سرمایه گذاری میلیاردی امریکا در ایران

۱۶ اسفند ۱۳۸۸ | ۲۱:۰۶ کد : ۷۱۲۶ سرخط اخبار
سرمایه گذاری میلیاردی امریکا در ایران

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گزارش داده است که در یک دهه گذشته دولت ها در آمریکا از شرکت هایی که با ایران مراوده کاری داشته اند بیش از صد میلیارد دلار پشتیبانی مالی کرده اند و این در حالی بوده که سیاست رسمی این کشور مخالف سرمایه گذاری در ایران بوده است.

به گزارش بی بی سی، در گزارش نیویورک تایمز آمده که دولت های آمریکا تحت ریاست جورج بوش و همچنین باراک اوباما، قراردادهای کاری و همچنین سایر مزایا را در اختیار شرکت های چند ملیتی آمریکایی و خارجی که در ایران منافع تجاری داشته اند، گذاشته اند.

مقام های دولتی در آمریکا - که در حال حاضر در پی اعمال تحریم های جدیدی علیه ایران هستند - تاکید دارند که آنها خیلی تلاش کرده اند که شرکت ها را از سرمایه گذاری در ایران منصرف کنند.

بنا به گزارش نیویورک تایمز از بیش از صد و هفت میلیارد دلاری که دولت های آقایان بوش و اوباما بابت مراوده کاری و تجاری شرکت های مختلف هزینه کرده اند، پانزده میلیارد دلار به شرکت هایی داده شده است که با سرپیچی از تحریم های آمریکا، در ایران سرمایه گذاری های بزرگ کرده و به ایران کمک کرده اند حوزه نفت و گاز خود را توسعه دهد.

این روزنامه آمار و ارقام خود را از تحلیل مدارک و سوابق تجاری در آمریکا و همچنین گزارش های دولت های بوش و اوباما استنتاج کرده است.

نیویورک تایمز در گزارش جدید خود می گوید دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و همچنین دولت جورج بوش، پیش از او، پیام یک دست و منسجمی در باره همکاری شرکت ها با ایران مطرح نکرده اند.

این روزنامه افزوده است بیش از دو سوم از این هزینه ها صرف شرکت هایی شده است که با صنعت انرژی در ایران، همکاری کرده اند.

سایر شرکت های چند ملیتی آمریکایی و خارجی مطرح شده در گزارش نیویورک تایمز در صنعت خودروسازی ایران سرمایه گذاری کرده اند.

پرداختی های دولت آمریکا به این شرکت ها شامل قراردادهایی به ارزش صد و دو میلیارد دلار است که از سال 2000 به بعد منعقد شده است؛ دولت های بوش و اوباما همچنین از طریق "بانک صادرات و واردات" نزدیک به چهار و نیم میلیارد دلار هم به صورت وام و ضمانت وام پرداخت کرده است.

بنا به گزارش نیویورک تایمز، پانصد میلیون دلار نیز به شکل کمک هزینه برای فعالیت هایی مانند تحقیقات پزشکی و همچنین تبدیل مشتقات محصولات کشاورزی به سوخت پرداخت شده است.

بعلاوه دولت آمریکا در سال های گذشته به شرکت های نفت و گاز که با ایران مراوده کاری داشته اند تجهیزات لازم برای استخراج را با قیمت های بسیار پایین اجاره داده است؛ این شرکت ها با استفاده از امکانات ارزان قیمتی که به دست آورده اند، توانسته اند فعالیت اکتشاف و استخراج سوخت نفت و گاز در آمریکا را در مساحتی بالغ بر چهارده میلیون هکتار در داخل و خارج از قلمروی خاکی آمریکا به اجرا درآورند.

از جمله شرکت های خارجی که در این گزارش قید شده اند، "صنایع دائلیم" کره جنوبی، شرکت نفتی بزرگ بریتانیایی-هلندی "رویال داچ" و شرکت دولتی "پتروبراز" برزیل، اعطا شده است

شرکتهای آلمانی تحریم ایران را دور می زنند

یک روزنامه آلمانی در گزارشی از روی آوردن شرکت های آلمانی به مبادله غیر مستقیم با ایران برای دور زدن تحریم ها علیه تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه "دی ولت" در مطلبی در این باره نوشت: هر چقدر غرب تهدیدآمیزتر از صدور قطعنامه ای دیگر علیه ایران سخن می گوید راه غیر مستقیم تجارت شرکت های آلمانی با ایران از جمله از راه دبی فعال تر می شود.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: سازندگان تاسیسات و ماشین آلات آلمانی خیلی بی سرو صدا به تجارت با ایران ادامه می دهند. هر چقدر تهدیدات غرب علیه تهران بیشتر می شود همان میزان تجارت غیر مستقیم شرکت های آلمانی با ایران از راه دبی افزایش می یابد.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: بین سال 2005 تا 2009 صادرات کالا از دبی به ایران سه برابر شده و به 12 میلیارد دلار رسیده است. به این ترتیب صادرات آلمان به امارات اخیرا به شدت افزایش پیدا کرده است. به گونه ای که در سال 2008 این صادرات به حدود 11 میلیارد دلار رسیده بود که نسبت به سال 2007 چهل درصد افزایش داشت.

