موضوعات و سخنرانهاى اجلاس ۲۰۰۸ داووس

۱۵ بهمن ۱۳۸۶ | ۱۵:۳۵ کد : ۱۳۶۳ اخبار اصلی
مجمع عمومی اقتصاد در روز 24 ژانویه سال 2008 میلادی در داووس رسما آغاز می شود . در این روز سید محمد خاتمی رئیس جمهوری سابق ایران و بنیانگذار سازمان منحل شده گفتگوی تمدن ها اولین سخنران خواهد بود.
موضوعات و سخنرانهاى اجلاس ۲۰۰۸ داووس
 
برنامه کاری مجمع عمومی اقتصاد در سال جاری میلادی از روز پنج شنبه بیست و چهارم ژانویه سال 2008 میلادی در ساعت دوازده و چهل و پنج دقیقه آغاز می شود. در زیر برنامه کامل این مجمع را در روزهای 24،25و 26ژانویه اعلام می کنیم.
 
پنج شنبه 24 ژانویه سال 2008 میلادی . ساعت 12:45 تا 14:15
موضوع: بازگشت مذهب – مساله ای که باید دولتهای سکولار منتظر آن باشند.  
سکولاریسم یا جدایی دین از سیاست گام مهمی بود که اروپا سالیان قبل برای مقابله با مشکلات احتمالی ناشی از اختلاف مذاهب در میان مردم ساکن در این قاره برداشت. البته این قانون برای تمامی مذاهب جهان قابلیت اجرایی ندارد برای مثال دین اسلام دینی است که در سیاست تنیده شده است و مسلمانان بر این باورند که باید قوانین حاکم بر کشورشان که یک کشور اسلامی است بر مبنای اصول اسلامی باشد.  
 
سوالاتی که در این شرایط مطرح می شود به قرار زیر هستند:
1- چگونه دولتهای اروپایی می توانند چند مذهبی و آزادی مذهبی تضمین کنند در حالیکه در نحوه زندگی و قوانین حاکم بر زندگی اجتماعی و فرهنگ غالب در کشورهای اروپایی ارزشهای دین مسیحی و سنتهای مسیحی حاکم است؟  
2- اسلام رابطه بین سیاست و مذهب را چگونه تعریف می کند؟ در یک نظام سکولار چه واکنشی از مذهبهای گوناگون در جامعه وجود دارد؟  
3- آیا اسلام نیز با سوالی مشابه سوالی که مسیحیت از زمان شناخت مفهوم سکولاریسم و جدایی دین از سیاست با آن در جدال بوده اند مواجه شده یا خیر؟
 
سخنرانان به ترتیب حضور
1- محمد خاتمی(Mohammad Khatami) : رئیس جمهور سابق ایران و بنیانگذار مرکز گفتگوی تمدن ها - ایران
2- آندریاس کلی(Andreas Kley) : استاد دانشگاه زوریخ در رشته حقوق مرتبط با قانون اساسی کشور- سوئیس
3- اینگرید ماتسون(Ingrid Mattson):رئیس جمهور جامعه مسلمانان آمریکای شمالی- آمریکا
4- اوریش شولر(Ulrich Schler) : موسس حزب پیشگامان مینارت یا حزب مردمی سوئیس- سوئیس
5- توماس ویف(Tomas Wipf) : نماینده فدراسیون کلیساهای پروتستان سوئیس – سوئیس
 
رسانه
6- مارکو میر(Marco Meier)- تلویزیون سوئیس
 
پنج شنبه 24 ژانویه سال 2008 میلادی- ساعت 18 تا 19:30
موضوع: سهامداران خصوصی و صندوق های سرمایه گذاری- دوست یا دشمن؟  
صندوق های سرمایه گذاری خصوصی به صندوق های بازنشستگی، بنیادهای اقتصادی و افراد ثروتمند اجازه می دهد تا در زمینه های دیگری به جز ارواق قرضه دولتی و سهام شرکتهای مختلف سرمایه گذاری کنند.
 
