بسته‌هایی مشکوک برای آمریکا در آستانه انتخابات

۰۹ آبان ۱۳۸۹ | ۱۴:۳۹ کد : ۹۱۶۱ اقتصاد و انرژی
کمتر از یک هفته مانده به انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا، پیدا شدن دو بسته مشکوک به مقصد آمریکا موجب شد، دوباره اذهان عمومی به سمت خاورمیانه، القاعده و مسئله امنیت و تروریسم متوجه شد.
بسته‌هایی مشکوک برای آمریکا در آستانه انتخابات

ديپلماسى ايرانى: کمتر از یک هفته مانده به انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا، پیدا شدن دو بسته مشکوک به مقصد آمریکا موجب شد، دوباره اذهان عمومی به سمت خاورمیانه، القاعده و مسئله امنیت و تروریسم متوجه شد. 

به دنبال کشف دو بسته مشکوک در فرودگاه لندن و دبی، عمده فرودگاه‌های جهان به خصوص اروپا و امریکا به حالت آماده باش در آمد و در بریتانیا و دبی، وضعیت فرودگاه‌های آمریکا، بریتانیا و چند کشور خاورمیانه فوق العاده اعلام شد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، اعلام کرد که یک «خطر تروریستی جدی» علیه کشورش خنثی شده است. به گفته او، دو بسته پستی که از یمن به دو مرکز یهودیان در شهر شیکاگو در ایالت ایلینوی ارسال شده بود، حاوی مواد منفجره بوده است. باراک اوباما تایید کرد که وی پنجشنبه شب به وقت واشنگتن دستور تشدید تدابیر امنیتی در چند فرودگاه را صادر کرد. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا درباره این ماجرا به وی گزارش داده بودند. باراک اوباما گفت: «ما تا زمانی که لازم باشد تدابیر امنیتی بیشتر و احتیاطی را ادامه خواهیم داد تا امنیت شهروندان را تامین کنیم.»

روز جمعه کاخ سفید طی بیانیه‌ای اعلام کرد مسئولین امنیتی و اطلاعاتی آمریکا شب گذشته باراک اوباما را در جریان وجود دو بسته مشکوک در هواپیماهای باربری عازم آمریکا گذاشتند. بر اساس این بیانیه دو بسته یاد شده که مبدا آنها یمن بود در دبی و لندن شناسایی شدند.

به گزارش نیویورک تایمز، این بسته‌ها که خطرناک اعلام شده‌اند، فاقد بمب و موادمنفجره بوده‌اند، اما مسئولین فرودگاه دبی محتویات بسته مکشوفه در این فرودگاه را چیزی شبیه بمب اعلام کرده‌اند. در یکی از این بسته‌ها که در هواپیمای ترابری شرکت «یو پی اس» در فرودگاه «ایست میدلندز» بریتانیا واقع در ۲۶۰ کیلومتری شمال لندن، کشف شد، کارتریج سفید رنگ داخل بسته به یک سیم و تخته مدار الکترونیکی متصل شده است. بسته دیگر که در یکی از مراکز شرکت پستی «فد اکس» در دوبی شناسایی شد حاوی چند تلفن همراه و قطعات مربوط به چاشنی و زمان سنج بوده است.

«یو پی اس» و «فد اکس» از بزرگ ترین شرکت‌های ترابری آمریکا هستند که با شرکت پست فدرال آمریکا رقابت دارند و در سطح جهانی فعالند. «یو پی اس» تایید کرده است که در حال حاضر از یمن بسته‌ای حمل نمی‌کند.

به دنبال این موضوع یک مقام اطلاعاتی آمریکا در شیکاگو از کلیساها، کنیسه‌ها و مساجد خواست که تدابیر امنیتی لازم را رعایت کنند و مراقب بسته‌های مشکوک باشند. همچنین پلیس انگلیس فعالیت بخشی از مرکز توزیع بار در این فرودگاه به حالت تعلیق درآورد.

نیروهای امنیتی آمریکا همچنین در فرودگاه نوارک در ایالت نیوجرسی و فرودگاه فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا دو هواپیمای «یو پی اس» را جستجو کردند اما بسته خطرناکی پیدا نکردند. ماموران دولتی در نیویورک نیز در یکی از کامیون‌های باربری «یو پی اس» بسته ای که از یمن آمده بود را بررسی کردند که آن هم خطرناک نبود.

همه نگاه‌ها به سوی یمن

ماجرای بسته‌های مشکوک که از یمن به مقصد آمریکا ارسال شده بودند ناگهان همه نگاه‌ها را به سمت فقیرترین کشور خاورمیانه متوجه کرد.

