کاهش سطح روابط اقتصادی ایران و انگلیس؛ آری یا خیر؟

۱۱ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۷:۲۳ کد : ۶۸۲۳ اخبار اصلی
نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از قطعی بودن کاهش ...
کاهش سطح روابط اقتصادی ایران و انگلیس؛ آری یا خیر؟

ديپلماسى ايرانى: نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از قطعی بودن کاهش سطح روابط ایران با انگلیس در زمینه اقتصاد و فرهنگ خبر داد.

دیپلماسی ایرانی در گفت و گو با محمد روحی صفت، سفیر سابق ایران در استرالیا و کارشناس مسائل اقتصادی همچنین دکتر مهدی تقوی تحلیل‌گر مسائل اقتصاد بین الملل موضوع کاهش سطح روابط اقتصادی ایران و انگلیس را مورد بررسی قرار داده است.

محمد روحی صفت در خصوص آثار کاهش سطح روابط اقتصادی ایران و انگلیس گفت: این گزینه موثر نیست چراکه آنها که قصد واردات کالا از انگلیس را داشته باشند با قیمت مضاعف از طریق دبی روال کار خود را ادامه می‌دهند، هزینه این کار در نهایت بر مردم کشور تحمیل می‌شود.

وی افزود: تجربه گذشته نشان داده است که قطع یا کاهش روابط سیاسی یا اقتصادی راهکار حل برخی اختلاف‌ها نیست، بهترین گزینه اعتمادسازی از طریق گفت و گو و مذاکره است.

روحی صفت تاکید دارد که بر اساس اعتماد سازی می‌توان به حل مشکل رسید اما بر اساس تحریم یا کاهش و قطع روابط در بعد سیاسی یا اقتصادی نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.

این کارشناس در خصوص امکان پذیر بودن کاهش سطح روابط اقتصادی ایران و انگلیس نیز گفت: به طور طبیعی در صورت تصمیم گیری بر سر کاهش سطح ارتباطات اقتصادی دولت سازمان‌ها و ارگان‌ها را موظف به کاهش تبادلات موجود میان دو کشور می‌کند اما این اقدام اثر چندانی نخواهد داشت و این سازمان‌ها نیز در صورت نیاز به کالا یا خدماتی که انگلیس تامین‌کننده آن است از طریق واسطه و با پرداخت هزینه بیشتر نیازهای خود را تامین خواهند کرد.

وی در ارتباط با تاثیر کاهش سطح روابط سیاسی یا اقتصادی ایران و انگلیس بر مذاکرات هسته‌ای ایران و تصمیم‌گیرهای اروپا در مورد ایران گفت: بطور قطع کاهش سطح روابط با انگلیس بر روابط ایران و کشورهای اروپایی و مساله هسته‌ای ایران تاثیرگذار است، کشورهای اروپایی با یکدیگر متحدند اما ایران نیز باید اقدامات مورد صلاح‌دید خود را انجام دهد. با این حال بهترین و موثرترین راهکاری حل اختلاف میان ایران و هر کشور دیگری تنها مذاکره و اعتمادسازی است.

دکتر مهدی تقوی نیز در همین ارتباط گفت: اگر واردات انگلیس از ایران بیشتر متوجه واردات نفت باشد که در کاهش سطح روابط اقتصادی ایران و انگلیس به معنای محدود شدن خرید نفت ایران از سوی انگلیس خواهد بود. اگر قرار است انگلیس شریک تجاری ایران باشد بی تردید شریک تجاری بهتری در مقایسه با چین، روسیه، هند و بنگلادش و ... است.

وی افزود: اکنون انگلیس بر صنعت خدمات مالی متمرکز شده است، بر طبق قوانین اقتصاد بهره مندی از شرکای قدرتمند اقتصادی برای هر کشوری یک امتیاز است و محروم شدن از ارتباط با کشوری چون انگلیس در بعد اقتصادی می‌تواند به زیان ایران باشد. انگلیس می‌تواند ایران را با بسیاری از کشورهای دیگر در روابط اقتصادی و تجاری جایگزین کند.

این استاد دانشگاه در خصوص تاثیرگذار بودن کاهش سطح روابط اقتصادی ایران و انگلیس هم گفت: اقتصاد ایران از بسیاری جهات به خارج وابسته است اما ممکن است از دید تصمیم گیران کشور زیان اقتصادی کاهش سطح روابط با لندن کمتر از زیان ادامه روابط موجود باشد. با این حال مردم در نهایت از زیان اقتصادی حاصل از هر تصمیم متضرر می‌شوند.

وی ادامه داد: اگر اقتصاد ایران به گونه‌ای بود که تحریم‌های اعمال شده یا کاهش سطح روابط با کشورهای دیگر موجب شکوفایی ساختارهای تولیدی، صنعتی و اقتصادی کشور می‌شد، این اقدامات مثبت تلقی می‌شد اما این اتفاق سال‌هاست که رخ نداده است.


نظر شما :