این سرمایه گذاریها برای رشد اقتصادی کشورهای مختلف اهمیت زیادی دارد و می تواند زمینه مناسب برای آغاز فعالیتهای کارآفرینی را فراهم کند. با این حال منتقدان این نوع صندوق ها را تنها برای توسعه شرکتها و سازمانها در کوتاه مدت موثر می دانند و بر این باورند که در دراز مدت تاثیر اقتصادی چشمگیری ندارد.
 
سوالات مطرح شده در این بخش عبارتند از:
1- چه سرمایه هایی برای خرید شرکتهای بزرگ استفاده می شود؟  
2- سرمایه های شخصی چه تاثیری روی عملکرد شرکتهای بزرگ دارد؟ آیا این سرمایه ها موجب تقویت توسعه اقتصادی در دراز مدت می شود و از توسعه شرکتها در دراز مدت حمایت می کند یا اینکه تنها با ایجاد سود در کوتاه مدت توهم تقویت اقتصادی شرکت را ایجاد می کند؟
 
3- آیا قوانینی برای حمایت از اقتصاد شرکتها و کشورهایی که تحت تاثیر این دسته از سرمایه ها هستند وجود دارد یا اینکه این دسته از سرمایه ها تنها سبب بیشتر شدن ریسک اقتصادی سیستم می شوند؟
 
سخنرانان به ترتیب حضور
1- کریستین لورات(Christian Levrat) : عضو پارلمان سوئیس و عضو حزب سوسیال دموکرات- سوییس
2- هانس روح ( Hans Ruh) : استاد الهیات و مکاتب اجتماعی مرکز ارزشهای پرزیدنت بلو- سوئیس
3- فیلیپ یی (Philip Yea) : مدیر ارشد شرکت انگلیسی 3i Group Plc- انگلیس
4- پل فلچر(Paul Fletcher) : عضو ارشدهیات مدیره Actis Capital LLP- انگلیس
5- کریستین نویر(Christian Noyer) : مدیر بانک فرانسه banque de France- فرانسه
رسانه
6- دیرک شوتز(Dirk Schutz) : شبکه Bilanz
 
جمعه 25 ژانویه سال 2008 میلادی- ساعت 12:45 تا 14:15
موضوع: امریکا- بعد از انتخابات چه خواهد شد؟
سال 2008 میلادی سالی است که انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا برگزار می شود. این انتخابات به زعم بسیاری از سیاستمداران آمریکا مهمترین انتخابات آمریکا است.
 
در سالهای گذشته در مورد نقش آمریکا در جهان بحثهای زیادی صورت گرفت. حال سوال اینجاست که نقش واقعی آمریکا در جهان، در بخش نظامی، اقتصادی و فرهنگی جهان چیست؟
 
مهمترین سوال این است که آیا بعد از برگزاری انتخابات سیاستهای آمریکا در مقابل جهانیان تغییر می کند یا خیر؟ اگر تغییر می کند این تغییر چگونه اعمال می شود و چگونه بازیگران سیاسی جهان در این پروسه تاثیر می گذارند؟
 
سوالات مطرح شده در این بخش عبارتند از:
1- چگونه موقعیت کشور عراق روی انتخابات آمریکا تاثیر می گذارد؟
2- سیاستهای خارجی و سیاستهای اقتصادی آمریکا بعد از انتخابات چه خواهد بود؟ نقش آمریکا در عرصه جهانی بعد از انتخابات چگونه خواهد بود؟ این انتخابات چه تاثیری روی مناطق و کشورهای دیگر به خصوص روسیه خواهد گذاشت؟
3- علاوه بر مناظراتی که در مورد سیاستهای خارجی آمریکا وجود خواهد داشت حوزه های مورد توجه جهانیان در سیاستهای اقتصادی و اجتماعی آمریکا چیست؟
 
سخنرانان به ترتیب حضور
1- کی بیلی هاچینسون(Key Baily Hutchinson) : سناتور جمهوری خواه از تگزاس- آمریکا
2- هوارد بی- دین 3 (Howard B.Dean III) : رئیس کمیته دموکراتیک ملی (DNC)- آمریکا
3- رابرت ادگار) Robert Edgar) : دبیر کل سابق کنسول ملی کلیساها- آمریکا
4- اولاف گرسمان (Olaf Gersemann) : قائم مقام رئیس بازرگانی مرکز Welt am Sonntag- آلمان
5- آیت الله دکتر مهدی هادوی(Ayatollah Dr. Mhadi Hadavi) : رئیس موسسه رواق حکمت- ایران
6- برنارد کوشنر(Bernard Kouchner): وزیر امور خارجه فرانسه- فرانسه
 