در نوامبر 2007 "هربرت هونو سوویتز" سفیر سابق آلمان در تهران ارزش صادرات آلمان به ایران از راه دبی را چهار میلیارد دلار در سال ارزیابی کرد. بر اساس اطلاعات اتاق بازرگانی و صنعتی امارات-آلمان 800 شرکت آلمانی با شعبه هایش در دبی به ثبت رسیده است.

این در حالی است که برلین برای جلوگیری از تجارت شرکت های آلمانی با ایران تاکید دارد و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در نوامبر 2007 اعلام کرد که ما باید تلاش کنیم راههای تجاری از راه غیر مستقیم نیز به ایران ختم نشود

برژینسکی: تحریم ایران بی نتیجه است

زبيگنيو برژينسکى تاکيد کرد که آمريکا نبايد زياد روى تحريم‌هاى عليه ايران حساب کند.

به گزارش ايسنا، زبيگنيو برژينسکى، مشاور امنيت ملى آمريکا در دوره‌ى جيمى کارتر، رئيس جمهور پيشين آمريکا در گفت‌وگو با روزنامه‌ى وال‌استريت ژورنال گفت که آمريکا بايد براى متوقف کردن برنامه‌ى هسته‌يى ايران تلاش کند و در صورتى که تهران برنامه‌ى هسته‌يى‌اش را دنبال کند ايران را وادار به پرداخت هزينه کند، اما نبايد چندان روى تحريم‌ها حساب کند.

به گزارش اين روزنامه‌ى آمريکايى، برژينسکى علاوه بر آن با بيان اينکه آمريکا بايد از فکر يک حمله‌ى بازدارنده به تاسيسات هسته‌يى ايران اجتناب کند تاکيد کرد که واشنگتن بايد به گفت‌وگو با تهران ادامه دهد.

برژينسکى با تکرار اتهامات غرب مبنى بر نظامى بودن برنامه‌ى هسته‌يى ايران، دو هدف را براى آمريکا در ايران قائل شد، «يکى جلوگيرى از دستيابى تهران به سلاح هسته‌يى» و در اظهاراتى مداخله‌جويانه هدف ديگر را «تسهيل تحولات سياسى در ايران به سمت يک نقش منطقه‌اى قابل قبول‌تر» دانست.

وى در عين حال افزود که اين دو هدف مى‌تواند با يکديگر تضاد پيدا کند.

برژينسکى گفت که اين احتمال وجود دارد که ايران حقيقتا به دنبال دستيابى به سلاح‌هاى هسته‌اى واقعى نباشد، بلکه در تلاش باشد که "بيشتر همانند ژاپن باشد، يعنى کشور طرفدار انرژى هسته‌يى" که توانايى ساخت تسليحات هسته‌يى را بدون گذر واقعى از آن داشته باشد.

مشاور امنيت ملى پيشين آمريکا در بخش ديگرى از اظهاراتش گفت که اگر متوقف کردن برنامه‌ى هسته‌يى ايران از طريق مذاکرات حاصل نشود، «آنگاه فکر مى‌کنم چاره‌اى نداريم جز اينکه تحريم‌هايى را عليه ايران اعمال کرده و اين کشور را منزوى کنيم»، اما تحريم‌ها به تنهايى «نتيجه را مشخص نخواهد کرد

برژينسکى در بخش ديگرى از ادعاهايش گفت که اگر ايران از آن خط رد شود آنگاه آمريکا بايد «به هر کشورى در نزديکى ايران که اگر تهران آن را تهديد به استفاده از سلاح هسته‌يى کند آمريکا درگير خواهد شد، تعهد خود را نشان دهد".

وى در پاسخ به اينکه منظور از«درگير» چيست؟ گفت: يعنى اينکه اگر ايران به کسى حمله کند ما مجبور مى‌شويم به آنها حمله کنيم. من فکر نمى‌کنم همه‌ى کشورهاى منطقه مجبور باشند يک توافقنامه‌ى رسمى با آمريکا داشته باشند. براى برخى از آنها تفاهم بين دو کشور کافيست.

برژينسکى افزود که اين چتر دفاعى آمريکا براى «عقب نگه داشتن ايران کافيست».

وى در بخش ديگرى از اظهاراتش تاکيد کرد که آمريکا نبايد تصور کند که قابليت ايجاد تغيير رژيم را در ايران دارد و علاوه بر آن بايد به هر قيمتى از هزينه‌هاى يک حمله‌ى نظامى به تاسيسات هسته‌يى تهران اجتناب کند.

مشاور امنيت ملى پيشين آمريکا با بيان اينکه ايران هيچ تمايزى بين حمله‌ى رژيم صهيونيستى يا آمريکا قائل نخواهد شد، افزود: ايرانيان (مى‌توانند) در افغانستان، عراق و تنگه‌ى هرمز به ما ضربه مى‌زنند.

