توضیح صالحی درباره آزادی دو تبعه آلمانی

۰۶ اسفند ۱۳۸۹ | ۲۳:۰۳ کد : ۱۰۴۳۹ سرخط اخبار
توضیح صالحی درباره آزادی دو تبعه آلمانی
على‌اکبر صالحى گفت: در حال حاضر با رخ دادن انقلاب‌هايى در مصر، تونس و ساير کشورها در منطقه بيدارى اسلامى در منطقه به وجود آمده که نتيجه مقاومت و استوارى ملتى همچون ملت بزرگ ايران است.

به گزارش خبرنگار سياسى خارجى خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)، وزير امور خارجه در حاشيه مراسم گراميداشت شهيد حسين خرازى در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا در مورد قيام برخى کشورهاى منطقه، گفت: اتفاقات رخ داده در منطقه چيزى شبيه معجزه است. البته خيلى‌ها تلاش مى‌کنند تحليل‌هاى مختلفى در اين رابطه ارايه دهند و بگويند که اين اتفاقات به نوعى مديريت شده است که قطعا اينطور نيست.

وى افزود: بيدارى اسلامى در منطقه نتيجه مقاومت و استوارى ملتى مثل ملت بزرگ ايران است که در 32 سال مقاومت به مردم منطقه نشان داد که مى‌توان با مقاومت در برابر استکبار جهانى و استقلال‌طلبى و آزادى‌خواهى به حيات طيبه رسيد.

صالحى همچنين خاطرنشان کرد: کشورهاى منطقه با الگو گرفتن از مردم ايران متوجه شدند که بايستى در مقابل ظلم و ستم بايستند و مقاومت کنند و شهد شيرين مقاومت را بچشند.

وزير امور خارجه، با بيان اينکه قيام‌هاى منطقه براى نان، پول و مسائل اقتصادى نيست، گفت: بسيارى از ملت‌هاى منطقه در قيام‌شان عباراتى را بکار برده‌اند مبنى بر اينکه به دنبال يافتن کرامت انسانى‌شان هستند. اين حرکت‌ها اين موضوع را مى‌رساند که بيدارى منطقه براى مسائل اقتصادى نيست. به گونه‌اى که در مصر يکى از شعارهايشان بازيافتن کرامت انسانى‌شان بود.

وى افزود: بازيافتن کرامت انسانى بر اساس بيدارى اسلامى توسط ملت بزرگ و شهداى ما به منصه ظهور رسيده است که امروز شاهد برگزارى بزرگداشت شهيد خرازى هستيم. اين شهدا بودند که تک تک گام‌ها و رفتارشان به عنوان اسوه و الگو قرار گرفته است که نتيجه‌اش بيدارى اسلامى است.

صالحى در تبيين ديپلماسى کشور در مواجهه با انقلاب‌هاى منطقه، گفت: ديپلماسى کشور ما اشراف کامل بر اين مسائل دارد و مسائل را از نزديک رصد مى‌کند و به صورت درست و بر اساس تحولات روز بحث ديپلماسى را به خوبى مديريت کرده و به پيش مى‌برد.

وزير امور خارجه، در ادامه در پاسخ به سوال ديگرى در مورد ادعاهاى برخى از رسانه‌هاى آلمانى در مورد پيش‌شرط ايران مبنى بر آزادى دو تبعه آلمانى، گفت: اين ادعا در حالى مطرح شده است که خبر آزادى دو خبرنگار آلمانى قبل از آمدن وزير امور خارجه آلمان منتشر شده بود پس ايشان مى‌توانست در صورت داشتن اين شرط اين سفر را انجام ندهد. اين دو مطلب کاملا از يکديگر جداست.

وى با تاکيد بر اين‌که روابط ايران و آلمان روابط ديرينه‌اى است، گفت: البته در اين روابط افت و خيزهايى وجود داشته است و در سه ماه اخير ارتباطات فراوانى با آلمان داشته‌ايم و اين ارتباطات در آينده نيز ادامه پيدا خواهد کرد.

