گازهای گلخانه ای محور اجلاس هفت روزه سیدنی

۱۹ شهریور ۱۳۸۶ | ۱۳:۴۲ کد : ۶۴۷ اقتصاد و انرژی
اجلاس اپک روز نهم سپتامبر سال جارى در سیدنی استراليا به کار خود پایان داد.موضوع این اجلاس تقویت جوامع،ساختن آینده ای پایدار در جهان و مقابله باافزایش گازهای گلخانه ای بود .
گازهای گلخانه ای محور اجلاس هفت روزه سیدنی

اجلاس هفت روزه کشورهای آسیا و اقیانوسیه در روز نهم سپتامبر سال 2007 میلادی در سیدنی به کار خود پایان داد.موضوع این اجلاس تقویت جوامع و ساختن آینده ای پایدار در جهان بود.

محور مهم مورد بررسی در این اجلاس مقابله با تغییرات  مخرب جوی وافزایش گازهای گلخانه ای بود که از آن  به عنوان موضوعی که به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی گیرد یاد شد.

 

جان هوارد نخست وزیر کشور استرالیا که میزبانی این اجلاس را بر عهده داشت درمصاحبه ای که در روز آخر اجلاس داشت گفت: دراین اجلاس بیانیه ای تنظیم شد که از توافق سه کشور بزرگ آلاینده محیط زیست یعنی کشورهای ایالات متحده امریکا،چین و روسیه بدست آمده است.

 

هوارد تاکید کرد در این اجلاس تمامی کشورهای منطقه برای رسیدن به هدفی مشترک که محافظت از محیط زیست و جو کره زمین است با هم همگام شدند .در این اجلاس از چین خواسته شد تا روی نحوه دفع زباله های  صنعتی خود دقت بیشتری داشته باشد وتا حد امکان از آلودگی محیط زیست بکاهد.

 

هیو جیانتایو رییس جمهور کشور چین  اعلام کرد برای رسیدن به نکات مطرح شده در بیانیه سیدنی ما قبول کردیم تا سال 2010 میلادی مصرف انرژی به ازای  سرانه تولید ناخالص داخلی کشور چین را 20 درصد  وسطح آلاینده های اصلی را 10 درصد کاهش دهیم. افزایش پوشش های جنگلی این کشور از 2/18 درصد تا 20 درصد نیز از توافق های دیگری بود که در همایش امسال اپک بدست آمد.

 

 

وی یکی از مهمترین راهها برای کنترل آلودگی هوا و مقابله با مشکل گازهای گلخانه ای را خلاقیت های تکنولوژیکی و علمی دانشمندان برای ایجاد فن آوریهای دوستدار محیط زیست و منابع انرژی با کربن اندک  دانست.هیو جیانتایو معتقد است تا زمانیکه که سیاستهای جهانی برای حل معضل تغییرات جوی چاره ای بیاندیشد جهان باید باتقویت ظرفیتها و پتانسیل هایش خود را با این تغییر سازگار کنند تا کمترین آسیب ممکن را ببینند.

 

 بسیاری از تحلیل گران بیانیه سیدنی را بزرگترین پیامد این اجلاس  می دانند. هوارد در مصاحبه با خبرنگار رویترز گفت بیانیه سیدنی یک بیانیه منحصر  به فرد و بی نظیر است زیرا راه را برای رسیدن به اهداف خاصی در کشورهای عضو اپک هموار می کند.

 

هوارد در این مورد گفت: این بیانیه یک بخش بسیار مهم  در مسیر پرپیچ و خم بشر در رسیدن به توافق های بین المللی لازم الاجرا در زمینه آلودگی های حاصل از گازهای گلخانه ای برای پوشش دادن دوره بعد از پروتکل  کیوتو( Post-kyoto period )در سال 2012 میلادی خواهد بود.

 

از جمله اهداف مطرح شده در این بیانیه کاهش  استفاده از منابع انرژی کنونی تاسقف 25 درصد تا سال 2030 میلادی و افزایش پوشش جنگلی در منطقه است. هدف از آن هم تنزل سطح آلودگی محیط زیست و کاهش میزان گازهای گلخانه ای در جو ذکر شده است.

 

از دیگر مسایل کلیدی عنوان شده دربیانیه سیدنی می توان به برنامه ریزی برای ایجاد یک فضای آزاد تجاری در کشورهای آسیا و اقیانوسیه وحمایت از مذاکرات تجاری مطرح شده در اجلاس دوحه  به عنوان یک مساله با اهمیت در تجارت منطقه اشاره کرد.

 

در اجلاس هفت روزه اپک درمورد بلایای طبیعی،امنیت انرژی ،منابع غذایی آلوده شده در سالهای اخیر ،بیماریهای همه گیری که در اثر الودگی محیط زیست و منابع غذایی ایجاد شده اند و در نهایت تروریسم وامنیت جهانی  سخن گفته شد.

 

از دیگر توافقهای انجام شده در این اجلاس می توان به توافق 21 کشور عضو اپک برای تعلیق عضویت هند در این سازمان تا سال 2010 میلادی و بررسی این موضوع در آن سال بود.

 

این در حالیست که هند به دلیل موقعیت منطقه ای ، بزرگی اقتصاد و حجم تجارتش استاندارد لازم برای عضویت در این سازمان رادارد . هند علیرغم اینکه از حمایت استرالیا برخوردار است  برای عضویت در اپک با مخالفت شماری از کشورهای غربی مواجه است.

 

در حاشیه اجلاس کشورهای اندونزی و استرالیا توافق نامه هایی برای ایجاد جنگل طی سی سال آینده امضا کردند تا بتوانند تا حدی آلودگی های حاصل از گازهای گل خانه ای را تعدیل کنند. این آسیب در اثر قطع شدن میلیونها درخت درهر سال ایجاد شده است زیرا درختها نقش با اهمیتی در پاک کردن هوا و کاهش اثر آلودگی های جوی دارند.

 

در این اجلاس استرالیا دو توافق نامه تجاری امضا کرد. اولین توافق نامه به ارزش 45 میلیارددلار با کشور چین بود که به موجب آن استرالیا گاز طبیعی به چین صادر خواهد کرد.دومین توافق نامه به ارزش 1 میلیارد دلار بود که به موجب آن اورانیوم به کشور روسیه صادر می شود.این توافق نامه یک ساله است.

 

استرالیا در این اجلاس مذاکراتی با امریکا انجام داد و توانست امتیاز دسترسی بیشتر به فن آوری های دفاعی امریکا را بدست آورد. این برای کشور استرالیا یک موفقیت چشمگیر بود.

 

در این اجلاس نمایندگان 21 کشور جهان حضور داشتند و تصمیم گرفتند تا در همین ماه جلسه دیگری در واشنگتن  داشته باشند. در ادامه جلسات  تشکیل شده پیرامون موضوع گازهای گلخانه ای و آلودگی هوا نمایندگان   کشورهای عضو همکاریهای آسیا و اقیانوسیه در ماه دسامبر سال 2007 میلادی در بالی گردهم خواهند آمد.


نظر شما :