وى گفت که اگر قيمت انرژى بالا رود «ما آسيب مى‌خوريم، چين آسيب مى‌خورد و روسيه سود مى‌برد، اروپا مجبور مى‌شود براى به دست آوردن انرژى به سراغ روسيه برود.»

برژينسکى گفت که در عمل آمريکا بيشتر از ايران منزوى خواهد شد.

قذافی: امریکا و چین به زودی با هم درگیر خواهند شد

رهبر لیبی در گفت‌وگو با یک پایگاه خبری اظهار داشت: همه شواهد نشان می‌دهد که به زودی آمریکا و چین با یکدیگر درگیر شده و شخصیت‌های صلح جهانی نظیر ما نیز نخواهیم توانست که از این درگیری حتمی جلوگیری کنند!

به گزارش «تابناک»، پایگاه خبری «العرب آنلاین» با انتشار خبر بالا  و به نقل از قذافی افزود: کمک‌های همه‌جانبه آمریکا به هند، اندونزی، فیلیپین، ژاپن، کره جنوبی، ویتنام و تایوان، خشم چین را برانگیخته و تنها جنگ می‌تواند سیاست‌های دشمنانه آمریکا علیه چین را پایان دهد.

قذاقی چین را خطرناک‌تر از اتحاد جماهیر شوروی دانست و افزود: در آن زمان شوروی تنها برای آمریکا خطرناک بود؛ اما اکنون آمریکایی‌ها بر این باورند که چین برای همه جهان خطرآفرین شده و باید به هر شیوه ممکن حتی برخورد نظامی، پکن کنترل شود.

او افزود: آمریکایی‌ها نمی‌فمهند که چین از تقویت نظامی تایوان به شدت ناراضی است و از سوی دیگر درنمی‌یابند که روسیه، رقیب اصلی چین است؛ بنابراین، دشمنی آمریکا با چین پیامدهای سنگینی دارد و نمی‌توان آینده‌ای را برای این جنگ سرد همه‌جانبه تصور کرد!

جلسه گروهک ریگی برای بررسی وضعیت

برخی از عناصر گروهک‌تروریستی جندالله پس از دستگیری سرکرده خود ضمن تشکیل جلسه به‌بررسی وضعیت آتی خود پرداخته‌اند.

به گزارش جوان، اخیرا برخی از عناصر گروهک تروریستی جندالله همچون جلیل قنبر زهی (ملاصلاح الدین) و عبدالرئوف ریگی برادرعبدالمالک ریگی در منطقه دالبندین پاکستان جلسه ای برگزار کرده و به بررسی وضعیت گروهک خود پرداخته اند.

گفته می شود در این جلسه حاضران با بهت نسبت به دستگیری عبدالمالک با تاکید بر اینکه دستگیری ریگی روحیه برخی از اعضای این گروهک را به شدت کاهش داده از احتمال بازگشت و کناره گیری بعضی از آنان سخن به میان آمده است.

در این جلسه همچنین یکی از اعضای جلسه به نام اسحاق ریگی با اشاره به تلاش خود برای تشکیل دو گروه 20 نفره نظامی موضوع انجام چند عملیات جدید را پیشنهاد می دهد اما با اشاره به عدم تمایل برخی از عناصر این گروهک و تاکید برعدم حمایت برخی سیستم های اطلاعاتی کشورهای حامی آنها در شرایط کنونی ،این مساله فعلا منتفی شده است.

 

"خبر" و "همشهرى" تبرئه شدند

هيات منصفه دادگاه مطبوعات نظر خود را درباره مديران مسوولان روزنامه‌هاى خبر، صداى عدالت و همشهرى اعلام کرد.

به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومى دادگسترى استان تهران، جلسه رسيدگى به کيفرخواست‌هاى مطروحه عليه مديران مسوول روزنامه‌هاى خبر، صداى عدالت و همشهرى روز يکشنبه مورخ ‌١٦/١٢/٨٨ در شعبه ‌٧٦ دادگاه کيفرى استان به رياست قاضى مدير خراسانى و با حضور اعضاى هيات منصفه مطبوعات برگزار شد.

هيات منصفه مطبوعات استان تهران، مدير مسوول روزنامه خبر را در مورد شکايت وزارت صنايع، با اکثريت آرا مجرم ندانست و در مورد شکايت آقاى هومن افاضلى نيز با اکثريت آرا وى را مجرم تشخيص نداد.

هيات منصفه مطبوعات استان تهران، مدير مسوول روزنامه صداى عدالت را در مورد اتهام تشويق گروه‌ها و افراد بر عليه نظام جمهورى اسلامى ايران با اتفاق آرا مجرم دانست و درمورد افترا بر عليه شهردار تبريز با اکثريت آرا وى را مجرم تشخيص نداد و هم چنين با اتفاق آرا متهم را مستحق تخفيف در مجازات ندانست.

هيات منصفه مطبوعات مدير مسوول روزنامه همشهرى را در مورد شکايت آقاى رضا محمدى با اتفاق آرا متهم را مجرم ندانست.