صالحى ادامه داد: از سه ماه پيش که بنده به عنوان سرپرست وزارت امور خارجه معرفى شدم پيامى از سوى وزير امور خارجه آلمان در مورد انجام اقداماتى براى آزادى دو خبرنگار آلمانى ارسال شده بود که در اينجا جا دارد از مسوولان قوه قضاييه بخصوص آيت‌الله آملى لاريجانى تشکر کنم که کمک کردند اين موضوع به عنوان يک موضوع فرعى حل شود.

وزير امور خارجه، همچنين در پاسخ به اين پرسش که دليل سفر کوتاه وزير امور خارجه آلمان به ايران چه بود، گفت: بسيارى از سفرهاى ما نيز به کشورهاى ديگر چند ساعته و براى برگزارى جلساتى انجام مى‌شود که اين در عرف ديپلماتيک امرى معمولى است مگر آنکه در سفرى بازديد و نشست‌هاى ديگرى وجود داشته باشد. وزير امور خارجه آلمان در سفر کوتاه‌شان با رييس‌جمهور و بنده نشستى را برگزار کرده و حرف‌هايمان را زديم که اين در عرف ديپلماتيک امرى معمولى است.

مخالفت اردوغان با تحریم لیبی

ایرنا- ’رجب طیب اردوغان ’ نخست وزیر ترکیه روز پنجشنبه اعلام کرد: ترکیه مخالف اعمال تحریم علیه لیبی است.

نخست وزیر ترکیه روز پنجشنبه اعلام کرد، ترکیه مخالف اعمال تحریم علیه لیبی است، چرا که در نتیجه چنین اقدامی مردم لیبی مجازات می شوند.

پایگاه اینترنتی آناتولی نوشت: رجب طیب اردوغان این موضوع را در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری فرانسه مطرح کرد.

شرکت های ترکیه ای چندین طرح عمرانی را به ارزش بیش از 15 میلیارد دلار در لیبی در دست اجرا دارند.

حجم تجاری دو کشور نیز سال گذشته حدود دو میلیارد و 400 میلیون دلار بوده است.

مخالفان دولت ترکیه از اردوغان به دلیل عدم اتخاذ موضع سخت گیرانه علیه دولت لیبی انتقاد می کنند.

مخالفان دولت می گویند، اردوغان موضع تندی را که علیه ’حسنی مبارک’ نشان داد در مورد لیبی و بحرین از خود نشان نمی دهد.

اوباما قتل عام قذافى را محکوم کرد


رييس جمهور آمريکا در نخستين سخنرانى تلويزيونى خود درباره ناآرامى‌هاى ليبى خواستار توقف سريع خشونت‌ها عليه معترضان مسالمت جو شده و همچنين خواست که جامعه بين‌المللى به سرکوب معترضان در ليبى يکصدا پاسخ دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزارى آلمان، باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا گفت که به دولت خود دستور داده است تا براى پاسخ به بحران ليبى، تمامى گزينه‌هايى که در اختيار دارند را آماده کنند.

مقامات آمريکايى مى‌گويند که اين امر مى‌تواند به اعمال تحريم‌ها عليه ليبى منجر شود.

باراک اوباما بيان داشت: کشتار و درد و رنج، ظالمانه و غيرقابل پذيرش است و اين درباره تهديد و دستور به شليک کردن و مجازات معترضان مسالمت جو در ليبى نيز مصداق دارد.

وى افزود: اين اقدامات قواعد بين‌المللى و هر نوع اصول رايج و استاندارد را نقض مى کند. اين خشونت بايد متوقف شود.

آمريکا، سازمان ملل، اتحاديه عرب و ديگر کشورها به شدت معمر قذافى، رهبر ليبى را به خاطر خشونت‌ها محکوم کرده‌اند.

قذافى روز سه‌شنبه از پافشارى خود براى حضور در قدرت و اعدام تظاهرکنندگان مخالف خبر داد.

باراک اوباما گفت که هيلارى کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا روز دوشنبه آينده براى شرکت در نشست شوراى حقوق بشر سازمان ملل و هماهنگى‌ براى ارائه پاسخ جامعه بين‌المللى به شهر ژنو سفر خواهد کرد.

بيل برنز معاون امور سياسى وزير امور خارجه آمريکا نيز قرار است تا چند روز آينده براى بحث درباره بحران ليبى با متحدان آمريکا به اروپا و خاورميانه سفر کند.

