انتخاب عبدلله گل،‌پیروزی دموکراسى

۲۱ اسفند ۱۳۸۶ | ۱۶:۳۷ کد : ۵۴۷ اخبار اصلی
چهار ماه پس از آنکه ارتش ترکیه و احزاب سکولار هم پیمان آن مانع انتخاب عبدلله گل، وزیر امور خارجه به عنوان رییس جمهور شدند، پارلمان جدید این کشور بار دیگر تلاش خواهد کرد تا وی را به عنوان جانشین احمد نجدت سزر انتخاب کند.
انتخاب عبدلله گل،‌پیروزی دموکراسى
آیا عبدلله گل موفق به تصاحب صندلی ریاست جمهوری خواهد شد؟
چهار ماه پیش، زمانیکه حزب عدالت و توسعه عبدلله گل را به عنوان نامزد پست ریاست جمهوری انتخاب کرد ترکیه وارد بحران سیاسی جدیدی شد.
 
احزاب مخالف با بایکوت کردن انتخابات ریاست جمهوری در پارلمان در این انتخابات شرکت نکردند. انتخابات برگزار شد اما دادگاه قانون اساسی ترکیه این انتخابات را باطل اعلام کرد و دولت انتخابات پارلمانی زود هنگام اعلام کرد.
 
احزاب مخالف عبدلله گل در برنامه های تبلیغاتی خود با شعار سکولاریسم در خطر است سعی داشتند مردم را قانع کنند که انتخاب حزب عدالت و توسعه پایه های سکولار کشور را سست خواهد کرد و ترکیه را با بحرانی حل نشدنی مواجه می کند.
 
موضوع خطر تروریسم و حزب کارگران کرد(پ.کا.کا) نیز در بحبوحه انتخابات به یکی از نقاط ضعف حزب حاکم یا همان عدالت و توسعه تبدیل شده بود.
 
دولت که با حمله به شمال عراق به شدت مخالف بود معتقد بود که خطر تروریسم با حمله به شمال عراق حل نخواهد شد اما احزاب سکولار این مخالفت حزب عدالت و توسعه را به دلیل عدم اجازه آمریکا به حمله می دانستند و معتقد بودند که حزب عدالت و توسعه بیش از حد اهداف آمریکا را دنبال می کند. این نگرانی احزاب سکولار پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی به آرامی کم رنگ شد.
 
حزب عدالت و توسعه که در انتخابات پارلمانی با به دست آوردن 46.7 درصد آرا توانست برای بار دوم به تنهایی دولت تشکیل دهد بار دیگر عبدلله گل را برای پست ریاست جمهوری انتخاب کرده است.
 
هر چند انتخاب وی در دور اول رای گیریها که امروز برگزار می شود بسیار بعید است اما به نظر می رسد که وی در دور سوم این رای گیریها که اواخر ماه میلادی جاری برگزار خواهد شد پیروز می شود.
 
در ترکیه انتخابات ریاست جمهوری توسط پارلمان برگزار می شود. نمایندگان مجلس حداکثر 4 مرتبه برای انتخاب رییس جمهور در رای گیریها شرکت می کنند. در دور اول و دور دوم کاندیدا باید 3/2 آرا را از آن خود کند.
 
در شرایطی که حزب حرکت ملی، صباح الدین کاک ماک اوغلو و حزب دموکرات چپ؛ تایفون ایچلی را به عنوان نامزد ریاست جمهوری خود اعلام کرده اند و حزب سوشیال دموکرات اعلام کرده است که رای خود را به عبدلله گل نخواهد داد انتخاب وی دراین دور نخست امکان پذیر نخواهد بود.
 
اما حضور حزب حرکت ملی در این انتخابات می تواند نقطه مثبتی باشد چرا که در انتخابات دوره پیش عدم حضور نمایندگان این حزب در رای گیریها اجازه نداده بود که تعداد نمایندگان شرکت کننده در رای گیری به حد نصاب برسد. این در حالی است که حزب جمهوری خواه خلق انتخابات این دوره را نیز بایکوت کرده است.
 
اما با وجود تمام بایکوت ها زمان زیادی به پیروزی عبدلله گل نمانده است چرا که طبق قانون اساسی اگر پارلمان نتواند در دور اول و دوم موفق به انتخاب رییس جمهور شود انتخابات به دور سوم کشیده می شود. در دور سوم کاندیدای این پست با اکثریت محض می تواند انتخاب شود و این بدین معنا است که عبدلله گل در دور سوم رای گیریهای پارلمان تنها به 167 رای نیاز دارد و این در حالی است که حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی ماه پیش 341 کرسی را از آن خود کرده است.
 
عبدلله گل و سکولاریسم
سکولاریسم در ترکیه به معنای جدال بین نظامیان و غیر نظامیان است. بدین معنا که هر کسی حق اداره کشور را خارج از باورهای دینی خود دارد.
 
این را نیز نباید فراموش کرد که مردم ترکیه در هر شرایطی دست از باورهای دینی خود بر نمی دارند. جامعه ترکیه در میان باورهای دینی خود و انتخاب یک حکومت سکولار با در نظر گرفتن پایه های دموکراسی به تناقض می رسد.
 
در ترکیه سکولاریسم بخشی از پروژه مدرنیزه شدن است و این باور را القا می کند که وجود دموکراسی انسانهای مرتجع را به قدرت می رساند.
 
اینکه انتخاب عبدلله گل به عنوان رییس جمهور به مرگ سکولاریسم منجر می شود درست نیست. در واقع اینجا نبردی بین سکولاریسم و اسلامگرایی وجود ندارد. واقعیت این است که عبدلله گل بهترین گزینه برای ارائه سکولاریسم  است.
 
انسانهای متدین در ترکیه می دانند که با دموکراسی بیشتر می توانند از حقوق و آزادیهای بنیادین خود بهره مند شوند. به همین دلیل با تمام نیرو سعی دارند تا کشور را به عضویت اتحادیه اروپا در آوردند چرا که می دانند که آزادیهای اروپا راه را برای آنان هموار تر خواهد کرد.
 
موضوع انتخابات رییس جمهوری در ترکیه بیش از آنکه بحثی پیرامون سکولاریسم باشد بحثی است پیرامون دموکراسی. انتخاب عبدلله گل به عنوان رییس جمهور تهدیدی برای سکولاریته نیست. انتخاب وی در واقع پذیرش سکولاریسم توسط گروه بزرگی از جامعه است.
 
انتخاب عبدلله گل پیروزی سکولاریسم است.  
 

نظر شما :