محتشمى‌پور اين هفته برکنار مى‌شود


عضو فراکسيون انقلاب اسلامى مجلس گفت که على لاريجانى قول داده على اکبر محتشمى‌پور را اين هفته از دبيرى کميته دفاع مردم فلسطين برکنار کند.

 

به گزارش فارس، حميد رسايى نماينده تهران و عضو فراکسيون انقلاب اسلامى مجلس در حاشيه جلسه علنى امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: با توجه به اينکه تغييرى در روش و منش محتشمى پور ايجاد نشده، انتظار بود از دبيرى کميته دفاع از مردم فلسطين برکنار شود.
وى افزود: بعد از اعلام نظر 140 تن از نمايندگان درباره لزوم تغيير دبير کميته دفاع از مردم فلسطين، آقاى ابوترابى فرد از سوى رئيس مجلس با محتشمى پور ديدار کرده و خواستار استعفاى وى شد اما از آنجا که اين خواسته محقق نشده، آقاى لاريجانى اعلام کرد به جد علاقمند به برکنارى محتشمى‌پور است و اين کار اين هفته انجام مى‌شود.
عضو فراکسيون انقلاب اسلامى مجلس گفت: آقاى محتشمى‌پور قطعا از دبيرى کميته دفاع از فلسطين مجلس استعفا نمى‌دهد و اگر مى‌خواست اين کار را انجام دهد، در مواضع خود تغيير مى‌داد و لذا انتظار داريم با توجه به نظر نمايندگان ملت، برکنارى وى هر چه سريع تر انجام شود.
خبرنگارى از رسايى درباره جانشين محتشمى‌پور در کميته دفاع از مردم فلسطين سئوال کرد که وى پاسخ داد: پيش از اين از آقاى شيخ الاسلام به عنوان جانشين احتمالى محتشمى پور ياد مى‌شد اما امروز که با او صحبت کرديم، گفت که تاکنون با وى در اين‌باره صحبت نشده است.
او در عين حال تاکيد کرد: حتما رئيس مجلس براى جانشينى محتشمى‌پور گزينه‌اى در نظر گرفته است اما مهم اين‌ است که دبير کميته دفاع از فلسطين زودتر تغيير کند و فردى به جاى او انتخاب شود که مواضع وى درباره مساله فلسطين شفاف و همسو با امام (ره) است و در برابر ديدگاه‌ها و جريانات انحرافى مى‌ايستد.
عضو فراکسيون انقلاب اسلامى مجلس درباره سکوت توليت حرم مطهر امام (ره) و موسسه تنظيم و نشر آثار آن حضرت در برابر اهانت عبدالکريم سروش به بنيانگذار فقيد جمهورى اسلامى که محور سئوال خبرنگارى بود، اظهار داشت: متاسفانه آقاى سيد حسن خمينى در ديدار با آقاى عسگراولادى بر مواضع قبلى خود در نامه به رئيس صدا و سيما تاکيد کرد.
رسايى افزود: از نظر آقاى سيدحسن خمينى عده‌اى فقط مى‌خواهند جنبه غضب امام و نه جنبه رحمانى آن حضرت را نشان دهند و به همين دليل حاضر نمى‌شود در برابر مواضع انحرافى و غلط امثال سروش موضع بگيرد چرا که خوشان نظاره گر يک بعد شخصيتى حضرت امام هستند.
وى خاطر نشان کرد: امام (ره) مصداق اشداء على الکفار و رحماء بينهم بودند و سئوال ما از آقاى سيدحسن خمينى اين است که به نظر ايشان مواضع سروش و ديگر افراد نظير وى از جمله مواضع رحمانى به حساب مى‌آيد يا موضعى همسو با کفار است؟
عضو فراکسيون انقلاب اسلامى مجلس هشتم در پايان همچنين از اينکه موسسه تنظيم و نشر آثار امام (ره) حاضر به موضع گيرى در خصوص مواضع و جهت گيرى‌هاى اهانت بار سروش و کديور و دوستانشان که حامى جنبش سبز هستند، ابراز تاسف کرد و خواستار اصلاح رفتار گردانندگان موسسه مذکور شد.