اوباما در ادامه بيان داشت: در وضعيت پرخطر کنونى، ضرورى است که کشورها و مردمان جهان يکصدا سخن بگويند.

باراک اوباما بدون آنکه از تحريم‌ها به طور مستقيم نام ببرد گفت که جامعه بين‌المللى بايد صراحتا به قذافى بگويد که ادامه سرکوب تظاهرکنندگان پيامدهايى را براى وى به دنبال خواهد داشت.

وى اظهار داشت، دولت ليبى مسئوليت دارد تا از خشونت خوددارى کند، به حقوق مردم خود احترام بگذارد و اجازه دهد کمک‌هاى بشر دوستانه به دست نيازمندان آن برسد.

وى افزود: ليبى بايد به خاطر کوتاهى در تحقق اين مسئوليت‌ها مقصر شناخته شود و به خاطر ادامه نقض حقوق انسان‌ها هزينه آن را بپردازد.

لبنان به هواپيماى خاندان قذافى اجازه فرود نداد

دقايقى قبل فرودگاه بيروت با رد درخواست هواپيماى خانوادگى معمر قذافى به اين هواپيما اجازه فرود نداد.
به گزارش فارس، منابع خبرى اعلام کردند که لبنان به هواپيماى خصوصى قذافى اجاز فرود نداده است.
بنا بر گزارش‌ها اين هواپيما از پايگاه نظامى در طرابلس بلند شده است و خانواده قذافى در آن بوده‌اند تا به جاى امنى منتقل شوند.
همچنين سازمان‌هاى حقوق بشر در ليبى تعداد کشته شدگان در درگيرى بين مردم و مزدوران رژيم قذافى را 500 نفر اعلام کرد.
"
مصطفى عبد الجليل " وزير دادگسترى سابق ليبى در گفت‌وگو تلفنى با اشاره به اظهارت شب گذشته معمر قذافى تاکيد کرد که اظهارات وى مانند دست و پاز زدن فردى سر بريده است.
از جهتى محمد شمامى از فعالان سياسى در ليبى تاکيد کرد که قذافى به دنبال جدايى بين شرق و غرب ليبى است.
همچنين موسسات حقوق بشرى در ليبى خواستار تحقيق درباره حوادث ليبى و مجازات قذافى شدند.
همچنين شرکت نفتى توتال نيز همزمان با بحران در ليبى کارکنان خود را از اين کشور خارج خواهد کرد.

قذافى دستور تخريب تاسيسات نفتى را صادر کرد

يک منبع نزديک به دولت ليبى اعلام کرد که قذافى به نيروهاى امنيتى دستور داده تاسيسات نفتى اين کشور را تخريب کنند.

به گزارش ايسنا، رابرت بائر در مقاله‌اى که در مجله تايم آمريکا منتشر شد، به نقل از يک منبع نزديک به دولت ليبى اعلام کرد: معمر قذافى رهبر ليبى، به نيروهاى امنيتى اين کشور دستور داده که تاسيسات نفتى را تخريب کنند.

بائر در مقاله خود آورده است:‌ اين در حالى است که اين منبع دو هفته قبل اعلام کرده بود که ناآرامى‌هاى کشورهاى همسايه هرگز به ليبى نخواهد رسيد.

به گفته بائر، قذافى دستوراتى به نيروهاى امنيتى داده از جمله تخريب تاسيسات نفتى که منفجر کردن لوله‌هاى انتقال نفت به درياى مديترانه در مرحله اول اين طرح قرار دارد.

وى اظهار کرد:‌ هدف از تخريب تاسيسات، ارسال پيامى به قبيله‌هاى شورشى در ليبى با اين مضمون است که آنها يا بايد قذافى را قبول کنند و يا اينکه کشور به آشوب کشيده مى‌شود.

بائر به نقل از اين منبع همچنين اعلام کرد که تنها 5000 تن از 45 هزار نيروى ارتش همچنان به قذافى وفادارند.

از سوى ديگر، روزنامه ليبيا اليوم اعلام کرد که صادرات گاز ليبى به ايتاليا به دليل کنترل خط لوله گاز بين الحماده الحمراء‌ و ايتاليا به دست شورشيان شهر نالوت به صورت کامل قطع شده است.

