مولن ادعاهای گیتس علیه ایران را تکرار کرد

۱۸ تیر ۱۳۹۰ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۴۴۶۰ سرخط اخبار
 با وجود آنکه وزیر دفاع سابق آمریکا هفته گذشته ادعاهایی بی اساس علیه ایران را مطرح کرده بود، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا باز هم سخنان گیتس را تکرار کرد.

به گزارش فارس، دریادار "مایکل مولن " دیروز پنجشنبه مدعی شد ایران حمایت خود از افراد مسلح شیعی در عراق را افزایش داده و آنها را با سلاح‌های پیشرفته‌تری مجهز کرده است.

"رابرت گیتس " پنجشنبه 30 ژوئن یعنی دقیقا یک روز پیش از کناره گیری رسمی خود مدعی شد ایران تسلیحات مرگبار جدید و بیشتری در اختیار گروه‌های مسلح در عراق قرار می‌دهد تا نیروهای آمریکایی در این کشور را هدف قرار دهند.

مولن همچنین مدعی شد ایران در سال 2008 تصمیم به کاهش حمایت خود از این گروه‌های مسلح گرفت اما اکنون فعالیت خود در عراق را افزایش داده و تسلیحات‌ مرگباری ارسال می‌کند که علیه نیروهای آمریکایی استفاده می‌شود.

وی در ضیافت ناهار مطبوعاتی در پنتاگون مدعی شد: ایران به طور بشدت از نیروهای افراطی حمایت می‌کند که نیروهای ما را می‌کشند.

مولن همچنین اعلام کرد که واشنگتن و بغداد در حال برگزاری مذاکراتی در خصوص تمدید احتمالی حضور نظامیان آمریکایی در عراق پس از ضرب‌الاجل 2011 هستند.

وی تصریح کرد: مذاکرات در حال پیشرفت است و البته دشوار است. اندازه مأموریت نظامی احتمالی آمریکا و نقطه‌ ضعف‌های نیروهای آمریکایی از موضوعاتی است که واشنگتن و بغداد در خصوص آن به بحث نشسته‌اند.

فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا به منظور توجیه ادامه اشغالگری احتمالی نیروهای آمریکایی در عراق با اشاره به قدرت جنگنده نظامی، قابلیت دفاع هوایی و توانایی استفاده از اطلاعات اینگونه گفت: شکاف‌های قابلیتی بسیار واضح و روشنی در نیروهای عراقی وجود دارد و همچنین به وجود خواهد آمد.

اظهارات مولن در شرایطی ایراد شده است که کاخ سفید برای یک بار دیگر علیرغم مخالفت قانونگذاران عراقی ابراز تمایل کرده است که هزاران تن از نیروهای آمریکایی را در عراق حفظ کند.

واشنگتن به طور مداوم به بغداد پیشنهاد می‌دهد تا ده هزار نیروی آمریکایی را حداقل برای یکسال دیگر حفظ کند اما روز سه‌شنبه هفته جاری، پارلمان عراق دادخواستی را علیه تمدید حضور نظامیان آمریکایی در عراق تهیه کرد.

بر اساس این گزارش، این دادخواست که به امضای یکصد تن از قانونگذاران عراقی درآمده بود به بغداد هشدار داد که در صورت تمدید حضور نظامیان آمریکایی پس از 31 دسامبر 2011، پیامدهای ناخوشایندی را به دنبال خواهد داشت.

عراق و واشنگتن با یکدیگر به توافق رسیده‌اند تا نیروهای آمریکایی تا پایان سال 2011 از عراق خارج شوند.

گزارش‌های متعدد رسیده از عراق و تحقیقات موسسه و نظرسنجی متعبر "بریتیش " حاکی از آن است که از آغاز اشغالگری آمریکا در عراق در سال 2003 تاکنون بیش از یک میلیون نفر از مردم عراق جان خود را در جنگ از دست داده‌اند.


نظر شما :