دولت آمریکا اعلام کرد که احتمال می‌دهد که شاخه گروه القاعده در یمن (القاعده در شبه جزیره عربستان) این بسته‌ها را فرستاده باشد. رئیس جمهوری آمریکا گفت: «ما همکاری خود با دولت یمن را تقویت خواهیم کرد تا نقش القاعده در شبه جزیره عربستان را مختل و این شاخه القاعده را نابود کنیم.»

در همین حال یک مقام امنیتی ارشد یمن گفت: بر اساس تحقیقات اولیه، القاعده در یمن پشت پرده وجود چندین بسته مشکوک در پروازها به مقصد آمریکا است. این مقام امنیتی که خواست نامش فاش نشود، روز جمعه در گفتگو با خبرگزاری شینهوا اظهار داشت: چندین بسته مشکوک در پروازهای یمن به مقصد آمریکا یافت شد که از سوی افرادی مشکوک با آدرس جعلی ارسال شده بود.

پیش از این نیز سه مقام اطلاعاتی دولت یمن به خبرگزاری شینهوا گفتند که در حال بررسی اطلاعات در خصوص تمام بسته‌های مشکوک هستند و نیز در حال انجام تحقیقات برای دریافت جزئیات بیشتر از جمله آدرس چندین فرد آمریکایی هستند که با بسته‌های مشکوک در ارتباط بودند.

از سوی دیگر بلندپایه ترین مشاور رئیس جمهوری آمریکا در امور تروریسم با علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن، گفتگو کرده است.

دولت آمریکا بارها درباره حضور پیکارجویان حامی القاعده در یمن ابراز نگرانی کرده است که یکی از فرماندهان آنها یک آمریکایی یمنی الاصل به نام انور الاولاکی است. دولت آقای اوباما چندی پیش نام این روحانی را در فهرست تروریست‌های جهانی خود قرار داده است که باید دستگیر یا کشته شوند. انور الاولاکی، ۳۹ ساله، متولد ایالت نیومکزیکو در جنوب آمریکاست و گمان می‌رود که در مناطق کوهستانی یمن پنهان شده باشد.

پیش از این و در پی توطئه بمب‌گذاری در یک هواپیمای آمریکایی در کریسمس سال ۲۰۰۹، که پیکارجویان القاعده مستقر در یمن عامل آن شناخته شده بودند، توجهات به این کشور جلب شد. پس از کشف این توطئه، آمریکا کمک‌های نظامی و اطلاعاتی خود به یمن را افزایش داد و آموزش نظامیان این کشور را شروع کرد.

گروه القاعده در شبه جزیره عربستان، مسوول چندین حمله مرگبار در یمن معرفی شده که از آن جمله حمله به مرکز اطلاعات داخلی این کشور در عدن در ماه ژوئن گذشته است.

از سوی دیگر پلیس دبی امروز (شنبه) اعلام کرد بسته حاوی بمب که هنگام بارگیری برای انتقال به آمریکا در فرودگاه کشف شد بیانگر دست داشتن القاعده در این عملیات ناکام است.

بر اساس بیانیه پلیس دبی بسته حاوی مواد منفجره بسیار شدیدی بوده است. بیاینه می‌افزاید: «این روش شبیه عملیات مشابه سابق القاعده است و کارشناسان پلیس دبی بمب را خنثی کرده‌اند.»

تشکر از عربستان

در همین حال جان برنن، بلندپایه‌ترین مشاور رئیس جمهوری آمریکا در امور ضد تروریسم، طی بیانیه‌ای از عربستان سعودی به خاطر اطلاعاتی که در این باره در اختیار ایالات متحده قرار داده، قدردانی کرده است. او گفت: «کمک‌های ریاض همراه با تلاش‌های سازمان‌های ضد تروریستی باعث شد تا ما با هوشیاری بسته‌های مشکوکی را که از کشور یمن به امارات و فرودگاه ایست میدلندز در انگلیس ارسال شده بود شناسایی کنیم.»

فضای امنیتی و انتخابات آمریکا

هر چند برخی از تحلیلگران معتقدند که بزرگ کردن موضوع بسته‌های مشکوک توسط دولت آمریکا و تبلیغات ضد تروریستی رسانه‌های آمریکایی به انتخابات روز سه شنبه آینده کنگره مربوط است، با این حال هنوز مشخص نیست که این واقعه و فضای ایجاد شده بر آن تا چه حد می‌تواند بر فضای انتخابات و به خصوص نارضایتی‌های اقتصادی موجود در میان مردم آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد.


نظر شما :