به نوشته اين روزنامه، شورشيان اين کار را جهت فشار بر نيروهاى چريکى حاضر در باب العزيزيه انجام داده‌اند.

اين در حالى است که يکى از وزيران دولت ايتاليا تصريح کرده بود که اين کشور هرگز اجازه نمى‌دهد يک امارت اسلامى در سواحل درياى مديترانه تشکيل شود.

از سوى ديگر، يک فعال سياسى ليبى با اشاره به سخنرانى تلويزيونى تهديد آميز سه شنبه شب ديکتاتور ليبى گفت: پيش بينى مى‌شود که رژيم ديکتاتورى معمر قذافى عليه مردم و انقلابيون در شهر بنغازى از سلاح‌هاى ميکروبى و شيميايى استفاده کند.

"اشرف القره بولى" در گفت‌وگو با شبکه خبرى العالم اظهار داشت: سخنان قذافى تهديدى آشکار بود مبنى بر اين که با عنوان مبارزه با القاعده مرتکب کشتارهاى فجيع‌تر از کشتار کنونى خواهد شد.

وى گفت: پيش بينى مى‌شود که اين رژيم از سلاح‌هاى شيميايى و ميکروبى در شهر بنغازى دومين شهر بزرگ ليبى که هم اکنون در تصرف مردم است، استفاده کند.

اين فعال سياسى ليبيايى با تاکيد بر سرنگونى رژيم ديکتاتورى ليبى گفت: معمر قذافى در سخنرانى خود، تظاهرکنندگان را موش و سگان گمراه توصيف کرد.

القره بولى اظهار داشت: اين سخنان نشان مى‌دهد که ديکتاتور ليبى روزهاى آخرش را سپرى مى‌کند.

اين فعال سياسى ليبيايى گفت: قذافى در سخنرانى خود همچنين سعى داشت قبايل ليبى را عليه يکديگر تحريک کند تا بتواند از اين طريق به خيال خود چند صباحى بيشتر حکومت کند.

القره بولى تصريح کرد: ديکتاتور ليبى در سخنرانى خود به دنبال فتنه انگيزى بود و مردم انقلابى را تهديد کرد که جنايت‌هاى بيشترى ضد آنها مرتکب شود.

وى گفت: تهديدهاى قذافى رژيم ديکتاتورى او را نجات نخواهد داد.

قذافى در سخنانش همچنين تلاش کرد که غرب را درباره احتمال روى کارآمدن دولت اسلامى در ليبى بترساند تا اين امر توجيهى براى سرکوب شديد مخالفان داشته باشد.

فعال سياسى ليبيايى با اشاره به اين که قذافى تظاهرکنندگان را کودکان ناپخته توصيف کرد، گفت: سخنرانى وى سراسر تحريک آميز و تلاشى براى ايجاد فتنه قبيله‌اى در جامعه ليبى بود.

وى گفت: رژيم ليبى نمى‌تواند تظاهرکنندگان را سرکوب کند، زيرا آنها در همه جا حضور دارند.

فعال سياسى ليبيايى خاطرنشان کرد: تلويزيون رسمى ليبى تلاش کرد تصاوير برخى‌ها را که در حال توزيع قرص‌هاى توهم زا به جوانان بودند، پخش کند و رژيم با اشاره به مخالفان، آنها را قاچاقچيان مواد مخدر توصيف کرد.

القره بولى گفت: رژيم حاکم مرتکب جنايت‌هاى زيادى در ليبى شده است اما رسانه‌ها به علت حاکميت سانسور شديد آن را پوشش نمى‌دهند.

وى افزود: مزدوران و عوامل رژيم ليبى هم اکنون در منطقه شلوم در طرابلس درحال قتل عام تظاهرکنندگان هستند.

القره بولى تصريح کرد: مردم ليبى در نهايت پيروز خواهند شد و ديکتاتورى قذافى را که به جنون خود بزرگ بينى دچار شده ساقط خواهند کرد و شهروندان ثروت و منابع کشور را از سلطه رژيم استبدادى خارج خواهند کرد.

وى از سفيران ليبى در کشورهاى مختلف خواست از سمت خود استعفا بدهند.

