آینده ای که روشن نخواهد بود

۰۹ تیر ۱۳۸۸ | ۰۵:۰۲ کد : ۱۱۳۰۰ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: مهدی فاخری
گفتارى از دکتر مهدى فاخرى، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل اروپا براى دیپلماسی ایرانی
آینده ای که روشن نخواهد بود
به دنبال انتشار خبر دستگیری ۸ نفر از کارکنان ایرانی سفارت بریتانیا در تهران به اتهام نقش داشتن در حوادث پس از انتخابات ایران، دیوید میلیبند وزیر خارجه بریتانیا این اقدام را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری این افراد شد. حسن قشقاوى، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه ( هشتم تیر ماه) ضمن اعلام این خبر که میلیبند در تماس تلفنی و نامه خود به منوچهر متکی، تاکيد کرده که کشورش قصد دخالت در امور داخلى ايران راندارد؛ از آزادى 5 تن از 9 نفر بازداشتشده خبر داد و گفت که باقى اين افراد هم در مرحله پرسش و پاسخ هستند.
گفتارى از دکتر مهدى فاخرى، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل اروپا براى دیپلماسی ایرانی
 
روابط ما با بریتانیا با نوسان و افت و خیز فراوانی همراه بوده اما در نهایت امروز به وضعیت سابقه بازگشته است، در شرایط فعلی به نظر می‌رسد که هر چند صحبت از نحوه مشارکت یا تاثیرگذاری بریتانیا در اوضاع داخلی ایران مطرح بوده اما به هر حال نکته بلند مدت روابط با بریتانیا را نمی‌توانیم از نظر دور نگاه داریم.
بریتانیاعامل تاثیر بر روابط ایران و اروپاست، خود یک بازیگر مهم اروپایی و پس از آن جهانی است. بنابراین هر نوع نوسان در روابط تهران و لندن می‌تواند بر روابط ایران و سایر کشورها تاثیر گذار باشد. در واقع در درجه اول می توان انتظار داشت که این تحولات تا حدودی بروی روابط تجاری و سیاسی ما تاثیر گذارد و بعد هم کلیه کشورهای جهان را به دنبال آن جو روانی که علیه ایران ایجاد می‌شود بدنبال خود بکشاند. لذا به نظر می‌رسد که ایران باید از صرف محدوده فعلی رابطه با بریتانیا فراتر رود و متوجه تبعات بلند مدت این تلاطم‌ها و تصمیماتی که در ارتباط با آنها گرفته می‌شود باشد همچنین هزینه‌ها و منافعی را که هر تصمیم برای سیاست خارجی کشور بدنبال خواهد داشت را نیز ارزیابی کند.
نقش اتحادیه اروپا در روابط تهران و لندن
 قاعده امر این است که از آن‌جا که بریتانیا سیاست خارجی مشترکی در چارچوب اتحادیه اروپا با کشورهای عضو این اتحادیه دارد تلاش می‌کند تا در کنار دیگر کشورها حتی آنهایی که از پیش موضع‌شان در برابر ایران مشخص بود، استفاده از فشار 27 کشور عضو اتحادیه را در موردهایی این چنین نهادینه کند.
بنابراین می‌توان پیش بینی کرد که واکنش اتحادیه اروپا بیشتر در جهت مواضع بریتانیا باشد تا هر امر دیگری، ضمن آن‌که بر خلاف پرونده انرژی هسته ای ایران که بعضا می‌شد اختلاف نظری را میان کشورهای کوچک و بزرگ اروپایی احساس کرد در مورد بازداشت چند تن از کارکنان ایرانی سفارت بریتانیا در تهران خیلی این نوع تفاوت‌ها را نمی توان شاهد بود.
همین مساله باعث می‌شود که اروپایی‌ها موضع یکسانی در برابر ایران اتخاذ کنند و این امر متاسفانه آینده را روشن نخواهد کرد.
مهدی فاخری

نویسنده خبر


نظر شما :