لاریجانی: در انتخابات عراق دخالت نکنيد

رئيس مجلس با بيان اينکه ايالات متحده بايد پاسخگوى جنايات تروريستى در عراق در آستانه انتخابات مجلس اين کشور باشدبه آنها هشدار داد که در اين انتخابات دخالت نکند.
به گزارش  ايلنا على لاريجانى صبح امروز در نطق پيش از دستور خود اقدامات توريستى در عراق عليه زائران ايرانى در اين کشور را دنبال حلقه تکميل شده (اشغال – ترويسم) دانست و گفت: ايالات متحده بايد پاسخگوى اين جنايات باشد و مطمئن باشد که ملت عراق راه خود را يافته اند.
وى با بيان اينکه ملت عراق در انتخابات پارلمانى اين کشور پاسخ ايالات متحده آمريکا را پاى صندوق‌هاى راى خواهد داد، افزود: مجلس شوراى اسلامى به دولت مردان ايالات متحده هشدار مى‌دهد که در انتخابات عراق دخالت نکنند.
به گفته لاريجانى بسيج امکانات چه در سطح منطقه و چه در سطح بين‌الملل براى اينکه عناصر ارتجاعى را در انتخابات دخالت دهند. باعث انزجار بيشتر ملت عراق از آنها خواهند شد.
رئيس مجلس توفيق ملت عراق در آزمون انتخابات آتى را آرزو کرد.
وى در بخش ديگرى از سخنان خود به اقدام سبعانه رژيم صهيونيستى نسبت به نمازگزاران در قدس اشاره کرد که نشانگر ماهيت تجاوزگر اين رژيم بوده است. اين اقدام تروريستى در دبى زنگ هشدار باش براى کشورهاى عربى واسلامى به صدا در آورده است تا از رخوت سياسى خود خارج شود.
لاريجانى با اشاره به سخنان مقام معظم رهبرى درسالروز ولادت پيامبر اعظم، تاکيد کرد: وحدت امت اسلامى در همه شئون به ويژه در مساله فلسطين در اين سخنان متجلى گرديد.
وى در ادامه پرسيد: آيا باز هم بايد منتظر طرح‌هاى سبک و فريب کارانه صلح آمريکا بود؟ آيا رژيم صهيونيستى کمترين اعتنايى به چنين تحرکاتى دارد.
رئيس مجلس با اشاره به حضور گروه‌هاى مجاهدت فلسطينى در هفته گذشته در تهران ادامه داد: همانگونه که اين گروه‌ها اعلام کردند تنها راه علاج اين رژيم ادم کش در خاورميانه، مقاومت عزتمندانه است.
رئيس اسبق صداوسيما در بخش ديگرى از نطق خود به دستگيرى خبرنگار رسانه ملى ايران در ايتاليا اشاره کرد و گفت: در قيل وقال سياسى در صحنه بين‌المللى نقشه کودکانه دولت ايتاليا در دستگيرى خبرنگار صداوسيما، آن هم با چنين صحنه پردازى ساده لوحانه‌اى اذهان همگان را به طنز سياسى هفته متمرکز کرد.
لاريجانى در پايان تاکيد کرد: دولت ايتاليا با حيثيت سياسى و امنيتى خود بازى کرد و هيچ کس را نمى‌تواند با اين ترفند‌هاى بسيط متقاعد کند و بايد پاسخگوى برخورد دون شان خود با يک خبرنگار حرفه‌اى باشد.

سفر کاترین اشتون به اردن

يک منبع آگاه در اردن از سفر "کاترين اشتون " مسئول سياست خارجى اتحاديه اروپا به اين کشور در هفته آينده خبر داد.

به گزارش فارس، اين منبع آگاه اعلام کرد که "کاترين اشتون " مسئول سياست خارجى اتحاديه اروپا در تاريخ 17 ماه جارى ميلادى وارد اردن خواهد شد.
بر همين اساس اشتون در اين سفر با مقامات اردنى ديدار و پيرامون آخرين تحولات منطقه بويژه تلاش‌هاى صورت گرفته در راستاى تحقق صلح با آنان گفت‏وگو خواهد کرد.
مسأله همکارى اردن و اتحاديه اروپا و نيز کمک‌هايى که اين اتحاديه به کشور اردن خواهد کرد از ديگر مسائلى است که در ديدار وزير امور خارجه اتحاديه اروپا با مقامات اردنى مورد بحث قرار خواهد گرفت.
بر اساس اعلام اين منبع آگاه، "کاترين اشتون " وزير امور خارجه اتحاديه اروپا و "ناصر جوده " وزير امور خارجه اردن در يک کنفرانس مطبوعاتى مشترک شرکت خواهند کرد.
اين نخستين بار است که "کاترين اشتون " از زمان برعهده گرفتن مسووليت وزارت خارجه اتحاديه اروپا به اردن سفر مى کند.

سفرای جدید ایران معرفی شدند

 

سفیران جمهوری اسلامی ایران در عراق ، اوکراین، مجارستان، گرجستان، ساحل عاج، بوسنی و هرزگوین، صربستان، اندونزی، لهستان و پاکستان و چند کشور دیگر منصوب شدند.

 

به گزارش خبرنگار مهر، به پیشنهاد منوچهر متکی وزیر امور خارجه و تایید محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ، قربان صیفی به عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان منصوب شد.

صیفی نفر دوم سفارت ایران در مسکو و رئیس نمایندگی وزارت خارجه در شمال و شمال شرق کشور بوده است.

همچنین اکبر قاسمی مشاور وزیر و معاون اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه نیز به عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در اوکراین راهی کی یف می شود.

قاسمی پیشتر رئیس اداره رسانه های گروهی وزارت خارجه، رئیس دفتر حفاظت از منافع جمهوری اسلامی ایران در مصر و رئیس اداره خاورمیانه عربی و شمال افریقای وزارت خارجه بوده است.

