آیا واقعا ایران عامل ناکامی دولت مصر است؟

۲۹ تیر ۱۳۹۰ | ۰۰:۳۳ کد : ۱۴۷۰۳ اخبار اصلی
این که گفته می‌شود تلاش برای نزدیکی دولت به ایران باعث قطع کمک‌های اقتصادی به مصر شد همگی بهانه است.
آیا واقعا ایران عامل ناکامی دولت مصر است؟
دیپلماسی ایرانی: عصام شرف، نخست‌وزیر مصر روز یک‌شنبه اعلام کرد که محمد کامل عمرو، را جانشین محمد العرابی که تنها یک ماه از انتصاب او به سمت وزارت امور خارجه گذشته بود، منصوب کرد.

این اقدام عصام شرف آن گونه که اعلام شده در پاسخ به خواسته‌های مردم معترض مصری که در میدان تحریر در طول هفته گذشته جمع شدند و خواستار اصلاحات اساسی در حکومت شدند، صورت گرفت. در کنار العرابی، وزرای دارایی، دو تن از معاونان نخست‌وزیر، صنایع و بازرگانی نیز تعدیل شده‌اند.

جالب آن که معرکه استعفاها و انتصاب‌های جدید به جای آن که در رسانه‌های سمعی و بصری اعلام شود قبل از هر کجا در فیسبوک مطرح می‌شوند. مثلا سمیر رضوان، وزیر مستعفی دارایی عصام شرف، ساعاتی پس از استعفایش در صفحه فیسبوک خود نوشت که این تغییر و تحولات مشکوک و مشوش است. یا شرف قبل از هر جایی در فیسبوک خبر از انتصاب‌های جدید داد.

به گزارش میدل ایست آنلاین، این همه در حالی است که هنوز عصام شرف از ثبات دولتش مطمئن نیست و بسیاری از کارشناسان و ناظران مسائل مصر سقوط دولت او را حتمی می‌دانند. چرا که هنوز افکار عمومی مصر قانع نشده است که اصلاحاتی که انتظار آن می‌رود را شرف بتواند انجام دهد.

دکتر وحید عبدالمجید، مشاور مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک الاهرام در این باره می‌گوید: «دولت شرف به این دلیل تا کنون ناکام مانده است که اصرار دارد همچنان از وزرای فعال در نظام مبارک استفاده کند که این مسئله به طور گسترده‌ای خشم عمومی را برانگیخته است.»

حسن السعداوی، پژوهشگر همکار عبدالمجید با او هم‌نظر است ولی اضافه می‌کند: «خطای بزرگ دیگری که شرف مرتکب شد این بود که بر روی نزدیکی با ایران شرط‌بندی کرد و این مسئله باعث شد تا کشور دچار بحران اقتصادی شود چرا که وقت خود را اولا صرف صدور انقلاب کرد و ثانیا با نزدیکی با ایران کمک‌های خارجی را از دست داد. شرف لازم بود که بر اصلاح فسادهایی که مبارک مرتکب شده بود، متمرکز می‌شد، روابط خود را با جامعه عربی گسترش می‌داد و نقش مصر را در منطقه پررنگ می‌کرد ولی این کار را نکرد و بر عکس مصر را به سمت انزوا برد.»

وی تاکید می‌کند، در وضعیت فعلی او نباید به ایران به گونه‌ای نزدیک می‌شد که این گونه برداشت شود که قاهره می‌خواهد در محور ایرانی که در برابر اعراب ایستاده، بایستد. او بر روی اسب لنگ شرط‌بندی کرد. مصر قلب جهان عرب محسوب می‌شود و نمی‌تواند با ایرانی که خود یک طرف مسائل عربی است، هم‌پیمان شود.