القره بولى همچنين از افسران ارتش خواست به مردم بپيوندند، زيرا مردم پس از براندازى رژيم هر کسى را عليه آنها موضع گيرى کرده باشد محاکمه خواهند کرد.

استعفای وزیر کشور لیبی در حمایت از مردم

وزیر کشور لیبی دراقدامی برای خنثی نمودن توطئه قذافی برای فتنه انگیزی در این کشور، و در حمایت از انقلاب مردم لیبی از همه پست های خود کناره گیری کرد.

به گزارش شبکه العالم، سرلشکر ستاد عبدالفتاح یونس العبیدی در پیامی تصویری با اعلام استعفا از همه پستهای خود، در حمایت از انقلاب 17 فوریه مردم لیبی، از نیروهای مسلح دعوت کرد به این انقلاب بپیوندند و به درخواست مردم پاسخ گویند.

این درحالی است که دیکتاتور لیبی معمرقذافی در سخنان تلویزیونی دیشب خود چندین بار بر حمایت العبیدی در طول سالهای گذشته تاکید کرد و گفت که ساکنان بنغازی او را دستگیر کرده و کشته اند و سرنوشت او نامعلوم است.

ناظران دلیل اظهارات قذافی درباره العبیدی و کشته شدن او در بنغازی را فتنه انگیزی و ایجاد درگیری بین قبیله قبلیه او که در غرب ساکن هستند، با ساکنان شهر بنغازی از بزرگترین شهرهای شرق لیبی می دانند.

امريکا: حرکت ناوهاى ايرانى را تحت نظر داريم

مقامات آمريکايى اعلام کردند دو ناو ايرانى را که روز سه شنبه به آب‌هاى مديترانه وارد شدند، با دقت تحت نظر دارند.

به گزارش ايسنا، خبرگزارى فرانسه گزارش داد که فيلپ کراولى، سخنگوى وزارت امور خارجه آمريکا اعلام کردکه ‌ما همچنان حرکات اين کشتى‌ها و اقداماتشان را تحت نظر داريم.

وى افزود: براى اينکه ببينيم اين کشتى‌ها به کجا مى‌روند همچنان با دقت به نظارت ادامه خواهيم داد.

کراولى گفت که تصميم دادن مجوز عبور از کانال سوئز بر عهده مصر است.

وى با تلاش براى نامعقول جلوه دادن رفتار ايران در منطقه در راستاى پروژه ايران‌هراسى گفت: ما نگرانى‌هايى در خصوص رفتار ايران در منطقه داريم.

خبرگزارى فرانسه همچنين اعلام کرد که ناوهاى خارگ و الوند راهى سوريه هستند.

بنابراين گزارش، رژيم صهيونيستى نيز در پاسخ به اين اقدام ايران نيروى دريايى‌اش را به حالت آماده باش درآورده است.

مجمع کانال سوئز هفته‌ى گذشته اعلام کرد که هر کشتى با هر مليتى مادامى که با مصر در حالت جنگ نباشد مى‌تواند از اين کانال عبور کند.

خبرگزارى فرانسه روز گذشته به نقل از منبعى در کانال سوئز گزارش داد که دو ناو ايرانى به کانال سوئز وارد شدند.

اين خبرگزارى از قاهره به نقل از مقام ياد شده گزارش داد: دو ناو ايرانى روز سه شنبه حوالى ساعت ‌‌٥:45 به وقت محلى (‌‌٣: ‌‌٣٥ به وقت گرينويچ ) به کانال سوئز ارد شدند.

اين خبر در حالى منتشر شد که پيشتر خبرگزارى رويترز به نقل از مقامات مجمع کانال سوئز گزارش داده بود که ناوهاى ايرانى اواخر يکشنبه به ورودى جنوبى کانال در خليج سوئز وارد مى‌شوند و روز دوشنبه از اين کانال عبور خواهند کرد.

در عين حال روز دوشنبه خبرگزارى آلمان از بيروت به نقل از مقامات امنيتى لبنان گزارش داد که وضعيت بد آب و هوايى و هواى طوفانى عبور ناوهاى ايرانى از کانال سوئز را به تعويق انداخته است.

اين مقام امنيتى لبنان که خواست نامش فاش نشود، گفته بود که مسوولان کشتيرانى به مقامات مصرى اطلاع داده‌اند که بعيد است اين دو ناو بتوانند زودتر از چهارشنبه به مديترانه برسند.

