وزیر امور خارجه امريکا: فشار بر ایران، مطالبه ما از اعراب است

۲۱ دی ۱۳۸۹ | ۱۳:۵۲ کد : ۹۹۴۸ اخبار اصلی
فکر می کنم تا پایان زندگیم در هر جامه و مقامی که باشم باید در خصوص ویکی لیکس توضیح دهم و شفاف سازی کنم. این وضعیت حتی پس از پایان حضور من در وزارت امور خارجه هم ادامه خواهد داشت.
وزیر امور خارجه امريکا: فشار بر ایران، مطالبه ما از اعراب است

تیم رسانه ای وزارت امور خارجه ایالات متحده که در سفر هیلاری کلینتون به خاورمیانه، وی را همراهی می کند در بدو ورود خانم وزیر به امارات متحده عربی با وی به گفتگو می نشیند. سفر مقام اول وزارت امور خارجه آمریکا به کشورهای منطقه، تعبیر و تفسیرهای فراوانی را به دنبال دارد. برخی ادعا می کنند که هیلاری به منطقه آمده است تا در آستانه برگزاری دومین نشست با ایرانی ها در استانبول ترکیه، افکار دولتمردان عربی را محک بزند و البته از آنها بخواهد که طناب اعمال فشار بر تهران را رها نکنند. برخی هم این سفر را پس از افشاگری های ویکی لیکس، تقلایی می دانند برای جلب اطمینان رهبران عرب. هیلاری کلینتون در ابتدای این گفتگو توضیحاتی را در خصوص چرایی این سفر ارائه می دهد: تمامی کشورهایی که من در این دور از سفرهای خود به آنها می روم، از متحدان استراتژیک ما هستند یا در تامین امنیت منطقه نقش کلیدی را بازی می کنند. این کشورها در دو جبهه مبارزه با ترور و تشدید تحریم ها علیه ایران همواره کنار ما ایستاده اند. در هیچ کدام از این کشورها محور سخنان من صرفا سیاسی نخواهد بود و قطعا در خصوص مسائل اجتماعی و دغدغه های امنیتی هم گفتگو خواهیم کرد.

پرسش کننده در این مصاحبه دو سوال را با هم مطرح کرده و سپس خانم وزیر به آنها پاسخ می دهد. متن مصاحبه به شرح زیر است :

شما به کشورهایی سفر می کنید که در ویکی لیکس بسیار به آنها اشاره شده است. بر اساس افشاگری های ویکی لیکس رهبران این کشورها در گفتگوهای دوستانه خود با همتاهای غربی بسیار از ایران و برنامه هسته ای‌اش بدگویی کرده اند. فکر می کنید که در مقصدهای متفاوت خود باید باز هم در خصوص ویکی لیکس توضیح دهید؟ باید باز هم درصدد کنترل تبعات ویکی لیکس برآیید؟

فکر می کنم تا پایان زندگیم در هر جامه و مقامی که باشم باید در خصوص ویکی لیکس توضیح دهم و شفاف سازی کنم. این وضعیت حتی پس از پایان حضور من در وزارت امور خارجه هم ادامه خواهد داشت . در مقام مزاح به یکی از همکارانم خود پیش از آغاز این سفر گفتم که باید ژاکت مخصوص گروه های موسیقی را بر تن کرده و به تور خاورمیانه بروم. شاید برای این سفر بیلبوردی هم طراحی شود و بر روی آن بنویسند: تور عذرخواهی و ابراز ندامت. من در تمام این روزها بسیار در ماجرای ویکی لیکس غرق شدم و البته بسیاری از رهبران کشورهای خاورمیانه هم از من در خصوص چگونگی درج این اطلاعات و انتشار آنها و صحت و سقمش سوال می کنند. در هفته های پس از افشاگری های ویکی لیکس نه تنها من که بسیاری از ما بارها و بارها در خصوص این ماجرا صحبت کردیم. اما فضای بی‌اعتمادی همچنان بر روابط دیپلماتیک سایه انداخته است. بنابراین به گمان من ما همیشه باید درصدد رفع دغدغه ها و نگرانی های دوستان و متحدان خود برآییم. بی شک مسائل بسیار دیگری هم در چند ماه آتی بوجود خواهد آمد که باید نسبت به آنها نیز پاسخگو باشیم.