رسانه
کاسپار اسلیگ : رادیو DRS  
 
جمعه 25 ژانویه سال 2008 میلادی -ساعت 18 تا 19:30
موضوع: خواستهای ژیوپولتیکی روسیه چیست؟  
در دوره ریاست جمهوری پوتین در کشور روسیه، این کشور ادعاهای تازه ای را مطرح کرد و در مقابل استقرار سیستم دفاع ضد موشکی آمریکا در اروپا ایستاد. در این سالها روسیه با استفاده از منابع غنی نفتی و گازی خود فشار زیادی را به کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای طرف معامله با خود وارد کرد. - از جمله این کشورها می توان بلاروس و اوکراین را نام برد-  
 
اما تنشهای سیاسی و اجتماعی موجود می تواند روی مسیر حرکت روسیه در جهان و سیاستهای این کشور تاثیر زیادی به جای بگذارد و روابط این کشور غنی جهان را با دیگر کشورها تغییر دهد.
 
سوالاتی که در این حوزه مطرح است را می تواند به قرار زیر عنوان کرد:
1- خواستهای ژئوپولتیکی روسیه چیست؟
2- انتخابات پیش روی ریاست جمهوری در کشور روسیه و به دبال آن انتخابات آمریکا چه تاثیری روی این جاه طلبی های روسیه به جای می گذارد؟ و سناریوهای احتمالی آینده در این دو کشور و دیگر کشورهای منطقه چیست؟
3- روسیه چه زمانی می تواند از موقعیت اقتصادی و منابع انرژی خود برای تقویت نفوذ و قدرت خود در سطح بین المللی استفاده کند؟
 
سخنرانان به ترتیب حضور
1- هورست ام.تلشیک (Horst M.Teltschik) : استاد دانشگاه، رئیس کنفرانس سیاستهای امنیتی مونیخ- آلمان
2- آلکسی پوشکوف (Alexei Pushkov) : نویسنده، سردبیر و تهیه کننده ضمیمه های الحاقی تلویزیونی در مرکز نمایشهای تلویزیونی یا TVC- روسیه
3- چارلز گرانت(Charles Grant) : مدیر مرکز اصلاحات اروپا- انگلیس
4- آندری ال. کوستین (Andrie L.Kostin) : رئیس و مدیر اجرایی در بانکرTB V- روسیه
 
شنبه 26 ژانویه سال 2008 میلادی – ساعت 12:45 تا 14:45
موضوع: آیا برای دستیابی به ثبات بیشتر در تمامی عرصه ها در جهان نیازمند رشد بیشتر اقتصاد هستیم؟  
نظرات متناقضی در مورد نقش رشد اقتصادی در ایجاد ثبات بیشتر اکولوژیکی و اجتماعی وجود دارد. کسانی که رشد اقتصادی را برای ایجاد ثبات ضروری می دانند می گویند رشد اقتصادی برای بکارگیری تکنولوژیهای جدید و محصولات پر کاربرد ضرورت دارد.
 
این تکنولوژیهای جدید روش استفاده از منابع طبیی را تغییر می دهد و سبب بهینه شدن یا اقتصادی شدن بکارگیری منابع طبیعی، حفاظت بیشتر از محیط زیست و در نهایت توسعه و پیشرفتهای اجتماعی می شود.
 
اما مخالفان بر این باورند که رشد اقتصادی بر مبنای الگوهای تولید و مصرف در جهان ایجاد می شود و در این مسیر تخریب زندگیهای گیاهی و افزایش بی عدالتی های اجتماعی امری اجتناب ناپذیر است. پس نمی توان رشد اقتصادی را زمینه ساز ایجاد ثبات دانست.
 
