عرب‌ها بیش از غربی‌ها نگران رابطه ایران با مصر هستند

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۲۰:۲۹ کد : ۱۲۶۸۱ اخبار اصلی
زمانی که ایران و مصر تصمیم گرفتند که پس از سقوط حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر با یکدیگر رابطه برقرار کنند و در همین راستا تحرکات دیپلماتیک خود را افزایش دادند، بسیاری گمان می‌کردند که تنها دولت‌هایی که ممکن است در این مسیر سنگ‌اندازی کنند، اسرائیل و ایالات متحده امریکا باشند
عرب‌ها بیش از غربی‌ها نگران رابطه ایران با مصر هستند
دیپلماسی ایرانی: زمانی که ایران و مصر تصمیم گرفتند که پس از سقوط حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر با یکدیگر رابطه برقرار کنند و در همین راستا تحرکات دیپلماتیک خود را افزایش دادند، بسیاری گمان می‌کردند که تنها دولت‌هایی که ممکن است در این مسیر سنگ‌اندازی کنند، اسرائیل و ایالات متحده امریکا باشند. در زمان حسنی مبارک فشار واشنگتن و تلاویو بر مصر عامل اصلی عادی نشدن روابط قاهره – تهران بود. اما در حال حاضر شاهدیم که جایگاه اسرائیل نزد مصری‌ها کم‌رنگ شده و به اصطلاح دیگر تیغ آنها در قاهره برش ندارد و امریکا نیز نمی‌تواند در این میان کاری از پیش ببرد و مصری‌ها را قانع کند که با ایران رابطه برقرار نکنند ولی ظاهرا این بار عرب‌های حاشیه خلیج فارس هستند که در مسیر عادی‌سازی روابط دیپلماتیک ایران و مصر سنگ‌اندازی می‌کنند. آنها از این که روابط تهران – قاهره عادی شود به شدت نگرانند.

یکی از معاونان ولیعهد امارات متحده عربی که نامی از او برده نشده در گفتگو با رویترز از این که هم‌پیمان استراتژیک جامعه عربی یعنی حسنی مبارک سرنگون شده ابراز ناراحتی می‌کند و می‌گوید: «در زمان حکومت حسنی مبارک حاکمان کشورهای عرب حاشیه خلیج ]فارس[ بیشتر احساس ثبات و استواری در حکومت می‌کردند تا نسبت به زمانی که او از قدرت کنار رفت.»

این مقام که در حمایت از مبارک از ابراز هیچ احساسی دریغ نمی‌کند همچنین می‌گوید: «آنها چگونه این کار را کردند. او پدر معنوی خاورمیانه بود. مرد حکیمی بود که بر کل منطقه رهبری می‌کرد. به هیچ وجه مایل نبودیم ببینم که به این شکل از قدرت کنار رفت. بله این درست است که مردم دموکراسی می‌خواهند ولی نه به این ترتیب.»

این مقام بلندپایه اماراتی در ادامه از این که ایران از فرصت سرنگونی مبارک استفاده کرده و به دنبال احیای روابط با مصر است، ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: «در این میان آنچه بر نگرانی‌ها می‌افزاید تحرکات تازه ایران است. تهران اکنون از این که مبارک که عامل اصلی عادی نشدن روابط میان قاهره – تهران بود، نیست، احساس آسودگی می‌کند و برای برقراری روابط با قاهره خیز بلندی برداشته است. ایرانی‌ها می‌دانند که اکنون در مصر حال و هوای انقلابی حاکم است و می‌خواهند از این فرصت نهایت استفاده را ببرند.»

در همین رابطه خلف الحبتور، سرهنگ بازنشسته و یکی از بازرگانان و ثروتمندان مشهور که در دبی ساکن است و فعالیت‌های گسترده بازرگانی در این شهر انجام می‌دهد در یادداشتی در روزنامه گلف نیوز، نسبت به تحولات مصر هشدار می‌دهد و می‌نویسد: در آنجا خطر حقیقی رخ داده، با رفتن مبارک غوغاسالاری بر مصر حاکم شده که برخی کشورها با استفاده از این فضا قصد نفوذ در مصر را دارند. استقلال، حیثیت، ثبات و اقتصاد مصر در معرض تهدید واقعی است.

مبارک دوست نزدیکی برای حاکمان کشورهای عرب منطقه خلیج فارس نبود ولی در جنگ سردی که کشورهای این منطقه با ایران داشتند نقش یک حامی مهم را ایفا می‌کرد و به عربستانی‌ها و دیگر کشورهای عرب این منطقه کمک‌های لوجستیکی و استراتژیک بسیاری می‌رساند.

خانم شادی حامد، تحلیلگر مسائل سیاسی در مرکز بروکینگز در قطر در این باره می‌گوید: «بی‌شک عربستانی‌ها نسبت به سیاست خارجی جدید مصر به شدت نگرانند. مصر در این مدت کوتاه به طور عملی سیاست خارجی خود را تغییر داد. شورای عالی نیروهای مسلح مصر که مسئولیت اداره حکومت انتقالی را تا زمان انتخابات بر عهده دارد به دو ناو جنگی ایرانی برای نخستین بار پس از 30 سال اجازه عبور از کانال سوئز داد به رغم این که اسرائیل علنا اعتراض می‌کرد و واشنگتن نیز نگرانی خود را پنهان نمی‌کرد، این نشان می‌دهد که مصر می‌خواهد در مجموعه جدیدی از قواعد بازی ایفای نقش کند.»

نبیل العربی، وزیر امور خارجه مصر ظرف یک ماه اخیر بارها تاکید کرده که قاهره قصد دارد روابط دیپلماتیک خود را با ایران از سر بگیرد و هیچ مانعی برای عادی سازی روابط نمی‌بیند.

در همین حال مصر عزم خود را جزم کرده که 7 مسئول سابق حکومت مبارک از جمله وزیر سابق نفت این کشور را به دلیل فروش گاز ارزان به اسرائیل محاکمه کند که این موضوع جنجال گسترده‌ای را موجب شده است. مصر همچنین تسهیلات تازه‌ای برای غزه که تحت کنترل حماس است، ایجاد کرده است.

تمامی اینها نشان می‌دهد که مصر رویکرد همراه با غرب را در سیاست خارجی‌اش تغییر داده و می‌خواهد عادتی را که ده‌ها سال است که کشورهای حاشیه خلیج فارس به آن عادت کرده‌اند، تغییر دهد.

تد کاراسیک، تحلیلگر مسائل دفاعی مقیم دبی در این باره می‌گوید: «تصمیم‌گیران سیاسی در کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به نفوذ ایران در مصر بسیار نگرانند. عربستان تلاش دارد تا نقطه ثقلش در منطقه را تقویت کند و برای این کار نیز از اسلوب واقعا سرسختانه‌ای استفاده می‌کند. عربستان به هیچ وجه حاضر نیست ببیند که مصر همه خواسته‌هایش را زیر پا می‌گذارد و می‌خواهد اثری از آنها نباشد.»

روابط ایران با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس پس از تحولات بحرین و اعزام نیروهای نظامی این شورا موسوم به سپر دفاع جزیره به شدت تیره شد. هیئت حاکمه سنی مذهب بحرین ایران را متهم به حمایت و برپایی تظاهرات اعتراض‌آمیز مردم بحرین با هدف سرنگونی نظام می‌کند. در حالی که هم جمهوری اسلامی ایران و هم معترضان بحرینی هر گونه ارتباط با یکدیگر را به شدت رد می‌کنند.   

 

نظر شما :