اخیرا سرویس های جاسوسی  اسرائیل اطلاعات جدیدی را در خصوص برنامه هسته ای ایران و کند شدن این روند ارائه داده اند. آیا قرار است این اطلاعات مبنای کار شما قرار گیرند؟ آیا فکر می کنید که فشارهای وارده بر ایران از سوی غرب تا حدودی از بیم و واهمه ما از این کشور کاسته است؟

به گمان من تجزیه و تحلیل هایی که از سوی سرویس های اطلاعاتی اسرائیل انجام می گیرد در حقیقت یافته های خاص این رژیم است. اما حقیقت این است که غرب و نه تنها ایالات متحده، به دقت برنامه هسته ای ایران را زیر نظر دارد. ما رفتارهای ایران، دلایل این رفتارها و نیت این کشور را دقیقا زیر نظر داریم. مساله زمانی که ایران تا دستیابی به تسلیحات هسته ای در اختيار دارد، چندان برای ما از اهمیت فوق العاده ای برخوردار نیست. مساله ما امروز ، دیروز یا فردا نیست، مشکل ما ذات تلاش ایران برای دستیابی به این تسلیحات است. من نمی دانم که آیا کشورهای حاشیه خلیج فارس از اینکه ایران تا دستیابی به تسلیحات هسته‌ای حداقل دو تا سه سال فاصله دارد، احساس اطمینان خاطر می‌کنند یا خیر؟ بنابراین به گمان من، غرب نباید از مسیر اصلی منحرف شود. باید همچنان بر تحریم ها تمرکز کنیم و مطمئن باشیم که این رویه ایران را از پا درخواهد آورد. ما در نشست ژنو گفتیم و در نشست استانبول هم تاکید خواهیم کرد که مرجع قانونی برای سوال پرسیدن از ایران در حوزه هسته‌ای، آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای است و نه کشورهای غربی.   

ادعای اسرائیل در خصوص عدم توانایی ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای تا حداقل دو تا سه سال آینده، می تواند کشورهای منطقه را به سمت از سرگیری رابطه با ایران ببرد، این مساله شما را نگران می‌کند؟

باید یادآوری کنم که حجم بالای مراوده های اقتصادی میان این کشورها و ایران در حقیقت تا کنون به نفع ما هم بوده است. ایرانی ها همواره راه فرارهایی از تحریم‌ها برای خود یافته اند و ما هم تشدید فشارها بر آنها را آموخته ایم. ایرانی‌ها همواره به این سوال فکر می کنند که اگر این بانک برای ادامه فعالیت ما مانع تراشی کند، با کدام بانک می توانیم وارد مصالحه و معامله شویم. همین جا باید به متحدان خود در منطقه خاورمیانه یاد آوری کنم که هیچ کشوری در جهان به اندازه شما از ایران برخوردار از تسلیحات هسته ای آسیب نخواهد دید. دولتمردان در کشورهای عربی تا کنون به خوبی با ما همکاری کرده اند اما من در تمامی مقصدهای خود در این سفر باز هم از آنها می خواهم که در تشدید فشارها بر ایران به ما کمک کنند.  

راهکار شما برای حل بحران در لبنان؟

من دیدار بسیار مفید و سازنده ای با رفیق حریری نخست وزیر لبنان داشتم. وی درک بسیار بالایی از شرایطی دارد که ایران در آن گرفتار شده است. ما همچنان بر تشکیل دادگاه حریری اصرار داریم و البته به استقلال سیاسی و اقتصادی لبنان هم احترام می گذاریم. دقیقا به همین دلیل است که برای کمک به حل بحران در لبنان با همتاهای خود در فرانسه، عربستان سعودی و مصر همکاری داریم.

فلسطین برای حل بحران هویتی موجود به سازمان ملل پناه برده است. بی شک در چند ماه آینده آمریکا هم در موضع انتخاب قرار خواهد گرفت. به رهبران جهان عرب در این خصوص چه خواهید گفت؟

ما همچنان اعتقاد داریم که نیویورک مکانی نیست که تمام مشکلات میان اسرائیل و فلسطین در آن حل و فصل شود. فلسطین برای اعلام استقلال یکجانبه در مسیر سازمان ملل قرار گرفته و به باور من این مسیر اشتباه است. فلسطینی ها موضع ما را در این خصوص می دانند. به باور من برقراری مذاکراتی که منفعت هر دو گروه در آن باشد، تنها راه برای برون رفت از بحران در خاورمیانه است.

از موضع کشورهای حاشیه خلیج فارس در قبال دولت جدید عراق استقبال می کنید؟

به باور من، رابطه میان اعراب و دولت جدید در عراق رشد فاحشی یافته است. من آرزوی روزی را دارم که تمامی کشورها در عراق سفارتخانه داشته باشند و البته رابطه میان آنها هم وارد فاز عادی سازی شده باشد .  

منبع: وزارت امور خارجه امريکا


نظر شما :