انتخابات میان دوره اى امریکا و کاهش محبوبيت اوباما

۱۲ آبان ۱۳۸۹ | ۲۲:۴۴ کد : ۹۲۲۴ اقتصاد و انرژی
انتخابات آمریکا در شرایط فعلی از ویژگی‌های خاصی برخوردار است، خصوصا از این جنبه که سیکل محبوبیت اوباما در صحنه آمریکا خیلی سریع فروریخت... نوشتاری از محمد فرهاد کلینی کارشناس ارشد مسائل استراتژیک
انتخابات میان دوره اى امریکا و کاهش محبوبيت اوباما

انتخابات آمریکا در شرایط فعلی از ویژگی‌های خاصی برخوردار است، از این جنبه که سیکل محبوبیت اوباما در صحنه آمریکا خیلی سریع فروریخت. به این معنا که پس از پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری با حفظ اکثریت مجلس سنا و مجلس نمایندگان عملا یک احساس موفقیت دائمی در دموکرات‌ها به وجود آمده بود لیکن با توجه به عدم پاسخگویی لازم از جانب دموکرات‌ها پیرامون خواست‌ها و نیازهای اصلی جامعه آمریکا بویژه رکود اقتصادی و همچنین کیفیت سیاست خارجی آمریکا در حوزه‌های کانونی و بحرانی عملا امروزه افکار عمومی آمریکا با یکسری سوالات و نگرانی‌های جدید روبه‌رو شده است.

 به همین خاطر جمهوری خواهان از این خلأ استفاده کرده و تلاش می‌کنند تا فضا و خلأ موجود را پر کنند. البته طبق برخی از نظرسنجی‌هایی که در حوزه آمریکا صورت پذیرفته، امروزه گرایش مردم به هر دو حزب برتر در آمریکا کاسته شده و رویکرد آنها به اعتماد و توانایی احزاب سنتی در آمریکا پیرامون حل مسائل اجتماعی و سیاسی تاحدودی ناامیدانه است. به همین خاطر در این وضعیت ، احزاب کوچک مانند «tea party» که عملا در سبد محافظه کاران قرار دارند فرصت نمایش و جلوه‌گری پیدا می‌کنند واین نیاز محدود جامعه آمریکا به یک جریان تازه است که بعد از نامیدی از ایده تغییر توسط دمکرات ها ظهور می کند و می‌تواند پدیده‌ای انتخاباتی محسوب شود.

 از طرف دیگر امروزه با توجه به کیفیت وشرایطی که برای انتخابات میان‌دوره‌ای مشاهده می‌شود، نگاه جامعه معطوف به مسائل اقتصادی و اجتماعی بوده و طبیعی است که هر کدام از احزاب بتوانند پاسخ‌های فوری‌تری به این نیازها بدهند طبیعتا می‌توانند جایگاه بهتری را در نظام انتخاباتی آمریکا کسب کنند. این وضعیت خاصی است که می‌تواند برنامه‌های هر یک از پیروزهای انتخاباتی را در دوران باقی‌مانده از ریاست‌جمهوری اوباما تحت‌تاثیر قرار دهد. به این معنا که کیفیت برنامه‌های اقتصادی بناچاردر شرایط جدید با نگاه ترکیبی جلو می رود و آرامشی را که دموکرات‌ها پیش‌تر برای تصویب لوایح و قوانین داشتند، امروزه دیگر نخواهند داشت.

از سوی دیگر اینکه فاصله رقابت‌ها در آمریکا چگونه خواهد بود حائز اهمیت است. برخی از کارشناسان معتقدند که انتخابات شیکاگو می‌تواند یک محک بسیار مهم باشد تا معلوم شود فاصله‌های احزاب سیاسی در انتخابات آتی چگونه خواهد بود. اینکه برخی از نگاه‌ها مطرح می‌کنند در انتخابات آمریکا یک ریزش شدید از جانب دموکرات‌ها صورت خواهد گرفت یا اینکه یک پرش جدید از جانب جمهوریخواهان انجام خواهد شد، تماما به کیفیت رویکرد مردم به ویژه جامعه تکثر گرا آمریکا نسبت به انتخابات بازمی‌گردد. قضاوت صریح در شرایط موجود خصوصا نسبت به ترکیب سنا کمی زود است. به نظر می رسد دموکرات ها در سنا کمتر شکست خواهند خورد و در حوزه مجلس نمایندگان بخت جمهوریخواهان بیشتر می شود. چرا که به هر حال دموکرات‌ها از قبل حوزه‌هایی را به جمهوریخواهان واگذار کرده‌اند ولی شاید هنوز زمان آن نرسیده است تا بر میزان موفقیت‌ جمهوریخواهان به صورت اغراق‌آمیز قضاوت شود. البته یقینا دموکرات‌ها در این انتخابات ریزش خواهند داشت ولی نمی‌توان منتظر یک پیروزی شگفتی‌ساز از سوی جمهوریخواهان نیز بود چرا که بالاخره این رأی‌دهندگان هستند که این وضعیت را مشخص خواهند کرد و جامعه نخبگان سیاسی امریکا به سمت تقسیم جدید قدرت سوق پیدا خواهد کرد که این یک تجربه تکراری از بافت قدرت در جامعه سیاسی امریکا است.

 البته یک مساله دیگر نیز اخیرا بوجود آمد و آن هم کشف بسته بمب گذاری شده بود که توسط شرکت های حمل و نقل هوایی به آمریکا رسیده بود ویا حمله مشکوک به جامعه مسیحیان عراق در شرایط انتخاباتی امریکا که تحریک کننده نیز می باشد. در این راستا باید گفت که احتمال دارد جریانات پشت پرده از چنین وضعیتی در آستانه انتخابات استفاده ‌کنند ولی نمی‌توان به این سرعت درباره چنین بازی‌هایی قضاوت کرد. بالاخره مسائل امنیت جهانی، آسیب‌های خاص خود را دارد و در این باره باید به صورت تکنیکی و نه تاکتیکی قضاوت کرد.


نظر شما :