خبرگزارى رسمى مصر "منا" نيز پيشتر اعلام کرده بود که قاهره با عبور ناوهاى ايرانى از کانال سوئز براى ورود به مديترانه موافقت کرده است.

انتشار خبر عبور دو ناو ايرانى از کانل سوئز نگرانى‌هايى را در ميان مقامات صهيونيستى ايجاد کرد. ايهود باراک، وزير جنگ اين رژيم اقدام ايران را "خصمانه" خواند و اعلام کرد که موقعيت را با دقت تحت نظر دارد.

در عين حال آويگدور ليبرمن، وزير امور خارجه اين رژيم نيز حضور نيروى دريايى ايران در اين ناحيه را تحريک‌آميز خواند و افزود که اين نشانگر افزايش روزافزون اعتماد به نفس ايران است.

همچنين کاخ سفيد روز جمعه اعلام کرد که آمريکا عبور احتمالى دو ناو ايرانى از کانال سوئز را تحت نظر دارد.

جى کارنى، يک سخنگوى کاخ سفيد به خبرنگاران گفت مسلما اين (رويداد) ‌را تحت نظر داريم.

وى ادعا کرد که ايران در اين منطقه فاقد سابقه رفتارى مسوولانه است.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستى هم در برابر کابينه اين رژيم اين اقدام ايران را تلاشى از جانب تهران براى گسترش نفوذ منطقه‌اى اش خواند.

طول کانال سوئز ‌‌١٩٠ کيلومتر است و حدود ‌‌٥ /‌٢ درصد خروجى نفت جهان از طريق اين کانال جابجا مى‌شود و نيز مسير اصلى کشتى‌هايى است که کالاهاى مصرفى آسيايى را به اروپا مى‌رسانند.

کشتى‌ها و ناوهاى خارجى براى عبور از کانال استراتژيک سوئز به مجوز وزارت امور خارجه و وزارت دفاع مصر نياز دارند.

مقامات کانال سوئز مى‌گويند اين اولين بارى است که پس از انقلاب اسلامى ‌‌١٩٧٩ ايران، ناوهاى ايرانى از اين کانال عبور مى‌کند.

شبکه خبرى العالم تصاوير اختصاصى عبور دو ناو نيروى دريايى ايران از کانال سوئز را در برنامه‌هاى خبرى روز سه شنبه خود پخش کرد.

اين شبکه خبرى اعلام کرد ناوهاى ارتش جمهورى اسلامى ايران پس از عبور از کانال سوئز مسير خود را در آب‌هاى مديترانه به سمت سواحل سوريه ادامه دادند.

سنگال روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرد

عصر ایران- کشور آفریقایی سنگال روز چهارشنبه ضمن متهم کردن تهران به حمایت تسلیحاتی از تجزیه طلبان جنوب سنگال، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد.
به گزارش رویترز، وزارت امور خارجه سنگال در بیانیه ای اعلام کرد این کشور پس از اینکه اطلاع یافت تسلیحات ایرانی منجر به کشته شدن چند نظامی سنگالی شده است تصمیم گرفت روابط دیپلماتیک خود را از امروز با جمهوری اسلامی ایران متوقف کند.
این در حالی است که در کمتر از یک ماه گذشته علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران به سنگال سفر کرده بود.
قبل از این سنگال سفیر خود را از تهران فراخوانده بود اما پس از مدت زمانی وی به محل خدمت خود بازگشت.
گامبیا همسایه سنگال نیز پیش از این تمامی روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرده بود.
دلیل گامبیا برای قطع روابط کشف محموله غیرقانونی سلاح از مبداء بندرعباس به مقصد گامبیا در کشور نیجریه بود.
در آذرماه سال جاری نیز منوچهر متکی وزیر امور خارجه وقت ایران در هنگام دیدارهای رسمی در سنگال با حکم محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران از سمت خود برکنار شد.
ایران در آفریقا بالاترین سطح روابط سیاسی و همکاری های اقتصادی را با کشور سنگال داشت.
سران ایران و سنگال تاکنون بارها به دو کشور سفر کرده بودند.


نظر شما :