براساس این خبر عبدالله نکونام سرکنسول پیشین ایران در هنگ کنگ به عنوان معاون اداره کل اطلاعات ومطبوعات منصوب شد.

به گزارش مهر از محمدی وابسته مطبوعاتی ایران در نیویورک به عنوان رئیس اداره رسانه های اداره کل اطلاعات و مطبوعات نام برده شده است.

علاوه بر این علی اصغر ناصری سرپرست سفارت ایران در لیبی نیز سفیر جدید ایران عازم طرابلس شده است.

بنی هاشمی و محمد موسی هاشمی گلپایگانی نیز به ترتیب به عنوان سفیران ایران در مجارستان و ترکمنستان عازم محل ماموریت خود شدند.

همچنین سید رضا نوبختی نیز به عنوان سفیر جدید ایران در ساحل عاج منصوب شد.

وی پیش از این نفر دوم سفارت ایران در لهستان بوده است.

مصطفی مصلح زاده دستیار ویژه وزیر خارجه در برنامه ریزی راهبردی نیز سفیر جدید ایران در امان پایتخت اردن خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید صمد زاده صابر نیز به عنوان سفیر ایران در گرجستان معرفی و منصوب شده است.

وی هم اکنون رئیس دبیر خانه خزر است و پیشتر نفر دوم سفارت ایران در اوکراین بوده است.

همچنین علی لکی زاده و یوسفی به عنوان سفیران جدید ایران در لهستان و بوسنی منصوب شده اند. یوسفی سفیر پیشین ایران در فیلیپین، تایلند و بنگلادش بوده است.

خبرنگار مهر کسب اطلاع کرد ، محمود حیدری به عنوان سرکنسول جدید جمهوری اسلامی ایران در استانبول آغاز به کار کرده است .

وی پیش از این معاون مدیرکل امور مجلس وزارت خارجه بوده است.

ابوالقاسم دلفی سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در بلژیک و مقر اتحادیه اروپا نیز از سوی منوچهر متکی به عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در صربستان معرفی و منصوب شد.

محمود فرازنده مدیر کل سابق اموال، ساختمان و پشتیبانی وزارت خارجه و سفیر اسبق ایران در اوگاندا نیز به پیشنهاد وزیر خارجه و تایید احمدی نژاد به عنوان سفیر جدید کشورمان در اندونزی منصوب شده است.

همچنین محمد جواد کولیوند نیز به عنوان مدیرکل جدید اموال، ساختمان ها و پشتیبانی وزارت امور خارجه منصوب شد.

با پایان کار حسن کاظمی قمی سفیر موفق جمهوری اسلامی ایران در کشور عراق، اوایل سال آینده حسن دانایی فر به عنوان سفیر جدید ایران در این کشور به انجام وظیفه خواهد پرداخت.

علاوه بر این با خاتمه یافتن ماموریت ماشاءالله شاکری سفیر فعلی جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد، قرار است احمد سبحانی مدیر کل آمریکای لاتین و سرپرست معاونت آمریکای وزارت امور خارجه به عنوان سفیر جدید ایران در پاکستان مشغول به فعالیت شود.

همچنین سفیران جمهوری اسلامی ایران در امارات و چین نیز تا هفته آینده معرفی خواهند شد اما بر اساس اخبار دریافتی  تفاهمات لازم در زمینه انتصاب سفیران ایران با امارات و چین نهایی شده است.

برخی کشورهای اسلامی از حمله به ایران حمایت می کنند

یک مقام اسراییلی ادعا کرد که برخی کشورهای اسلامی از حمله اسراییل یا آمریکا برای نابودی تاسیسات هسته ای ایران حمایت می کنند .

به گزارش عصر ایران و به نقل از وب سایت جروزالم پست ،  " ایوب کارا " معاون وزیر توسعه مناطق اسراییل با اشاره به این موضوع افزود که برخی کشورهای اسلامی به طور محرمانه پیام هایی به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل برای حمایت از حمله اسراییل به تاسیسات هسته ای ایران فرستاده اند .

وی بدون اشاره به نام این کشورها ادعا کرد که بسیاری از بنیادگرایان  اسلامی مخالفتی با حمله اسراییل به ایران ندارند و حتی از آن حمایت می کنند هر چند که آن را به طور علنی اعلام نمی کنند !

وی افزود که اسراییل در صورتی که گزینه ای دیگر برای بازداشتن ایران نباشد مجبور به کار گیری گزینه نظامی علیه ایران خواهد بود !

از سوی دیگر روزنامه اسراییلی " معاریو " نوشت : قطعا جنبش حزب الله لبنان جزئی از روند حمله نظامی اسراییل به ایران خواهد بود و این موضوع سبب خواهد شد تا اسراییل به لبنان حمله کند و بار دیگر این کشور را اشغال کند .