با این حال اهالی اقتصاد و کسانی که دستی در اقتصاد مصر دارند، مشکل شرف را بیش از هر چیز مشکلات اقتصادی می‌دانند. دکتر سمیر رضوان، وزیر مستعفی دارایی مصر در این باره می‌گوید: «مسئله کشور مشکلات اقتصادی است. آنچه بیش از همه برای مردم مهم است بحران‌های اقتصادی کشور است که دامنگیر دولت شده است. مردم از این که می‌بینند فساد اقتصادی به جا مانده از دوران مبارک همچنان پابرجا است و برخوردی با آن نمی‌شود، ناراضی‌اند.»

او همچنین می‌گوید: «حقیقت این است که مردم دقیقا نمی‌دانند چه می‌خواهند. آیا کمک‌های نقدی بیشتر بدون کمک گرفتن از خارج را می‌خواهند؟ چه می‌خواهند؟ کسی نمی‌داند. کارشناسان سیاست اقتصادی از تحولات و تظاهرات اخیر مصر واقعا شوکه شده‌اند. مسئله این است که با این حرکت‌ها کارها پیش نمی‌رود.»

رضوان که خود فرد اصلی در رایزنی با صندوق بین‌المللی پول برای دریافت کمک‌ سه میلیارد دلاری این صندوق برای گذراندن بحران اقتصادی مصر بود که دولت مصر در نهایت آن را رد کرد، درباره کاهش کمک‌های بین‌المللی به دلیل تلاش دولت مصر برای نزدیکی به ایران می‌گوید: «این درست است که اعلام صفحه تازه‌ای در رابطه با ایران و تلاش برای نزدیک شدن به تهران باعث ترس کشورهای عربی به خصوص عربستان شد و آنها کمک‌های مالی به مصر را قطع یا کم کردند ولی این همه چیز نیست. بدهی‌های کشور در حال افزایش است و این مسئله باعث نگرانی شدید مجلس عالی نیروهای مسلح که مسئولیت اداره کشور را بر عهده دارد، شده است. اکنون بودجه کشور کاهش یافته و این مسئله باعث افزایش فشارها به جامعه مصر شده است.»

این در حالی است که برخی از بازرگانان و مدیران شرکت‌های بزرگ خصوصی مشکل را به گردن وزارت دارایی می‌اندازند و می‌گویند که بی‌تدبیری وزارت دارایی باعث افزایش مشکلات کشور شده و این مسئله ارتباطی با ارتباطات خارجی و دستگاه دیپلماسی مصر ندارد. یکی از مدیران بزرگ شرکت مصر که نخواست نامش فاش شود، در این باره گفت: «این که گفته می‌شود تلاش برای نزدیکی دولت به ایران باعث قطع کمک‌های اقتصادی شده به نظر من بهانه است. چرا که صندوق بین‌المللی پول قصد داشت به مصر با مزایای ویژه وام دهد ولی این ما بودیم که نپذیرفتیم. در آن جا بحث ایران هم مطرح نبود. صندوق بین‌المللی همان طور که به ایران یا هر کشور دیگری وام می‌دهد به ما هم می‌خواست وام دهد ولی مقامات مصر نپذیرفتند. به نظر من این وزارت دارایی بود که بی‌عرضگی از خود نشان داد و نتوانست بحران اقتصادی را از کشور دور نگه دارد، ایران بهانه است.»

محمد صدیق، رئیس مرکز مطالعات پرایم سکیوریتیز نیز در این باره می‌گوید: «اولین چیزی که کشور در حال حاضر نیاز دارد ایجاد اطمینان برای سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در کشور است.»

او وزیر دارایی مستعفی یعنی رضوان را فردی بدون اعتماد به نفس توصیف می‌کند و می‌گوید: «او واقعا به کاری که می‌کرد اطمینان نداشت به همین دلیل بخش سرمایه‌گذاری و بورس به شدت افت کردند و ضربه خوردند. او هر تصمیمی که می‌گرفت فایده نمی‌کرد و بازار بورس همچنان سقوط می‌کرد.»


نظر شما :