ایران، شاهراه را شناسایی کرد

۳۰ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۷:۱۱ کد : ۱۰۳۸۸ اخبار اصلی
تحریم‌ها علیه ایران همچنان ادامه دارد. سخن از تشدید تحریم‌ها نیز بسیار به میان آمده است. اروپایی‌ها بخصوص انگلیس منادی تشدید تحریم‌های جدید شده اند و این در حالی است که تندروهای آمریکایی هم شوکه از آنچه در مصر و خاورمیانه در حال شکل گیری است بر شیپور مقابله و مواجهه با ایران می‌دمند.
ایران، شاهراه را شناسایی کرد

ديپلماسى ايرانى: تحریم‌ها علیه ایران همچنان ادامه دارد. سخن از تشدید تحریم‌ها نیز بسیار به میان آمده است. اروپایی‌ها بخصوص انگلیس منادی تشدید تحریم‌های جدید شده اند و این در حالی است که تندروهای آمریکایی هم شوکه از آنچه در مصر و خاورمیانه در حال شکل گیری است بر شیپور مقابله و مواجهه با ایران می‌دمند.

سایت یو پی آی در تازه ترین نگاه خود به ماجرای تحریم‌ها و حرف و حدیث‌ها در خصوص قوت گرفتن آنها می‌نویسد: ایران هدف تحریم‌های جدی غرب و ایالات متحده قرار دارد و با این همه راهکارهایی یافته است که این کشور را در برابر تحریم‌ها به نوعی رویین تن کرده است. ایران با وجود تمامی ‌تحریم‌ها در بخش انرژی به نوعی در حال افزایش قدرت و دامنه نفوذ خود است. ایران تحریم‌ها را تحمل می‌کند و همزمان با عراق و سوریه هم توافقنامه تبادل گاز امضا می‌کند. این خطوط گازی تا بدان‌جا گسترده خواهد شد که بسیاری از کارشناسان ادعا می‌کنند که در نهایت این خطوط گازی ایران از بیخ گوش اتحادیه اروپا در جنوب قاره سبز سر در خواهد آورد.

این سایت به نقل از خبرگزاری فارس می‌نویسد: ایرانی‌ها اعلام کرده اند که با سوریه قرارداد گازی منعقد کرده اند که خطوطی گازی به درازای 1300 مایل را شامل می‌شود. این خط گازی از مسیر عراق به سمت ترکیه می‌رود. در این پروژه، روزانه مقادیر قابل توجهی گاز به سمت عراق و سوریه می‌رود. این خطوط گازی بعدها از جنوب لبنان هم حرکت کرده و به سمت دریای مدیترانه و اروپا می‌رود. وزیر نفت سوریه، در این خصوص می‌گوید: این خطوط گازی استراتژیک در مراحل آتی به خطوط گازی اعراب که از ساحل مدیترانه در مصر به سمت اسرائیل و اردن می‌رود، متصل خواهد شد. پیش از این هم برنامه‌هایی برای گسترش خطوط گازی اعراب به سمت سوریه وجود داشت اما مشخص نیست که پس از سقوط حسنی مبارک آیا این روند ادامه خواهد یافت یا خیر.

افزایش حجم تبادلات میان ایران و ترکیه، در حقیقت شاهراهی شد که به کمک سوریه به شکل غیرمستقیم هم امد. در ماه دسامبر، سازمان پتروشیمی ‌ترکیه به شرکتی برای انتقال خطوط گازی از ایرن به آلمان با استفاده از خاک ترکیه مجوز داد. این قبیل مانورهای اقتصادی می‌تواند منجر به خنثی شدن تحریم‌هایی شود که غرب علیه ایران اعمال کرده است. تندروهای آمریکایی در تازهترین موضع‌گیری‌ها خود به مساله افزایش توان ایران در صنعت انتقال انرژی اعتراف کرده و خواهان تشدید تحریم‌های ایران در این حوزه شدند.

از ژوئن گذشته تاکنون ایران هدف تحریم‌های شورای امنیت، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای آسیایی قرار گرفته است. ایران دومین کشور دارای منابع گازی در جهان است اما به دلیل تحریم‌های بین المللی مقدار توانایی این کشور در انتقال این گاز بسیار محدود شده است. ایالات متحده مدتهاست عزم خود را برای تحریم ایران در تمامی ‌ابعاد جزم کرده است. واشنگتن قصد حذف ایران از سیستم خطوط گازی در خاورمیانه و به تبع آن در اروپا را دارد. پای ایران نباید به بازار گازی اروپا باز شود و واشنگتن همواره بر این استراتژی تاکید داشته است. غربی‌ها سال‌هاست که به ایران به چشم تامین کننده منابع گازی خود نگاه می‌کنند.

روسیه در حال حاضر در این حوزه یکه تاز است و البته یک بار هم به دلیل خصومت با اوکراین دست اروپا را در حنا نگاه داشت. بسیاری از اروپایی‌ها به ایران به چشم کاندیدی برای حضور در نوباکو نگاه می‌کنند. خطوط گازی که مسئولیت انتقال گاز از عراق، آذربایجان و ترکمنستان به اروپا از مسیر ترکیه را عهده دار است. تهران برای کاهش از حجم فشارهای بین المللی به سمت ترکیه گرایش خاصی پیدا کرده است. همزمان انکارا هم قصد تبدیل شدن به قدرتی منطقه ای را دارد. رهبران حزب عدالت و توسعه بسیار متمایل به تبدیل شدن به پلی میان غرب و شرق هستند.

موسسه تحقیقاتی آکسفورد در تازه ترین نگاه خود به توانایی‌های ایران در حوزه نفت و انرژی می‌نویسد: تحریم‌ها مانع از استفاده ایران از منابع گازی و سرمایه گذاری غرب در این بخش شده است. با وجود حضور ایران در منطقه، اروپایی‌ها برای انتقال خطوط گازی خود به شریکی جدید در منطقه فکر می‌کنند.

چین در میان کشورهای حاضر در منطقه حجم بالایی از سرمایه گذاری‌ها در ایران را بر عهده دارد. این کشور قریب به 40 میلیارد دلار در بخش نفت و گاز ایران سرمایه گذاری کرده است. همزمان ترکیه هم در بخش گازی ایران و پروژه گازی پارس جنوبی سرمایه گذاری قابل توجهی داشته است.

این سایت در نهایت می‌نویسد: درست است که ترک‌ها تاکنون در قبال تحریم‌های ایران از خود نرمش نشان داده اند اما در شرایطی که ایالات متحده محکم در برابر آنها ایستادگی کرده و شرکت‌های ترک را به جرایم سنگین تهدید کند، بی‌شک ترک‌ها هم اندکی کوتاه خواهند آمد. البته فراموش نکنید که ترک‌ها بازی خود را با زیرکی تمام ادامه خواهند داد و در این مسیر بی‌شک دست ایران را به سادگی رها نخواهند کرد. 


نظر شما :