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که در صورت هر گونه تعرض نظامی به این کشور پاسخ " پشیمان کننده ای "  به متجاوزان خواهد داد

دادگاه روزنامه اقبال برگزار شد

پرونده مديرمسوول روزنامه «اقبال» صبح امروز در شعبه 76 دادگاه کيفرى استان تهران به رياست قاضى صلواتى و با حضور هيات منصفه مطبوعات برگزار شد.

 

به گزارش ايسنا، در ابتداى جلسه دادگاه، نماينده مدعى العموم اتهامات مرتضى فلاح مديرمسوول روزنامه «اقبال» را نشر مطالب خلاف واقع، تبليغ عليه نظام، ترويج مطالبى که به اساس جمهورى اسلامى ايران لطمه وارد مى‌کند، تشويق افراد به ارتکاب اعمالى عليه امنيت کشور و استفاده ابزارى از تصاوير زن، عنوان کرد.

نماينده مدعى العموم، شاکى اين پرونده را مدعى العموم عنوان کرد و يادآور شد: زمان وقوع بزه سال 84 است.

در ادامه مديرمسوول روزنامه اقبال با قرار گرفتن در جايگاه در دفاع از خود اظهارکرد: مطالب مورد شکايت حدود 5 سال پيش در روزنامه به چاپ رسيده و من اکنون براى ارايه توضيحات خالى الذهن هستم. زمانى که دادستان سابق عمومى و انقلاب تهران روزنامه را تعطيل موقت کرد گفت که روزنامه براى يک هفته تعطيل مى‌شود و بعد از انتخابات درخواست دهيد و دوباره فعاليت خود را آغاز کنيد.

وى افزود: اما پس از ارايه درخواست، نه تنها روزنامه باز نشد بلکه از لابه لاى مطالب روزنامه که به زعم آنها جنبه کيفرى داشت براى ما پرونده‌اى تشکيل شد.

مديرمسوول روزنامه اقبال با بيان اين‌که هيچ کدام از اتهامات ذکر شده از نظر مطبوعاتى نمى‌تواند جرم باشد، گفت: ما فقط منعکس کننده نظرات ديگران بوديم و اگر جرمى اتفاق افتاده آنها بايد پاسخگو باشند.

فلاح به دليل نداشتن آمادگى لازم براى دفاع، درخواست تجديد جلسه را مطرک کرد که قاضى مديرخراسانى گفت زمان دادگاه، پيش از اين به شما و وکيلتان ابلاغ شده که شما براى مطالعه پرونده در شعبه رسيدگى کننده حضور نيافتيد؛ بنابراين دادگاه کوتاهى نکرده است.

مديرمسوول روزنامه اقبال به عنوان آخرين دفاع اظهار کرد: موارد مطرح شده جرم نيست و ما تنها منعکس کننده خبر بوده‌ايم و هيچ سوء نيتى در چاپ مطالب وجود نداشته است و از سوى ديگر اعتقاد دارم هيات منصفه و دادگاه برخلاف عدل راى صادر نخواهند کرد.

رييس شعبه 76 دادگاه کيفرى استان تهران پس از استماع دفاعيات مدير مسوول روزنامه اقبال ختم جلسه رسيدگى را اعلام کرد تا هيات منصفه مطبوعات براى اعلام نظر وارد شور شوند.

اعدام محمدامین ولیان تکذیب شد

عباس جعفری دولت آبادی با تکذیب اخبار غیر رسمی مربوط به اعدام محمدامین ولیان گفت: 250 فقره از پرونده‌های وقایع عاشورا منجر به کیفرخواست شده و متهمانی که تحقیقات و دلایلشان برای اتهام کم بوده به تدریج آزاد می‌شوند.

به گزارش مهر، عباس جعفری دولت آبادی صبح امروز یکشنبه در حاشیه مراسم تودیع و معارفه سرپرست دادسرای 27 ویژه قتل و سرقت تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی تهران پراکندگی پرونده های ویژه سرقت و قتل بوده است گفت: به علت نبود فضای مناسب برای دادسرای ویژه سرقت و قتل ایجاد این دادسرا با کمی تاخیر همراه بود که خوشبختانه امروز با احداث یک ساختمان جدید در میدان شمشیری تا پایان سال آینده تمام پرونده‌های قتل و سرقت تهران به این دادسرا ارجاع می‌شود.

 
وی گفت: متاسفانه هیچگونه آمار دقیقی از سرقت و قتل موجود نیست ولی بر اساس آمارهای تقریبی، آمار سرقت در سال جاری افزایش یافته است.

 
دادستان تهران در پاسخ به سئوالی در مورد اخبار برخی منابع خبری بیگانه مبنی بر اعدام "محمدامین ولیان" یکی از متهمان وقایع عاشورا گفت:‌ دادستانی این خبر را تکذیب می کند.

 
رسانه ها اخبار مرتبط با دادستانی را تنها از مرجع دادستانی تهران اخذ کنند

دولت آبادی افزود: آقای ولیان هم همانند بسیاری از متهمان یکی از متهمان وقایع عاشورا بوده که حکمش با حضور وکیل صادر و تا 29 اسفند ماه سال جاری حق اعتراض دارد. رسانه ها هم توجه داشته باشند که اخبار مرتبط با دادستانی را تنها از مرجع دادستانی تهران اخذ کنند.

