توصیه نشنال رویو به باراک اوباما

از جریان مخالف دولت در ایران حمایت کنید

۱۶ تیر ۱۳۹۰ | ۱۶:۴۷ کد : ۱۴۳۸۹ آمریکا
این نویسنده امریکایی‌ها با اشتباه خواندن سکوت واشنگتن در آن برهه زمانی ادعا می‌کند که باراک اوباما و تیمش باید در همان زمان در این خصوص موضع‌گیری می‌کردند. برخی در دولت باراک اوباما ادعا می‌کنند که وی سکوت را در ظاهر حفظ می‌کند اما استراتژی خود را در سطح کلان پیش می‌برد.
از جریان مخالف دولت در ایران حمایت کنید
دیپلماسی ایرانی: ایران روزهای خوبی را از منظر سیاست خارجی پشت سر می‌گذراند. امریکایی‌ها در حال ترک کردن افغانستان و عراق هستند. همزمان به خوبی نشان داده اند که میل چندانی به طولانی‌تر شدن جنگ در لیبی و حضور دراز مدت در این کشور هم ندارند. در کشورهای عربی هم تنها تعداد انگشت شماری از دشمنان سابق ایران و دوستان دو آتشه ایالات متحده باقی مانده اند. کشورهای شیعه نشین دیگر مانند بحرین و عربستان هم در داخل با ساختاری شکننده مواجه هستند.

هفته گذشته بود که وزیر امور خارجه بریتانیا اعلام کرد که آزمایش موشکی ایران خطری جدی برای غرب است چرا که ایران می‌تواند اقدام به حمل کلاهک‌های هسته ای با این موشک‌ها کند. البته که مخاطب وی امریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها بودند. این اظهارات در حقیقت هشداری بود به غرب که: ما در حال رویارویی با ایران هسته ای هستیم و البته که تحریم‌های شما ره به جایی نبرد. هیچ کار دیگری هم از دست شما یا فرد دیگری ساخته نیست.

خانم الیس جردن که زمانی در سالهای ریاست جمهوری جورج بوش متن سخنرانی‌های خانم کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه وقت را برای او می‌نوشت و سابقه حضور در شورای روابط خارجی امریکا در سال‌های 2008 و 2009 را هم دارد در این گزارش ادامه می‌دهد: پاسخ واشنگتن به این عملیات و البته سخنان مقام انگلیسی چه بود؟ سکوت.

با این استراتژی آشنا نیستید؟ برگردید به سال 2009 میلادی که مرم در تهران در اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران به خیابان‌ها ریختند. کاخ سفید در آن دوره زمانی هم سکوت اختیار کرد.

این نویسنده امریکایی‌ها با اشتباه خواندن سکوت واشنگتن در آن برهه زمانی ادعا می‌کند که باراک اوباما و تیمش باید در همان زمان در این خصوص موضع‌گیری می‌کردند. برخی در دولت باراک اوباما ادعا می‌کنند که وی سکوت را در ظاهر حفظ می‌کند اما استراتژی خود را در سطح کلان پیش می‌برد. نتیجه این سیاست چه بود؟ دولت در تهران به بقای خود ادامه داد!

نشنال رویو در ادامه می‌نویسد: ایران نه انقلاب‌های عربی را به راه انداخت و نه در به ثمر نشستن آنها نقشی داشت اما از هر خیزش عمومی‌ در منطقه استقبال کرد. تمام مهره‌های این پازل به گونه ای کنار هم چیده شدند که در نهایت تهران برنده معادلات جاری در منطقه شد. در مصر پس از کنار رفتن حسنی مبارک بود که ناو‌های ایرانی پس از بیش از 30 سال مجوز عبور از کانال سوئز را دریافت کردند. در عراق هم امریکایی‌ها بالا رفتن امار تلفات خود در ماه ژوئن را به القاعده نسبت نمی‌دهند و اعتقاد دارند که کار نیروهای نظامی ‌وابسته به ایران است. دقیقا پس از سخنان هشدارگونه باراک اوباما در خصوص افغانستان بود که رئیس جمهوری ایران همتای افغان خود را به تهران دعوت کرد و البته حامد کرزی با رهبری ایران هم دیدار داشت.

این نویسنده امریکایی در ادامه نسبت به موضع‌گیری امریکا در خصوص حوادث سوریه هم ابراز تاسف کرده و در اظهاراتی بی پایه و اساس می‌نویسد: باراک اوباما با بشار اسد هم برای کناره گیری از قدرت تماس نگرفت و منتظر نشسته است تا وی خود قدرت را واگذار کند. رفتن بشار اسد می‌تواند ضربه مهلکی به ایران باشد!

تحلیل‌گران مسائل ایران اعتقاد دارند که مکانیسم‌های سیاسی در ایران در حقیقت به شطرنجی سه بعدی می‌ماند. اکنون کاخ سفید نشین‌ها باید عینک‌های سه بعدی خود را هم بر چشم بزنند. ما برای ایران پس از بهارهای عربی باید راه چاره ای جدید بیندیشیم.

نشنال رویو در پایان به باراک اوباما تذکر می‌دهد که آنچه بیش از تحریم و بمب به کار ایران می‌آید کمک به جریان اپوزیسیون در این کشور است.

نظر شما :