چالشی عمیق‌تر در روابط ایران و بحرین

۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۲۰:۱۳ کد : ۱۲۲۲۶ اخبار اصلی
روابط ایران و شیخ نشین‌های حوزه خلیج فارس پس از استقرار نیرو‌های عربستان و امارات متحده عربی در بحرین با چالش مواجه شد و این در حالی است که ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا نیز در بحرین به سر می‌برد
چالشی عمیق‌تر در روابط ایران و بحرین

دیپلماسی ایرانی: گزارش‌ها حاکی از آن است که بحرین با طرح ادعای ارتباط با عملیات جاسوسی در مورد کویت، یکی از دیپلمات‌های سفارت ایران در بحرین را اخراج کرده است.

بنا بر این گزارش‌ خبرگزاری رویترز حجت‌الله رحمانی کمتر از 3 روز فرصت دارد تا خاک بحرین را ترک کند. این در حالی است که ماه گذشته تلویزیون دولتی ایران از اخراج 3 دیپلمات و یکی از کارمندان سفارت ایران در کویت خبر داده بود. وزیر امور خارجه کویت پس از علنی شدن خبر اخراج‌ها مدعی شد این افراد در جمع‌آوری اطلاعات محرمانه مربوط به کویت از زمان سرنگونی صدام حسین در عراق، دست داشته‌اند.

به عقیده تحلیلگران پس از ورود نیرو‌های عربستان سعودی به بحرین که در اوایل سال جاری به منظور حمایت از سنی مذهب‌ها در قبال جمعیت شیعه مخالف صورت گرفت، اخراج یک دیپلمات ایرانی جدی‌ترین اقدامی است که علیه منافع ایران در منطقه انجام شده است.

روابط ایران و شیخ نشین‌های حوزه خلیج فارس پس از استقرار نیرو‌های عربستان و امارات متحده عربی در بحرین با چالش مواجه شد و این در حالی است که ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا نیز در بحرین به سر می‌برد.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به اقدام اخیر وزارت امور خارجه بحرین گفت: این اقدام در تقابل با روابط خوب همسایگی بر مبنای واقعیت‌ها قرار دارد. وی ضمن تکذیب ادعای بحرین این نکته را خاطرنشان کرد که احتمال اقدام متقابل تهران وجود دارد. البته مهمانپرست از ارائه جزئیات بیشتر در خصوص چگونگی اقدام متقابل ایران خودداری کرد. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که تهران در اعتراض به سرکوب و دستگیری معترضان شیعه در بحرین، بیانیه ای را به سازمان ملل ارائه داده است.

در مقابل بحرین نیز در هفته گذشته در بیانه‌ای خطاب به سازمان ملل با اشاره به حمایت تهران از حز‌ب‌الله، جمهوری اسلامی را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرد. البته مقامات تهران تمامی این اتهامات را تکذیب کرده و ایالات متحده را به تلاش برای برهم زدن اتحاد و صلح در منطقه متهم می کنند. باید گفت که بحرین هم مانند سایر کشور‌های عرب منطقه متاثر از موج خیزش‌های مردمی رو به آینده‌ای متفاوت گام بر می‌دارد و با توجه به حساسیت استراتژیک این کشور، تحت نظارت موشکافانه ایران از سویی و شورای همکاری خلیج فارس از سوی دیگر قرار دارد.

وجود جمعیت شیعه قابل توجه در این کشور از جمله عواملی است که برای تهران که در جهت اتحاد شیعیان در منطقه حرکت می‌کند، ترغیب کننده به شمار می‌رود. با این حال یکی از محققان امور خاورمیانه در دانشگاه جورج تون بر این باور است که در مورد نفود ایران در بحرین مبالغه می‌شود و اقدام عربستان در جهت گسیل دادن نیرو‌ها به بحرین، موقعیت ایران را با تعاریف تازه‌ای همراه کرده است. به گمان وی تا زمان قبل از پیاده شدن نیرو‌های امارات و عربستان و قطر در بحرین تعریف شرایط برای ایران به گونه ای دیگر بود.

در آن زمان تهران حکومت بحرین را در مقابل مردم فارغ از شیعه و سنی بودن آنها توصیف می‌کرد. اما در هفته‌های اخیر با توجه با اقدام عربستان در حمایت از جمعیت سنی، ایران به دنبال پشتیبانی از هویت شیعیان بحرین است. یکی از مقامات سابق وزارت امور خارجه آمریکا در این زمینه می‌گوید: آنچه واضح است این است که ایران به طور سنتی تمایل به نفوذ بر کشور‌های حوزه خلیج فارس داشته و با توجه به تغییر فضا همچنان به دنبال حفظ این نفوذ است.



( ۱ )

نظر شما :