود را در افغانستان تقويت کنند اين امر مشکلات بيشترى براى پاکستان به وجود مى آورد. لذا دلخوش به مخالفت های اخیر کرزی با مقامات کاخ سفید شده اند. در حالی که غافل اند چه کرزى دوباره رئيس جمهور شود چه نشود هيچ نشانى از خروج نيروهاى آمريکايى از افغانستان نيست و آنها مى خواهند نيروهاى بيشترى وارد کنند.


نظر شما :