دادستان تهران در مورد رسیدگی به پرونده متهمان وقایع عاشورای تهران گفت:‌ تا کنون حدود 250 فقره از پرونده‌های وقایع عاشورا منجر به کیفرخواست شده و متهمانی که تحقیقات و دلایلشان برای اتهام کم بوده به تدریج آزاد می‌شوند.

 
دولت آبادی گفت:‌ بازپرسان و قضات دادسرای انقلاب شعبه اوین به صورت شبانه روز پرونده‌های موجود را بررسی می کنند تا در پایان سال تکلیف بسیاری از پرونده‌ها مشخص شود.

 
وی انعکاس اخبار مبنی بر دستگیری هزاران نفر در وقایع عاشورا را مبالغه دانست و افزود: شکی نیست که تعداد دستگیرشدگان نسبت به وقایع قبلی بیشتر بوده است ولی با ایجاد دادسرای ویژه اوین رسیدگی به پرونده‌ها سریعتر انجام می‌شود.

چاوز: هیلاری نسخه «بلوند» رايس است

رئيس‌جمهور ونزوئلا، وزير امور خارجه آمريکا را نسخه «بلوند» کاندوليزا رايس ناميد و اظهار داشت: مناقشه با اسپانيا بر سر ارتباط با گروه‌هاى شورشى، به اتمام رسيده است.

به گزارش ايسنا، هيلارى کلينتون وزير امور خارجه آمريکا، اين هفته طى سفرى به آمريکاى لاتين گفت که سياست‌هاى دولت اوباما در قبال اين منطقه شامل کمک به کاهش انتقادات عليه آمريکا از سوى رهبران چپ‌گرايى نظير «هوگو چاوز»، رئيس‌جمهور ونزوئلا است.

به گزارش خبرگزارى «رويترز»،‌ «هوگو چاوز»، رئيس‌جمهور ونزوئلا، با اشاره به کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه دوران رياست‌جمهورى جورج بوش که اغلب با وى از راه دور مشاجره لفظى داشت، گفت:‌ براى من او (کلينتون) همانند کاندوليزا رايس است. يک کاندوليزا رايس «بلوند».

رئيس‌جمهور ونزوئلا با اشاره به سخنان کلينتون در برزيل گفت: او نشان داد که همانند رايس متخاصم است. او به برزيل مى‌آيد تا ما را تحريک کند تا سعى کند که بين ما و برادرانمان تفرقه بياندازد.

چاوز به رغم اتخاذ سخنان تند عليه آمريکا، در قبال اسپانيا رويکرد آشتى جويانه‌ترى اتخاذ کرد.

«خوزه لوئيز رودريگز زاپاترو»، رئيس‌جمهور اسپانيا، اين هفته با درخواست توضيح درخصوص اتهامات يک قاضى مبنى بر اين‌که ونزوئلا به گروه‌هاى شورشى اتا و فارک در حملات احتمالى در خاک اسپانيا کمک کرده، خشم چاوز را برانگيخت.

اما چاوز پس از گفت‌وگو با «ميگوئل آنخل موراتينوس»، وزير امور خارجه اسپانيا گفت که از اين‌که مادريد اکنون صرفا خواستار اطلاعات است نه اتهام‌زنى، راضى است.

چاوز ضمن تحسين بلوغ فکرى زاپاترو و موراتينوس، اظهار داشت: واکنش دولت اسپانيا قابل قبول بوده است.

 

اخبار قبلی

آمار نگران کننده از تعداد پناهندگان ایرانی
بازداشت جعفر پناهى به دليل مسائل سياسى نيست
آمانو: ایران با آژانس همکاری لازم را ندارد
چهار روزنامه‌نگار آزاد شدند
کاهش رابطه با دولت انگليس جدى است
مخالفان سیاسی را دسته جمعی اعدام کنید!
شایعه سکته قلبی میرحسین موسوی!
گفت‌وگوی وزراى خارجه اتحاديه اروپا درباره ايران
تمام تلاش های عربستان علیه ایران
دو شرکت بزرگ بیمه آلمانی به کار خود در ایران پایان می‌دهند
پیشنهاد جدید غرب ارزش بررسی ندارد
رایزنی نتانياهو علیه ایران در روسیه
ایران محور سفر کلینتون به قطر و عربستان
وزير خارجه ترکيه به تهران می آید
سارا پیلن : اوباما به ایران حمله نکند رای نمی آورد!
سهم آنگولا از پارس جنوبی؟!
امريکا تماس با چين عليه ايران را ادامه خواهد داد
کلینتون پیشنهاد احمدی نژاد را نپذیرفت
درگیری در مراسم دهه فجر در نوفل لوشاتو + عکس
کاهش 15 میلیارد دلاری ذخایر ایران
مهلت تمام شد،راهی جز غنی سازی نداریم


نظر شما :