جان رهبران حزب الله همچنان در تهدید اسرائیل

۲۱ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۵:۰۷ کد : ۶۹۵۳ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
اتفاقی نظیر آنچه برای عماد مغنیه یکی از رهبران حساس و مهم حزب الله افتاد، این تصور را زنده کرد که احتمال توطئه و سوء قصد علیه رهبران حزب الله در هر زمانی ممکن است.
جان رهبران حزب الله همچنان در تهدید اسرائیل

دیپلماسی ایرانی: نزدیک به دو سال است که از آخرین سوء قصد به جان یکی از رهبران حزب‌الله لبنان می‌گذرد. در حال حاضر سید حسن نصرالله رهبر حزب‌الله است و تا کنون توانسته امنیت در خور توجهی را برای دوری از توطئه‌های اسرائیل علیه خود مهیا کند. اما اتفاقی نظیر آنچه برای عماد مغنیه یکی از رهبران حساس و مهم حزب الله افتاد، این تصور را زنده کرد که احتمال توطئه و سوء قصد علیه رهبران حزب الله در هر زمانی ممکن است. حتی همسایگان هم از هویت مرد ۴۵ ساله‌ای که از مدتی قبل به محله کفر سوزه دمشق اسباب‌کشی کرده بود، خبر نداشتند. اما انفجار مهیب روز ۱۲ فوریه سال ۲۰۰۸ میلادی نه تنها آرامش شبانه مردم محله را برهم ریخت، بلکه پرده‌ای را درید و هویت واقعی این مرد ۴۵ ساله را آشکار کرد: عماد مغنیه.

عماد مغنیه که در انفجار دمشق کشته شد، یکی از رهبران حزب‌الله لبنان بود که سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل، امریکا و کشورهای اروپائی به مدت ۲۰ سال در تعقیب‌اش بودند. مغنیه طراح اصلی بسیاری از حرکت‌های مقاومت در برابر اسرائیل و غرب بود. وی زمانی که امریکایی‌ها و فرانسوی‌ها در زمان جنگ داخلی لبنان در این کشور حضور داشتند، فعالیت‌های گسترده‌ای علیه آنها انجام می‌داد. اما سازمان‌های امنیتی غربی هیچ گاه نتوانستند او را به دام بیندازند. مگر در سوریه که آن حادثه تعجب‌آور و شک‌برانگیز رخ داد. حادثه‌ای که حزب الله اسرائیل را متهم اصلی دانست و کارشناسان کوتاهی دولت سوریه را نیز در کنار آن دخیل می‌دانستند.

اهمیت مغنیه برای حزب‌الله را می‌توان از سخنان سید حسن نصرالله در مراسم تدفین وی دریافت. وی می‌گوید:«اگر خون شیخ راغب آنها را از بخش‌های اعظم لبنان بیرون راند، اگر خون سید عباس آنها را از مناطق اشغال شده مرزی اخراج کرد، انشاء‌الله خون عماد مغنیه هم به موجودیت آنها پایان خواهد داد».

شیخ راغب حرب از بنیانگذاران اولیه حزب‌الله بود که در اوائل دهه ۸۰ میلادی در مقابل اشغال جنوب لبنان توسط اسرائیل ایستاد. وی در سال ۱۹۸۴ توسط ماموران اسرائیلی ترور شد.

پس از او سید عباس الموسوی رهبری را برعهده گرفت. او نیز خط دشمنی با اسرائیل و امریکا را ادامه داد تا این که در سال ۱۹۹۲ توسط ماموران مخفی اسرائیل وابسته به موساد ترور شد.

از آن زمان تا کنون سید حسن نصرالله رهبری حزب ‌الله را برعهده گرفته است. او نیز راه موسوی و شیخ راغب حرب را ادامه داد و همچنان سیاست ضد امریکایی و اسرائیلی‌ حزب‌الله را به پیش برد. وی در جنگ 33 روزه حزب الله علیه اسرائیل در سال 2006 به چهره مهم جهان عرب معروف شد که توانست برای نخستین بار ارتش اسرائیل را شکست دهد. حال حزب‌الله هرچند در دولت لبنان عضویت دارد، اما مخالف هر تلاشی است که به خلع سلاح این نیرو نظر داشته باشد.

نصرالله اسرائیل را لقمه‌ای بیش نمی‌داند. وی می‌گوید: «این اسرائیل در قلب ملت عرب و مسلمان چیست؟ اگر رهبران بخواهند – مردم خیلی وقت است که می‌خواهند – لقمه‌ای بیش نیست و با یک گاز ترتیبش داده می‌شود.»

اسرائیل همچنان سید حسن نصرالله را دشمن بالفعل خود می‌داند. به همین دلیل امنیت وی را همواره تهدید کرده و رهبران نظامی و امنیتی اسرائیل بی‌محابا بارها از نقشه‌هایشان برای ترور وی سخن گفته‌اند. اگرچه سیاستمداران و ناظران نسبت به چنین اقدامی هشدار می‌دهند. اما در اورشلیم به‌ندرت گوش شنوایی برای چنین توصیه‌ها و هشدارهایی وجود دارد. خصوصا حالا که دوباره طبل جنگ با حزب الله را به صدا در آورده است. طبلی که توسط دو تندروی اسرائیلی یعنی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه به صدا در می‌آید. 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :