آغاز رقابت تسليحاتى در خاورميانه

۰۶ شهریور ۱۳۸۹ | ۲۰:۳۵ کد : ۸۴۹۲ پرونده هسته ای
ايران به دغدغه‌هاى بين‌المللى در خصوص برنامه هسته‌اى خود با پرده‌پردارى از مدرن‌ترين تسليحات هستة‌اى خود پاسخ داد: جت‌هاى بدون سرنشين که رئيس‌جمهورى ايران مجمود احمدى‌ن‍‍ژاد از آنها با عنوان پيام آوران مرگ ياد کرد.
آغاز رقابت تسليحاتى در خاورميانه

دیپلماسی ایرانی: روزنامه چاينا پست در تازه‌ترين نگاه خود به تحولات تسليحاتى خاورميانه از برنامه هسته‌اى ايران مى‌نويسد و رقابت تسليحاتى که در خارميانه به راه افتاده است:

ايران به دغدغه‌هاى بين‌المللى در خصوص برنامه هسته‌اى خود با پرده‌پردارى از مدرن‌ترين تسليحات هسته اى خود پاسخ داد: جت‌هاى بدون سرنشين که رئيس‌جمهورى ايران مجمود احمدى‌ن‍‍ژاد از آنها با عنوان پيام آوران مرگ ياد کرد. وى اين اصطلاح را براى تمام کسانى به کار برد که زمانى خيال حمله به ايران را در سر خواهند داشت. روز چهارشنبه هم ايران مدل جديدى از موشک‌هاى زمين به زمين فاتح 110 را آزمايش کرد. چند روز پيش از اين حادثه هم تهران از توليد انبوده قايق‌هاى پرسرعت حامل موشک خبر داده بود.

با وجود تمام اين تلاش‌ها و موفقيت‌ها ايران هنوز تا دستيابى به تسليحات هسته‌اى که غربى‌ها در اختيار دارند روزها فاصله دارد. البته نبايد فراموش کرد که اين اعلام موضع ايرانى‌ها در حقيقت جرقه‌ تازه‌اى شد بر پيکره خاورميانه که مدت‌هاست از جامه انفعال در بحث تسليحات خارج شده و در حقيقت نوعى رقابت تسليحاتى را تجربه مى‌کند.

باراک اوباما رئيس جمهورى امریکا اندکى پس از به قدرت رسيدن، بسيارى از توافقنامه‌هاى تسليحاتى را کان لم يکن اعلام کرد. تمامى معادله‌هاى تسليحاتى که در زمان جورج بوش به امضا رسيده بود به حالت تعليق در آمد. يکى از اهداف باراک اوباما از اين حرکت فهماندن اين نکته به ايران بود که اگر برنامه هسته‌اى خود را متوقف کند و به اصطلاح آمريکايى‌ها به آغوش جامعه بين‌المللى بازگردد مى‌تواند از موهبت امنيت در منطقه بهره‌مند شود.

علاوه بر اين واشنگتن موفق شد روس‌ها را به عدم تحويل موشک‌هاى اس سيصد به ايران متقاعد کند. اين تسليحات از جمله پيشرفته‌ترين تسليحات دفاعى محسوب مى‌شدند. البته در شرايطى که ايالات متحده از قراردادهاى تسليحاتى کلان خود با اعراب سود به جيب مى‌زد بى‌شک روس‌ها نيز نمى‌توانستند دندان طمع از قرارداد ميلياردى با ايران بکنند. قرارداد ميان ايران و روسيه ارزشى بالغ بر 800 ميليون دلار داشت. البته بسيارى از اين ملاحظه‌بازى‌ها سياسى ديگر در ميان نيستند. در حال حاضر ديگر اميدى به مصالحه و مذاکره ميان ايران و ايالات متحده نيست. در اين ميان روس‌ها باز هم در موضع ادامه همکارى‌هاى نظامى و تعهد به توافقنامه‌هاى اقتصادى و نظامى با ايران قرار گرفته‌اند. ايالات متحده هم باز دست به تجهيز دوستان عرب در منطقه مى‌زند.

عربستان سعودى از جمله مواردى است که منتظر است تا واشنگتن تجهيز نظامى اين کشور را تکميل کند. در اين ميان ايالات متحده پس از شانزده ماه کج‌دار و مريز رفتار کردن با ايران به اين نتیجه رسيده است که اعراب موضع کاخ سفيد در برابر تهران را به نوعى ضعف تعبير کرده‌اند. به باور اعراب، واشنگتن در برابر ايران و تسليحات اين کشور چاره‌اى جز سکوت نمى‌بيند‌. در اينچنين شرايطى است که بحث رقابت‌هاى تسليحاتى باز هم مانند زخمى قديمى سر باز کرده است.

ماه ژوئن سال جارى بود که باز هم موضع ايالات متحده در قبال ايران تغيير کرد. ارشدترين مقام پنتاگون در سفرى به کشورهاى منطقه و خليج فارس وعده داد که واشنگتن به تجهيز سيستم موشکى کشورهاى عربى بپردازد و هشدار داد که کاخ سفيد هرگز هيچ‌‌گونه تهديد امنيتى عليه کشورهاى دوست و متحد خود در منطقه را تحمل نخواهد کرد. از همان زمان بود که برنامه تسليحاتى ايالات متحده در منطقه با سرعت غير قابل پيش‌بينى حرکت کرد. البته با وجود برنامه‌هاى تسليحاتى پيشرفته در اختيار ايالات متحده، مشکلات موجود بر سر راه واشنگتن در خاورميانه هرگز از ميان نرفته است: کاح سفيد در مرحله نخست بايد بتواند بر موضع اسرائيل در قبال مسلح کردن کشورهاى غربى غلبه کند. البته تل‌آويو از منظر عقلى بايد در اين شرايط با اين مساله کنار بيايد چرا که هرگونه تجهيز اعراب به معناى برافراشتن چتر دفاعى در برابر تل‌آويو در مواجهه با تهران است. اسرائيلى‌ها اما به شدت نگران ثبات و امنيت در عربستان سعودى هستند.

اين واهمه وجود دارد که مبادا تسليحاتى که در اختيار کشورهاى عربى قرار مى‌گيرد روزى در برابر اين سرزمين يهودى‌نشين علم شود. در چنين شرايطى ايالات متحده براى خوشامد اسرئيل در دو مرحله کار خود را ادامه مى‌دهد: در يک مرحله ايالات متحده اعراب را در برابر تهديد فرضى ايران مجهز مى‌کند و در مرحله ديگر اسرائيل را در برابر پيشرفت استراتژيک اعراب. کشورهاى خليج فارس براى مواجهه با ايران بسيار ضغيف و کوچک هستند. هر مقدار تسليحات متعارف هم که در اختيار اين کشورها قرار گيرد نمى‌توانند در برابر تسليحات هسته‌اى ايران کارى از پيش ببرند. اگر ايالات متحده واقعا متمايل به حمايت از متحدان خود در منطقه در برابر ايران است بايد تضمين امنيتى بيشترى را در اختيار آنها قرار دهد.

منبع: چاينا پست  


نظر شما :