سوالاتی که در این زمینه وجود دارد عبارتند از :
1- آیا ما برای حل مشکلات اجتماعی و اکولوژیکی موجود نیازمند رشد اقتصادی هستیم؟ یا اینکه رشد اقتصادی هزینه های جدید و بیشتری را برای اقتصاد ایجاد می کند که مشکلات موجود را افزایش می دهد؟
2- آیا ابداع و اختراع تکنولوژیهای دوستدار محیط زیست می تواند عامل جهش اقتصاد جهانی باشد یا خیر؟
3- کشورهایی از قبیل برزیل، روسیه، هند و چین که در سال گذشته بیشترین نرخ رشد اقتصادی را تجربه کردند از چه استراتژیهایی برای پایداری استفاده می کنند؟ چگونه این کشورها تناقض بین رشد اقتصادی و پایداری اقتصادی را برطرف می کنند؟
 
سخنرانان به ترتیب حضور
1- شاران بارو (Sharan Burrow) : رئیس کنفدراسیون اتحادیه تجارت بین المللی- بروکسل
2- ریکاردو هاسمن(Ricardo Hausmann) : مدیر مرکز توسعه بین المللی، استاد دانشگاه در رشته توسعه اقتصادی در مدرسه دولتی جان اف کندی و دانشگاه هاروارد- آمریکا
3- جان ایتی (John Itty) : استاد دانشگاه در مدرسه اقتصاد عمومی- هند
4- پاسکال کوچپین (Pascal Couchepin): رئیس کنفدراسیون سوئیس و نماینده دپارتمان دولتی امور داخلی- سوئیس
5- ان دی اوکرکه - اونیوکه (Ndi Okereke - Onyiuke) : مدیر کل و مدیر ارشد اجرایی بازار بورس نیجریه- نیجریه
 
شنبه 26 ژانویه سال 2008 میلادی- ساعت 15:30 تا 17
موضوع: تغییرات جوی  
چالش بزرگ موجود در مساله تغییرات جوی این است که بتوانیم یک معادله منسجم بین کشورها و مناطق مختلف پیدا کنیم تا همه برای حل این مشکل با هم همکاری کنند.
 
اما بین کشورهای توسعه یافته ای که به ایجاد تحولات متعادل و پایداری جهانی در دراز مدت نظر دارند و اقتصادهای در حال گذاری که برای افزایش نرخ رشد اقتصادی خود به منظور مقابله با مشکلات اجتماعی و اختلافات طبقاتی تحت فشار زیادی هستند اختلاف نظر وجود دارد.
 
سوالاتی که در این حوزه مطرح است را می توان به قرار زیر دانست:
1- چگونه می توان اختلاف موجود بین کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته را در این مورد بر طرف کرد؟ و چگونه می توان از حل این اختلاف برای اجرای سیاستهای حمایتی جهانی استفاده کرد؟
2- سیاستهای حمایت از جو موجود در کشورهای توسعه یافته و صنعتی تا چه اندازه کارایی دارد؟ آیا کشورهای جهان باید استفاده از مواد کربنی را کاملا قطع کنند یا اینکه راهکار دیگری هم وجود دارد؟
3- با توجه به پیشرفتهای ایجاد شده در ایجاد منابع انرژی جایگزین از قبیل سوختهای گیاهی پس چرا هنوز ساله تغییرات جوی مطرح است و چگونه می توان  این مشکل را حل کرد؟
 
سخنرانان به ترتیب حضور
1- کریستین مومنتالر (Christian Mumenthaler) : رئیس دفتر مطالعات ریسک سوئیس- زوریخ
2- لوییز فرناندو فورلان( Luiz Fernando Furlan): رئیس هیات مدیره یک موسسه برزیلی با نام  GALF Empreendimentos- برزیل
3- سی اس کیانگ (C.S. Kiang ) : رئیس صندوق محیط زیست دانشگاه پکن- جمهوری چین
4- آچیم اشتینر (Achim Steiner) : مدیر برنامه محیط زیست سازمان ملل ( UNEP)- نایروبی
5- ایچیرو کاموشیتا (Ichiro Kamoshita) : وزیر محیط زیست، مسوول بررسی مشکلات زیست محیطی جهانی- ژاپن
 
رسانه
سونجا هاسلر (Sonja Hasler) : تلویزیون سوئیس

نظر شما :