مواضع عربستان در لبنان تغییر کرده است؟

۲۹ تیر ۱۳۹۰ | ۱۷:۴۴ کد : ۱۴۷۱۷ اخبار اصلی
یادداشت اختصاصی، سلیم حمادة، سخنگوی حزب دموکراتیک لبنان برای دیپلماسی ایرانی درباره تغییر تاکتیک سیاسی عربستان در لبنان.
مواضع عربستان در لبنان تغییر کرده است؟
 دیپلماسی ایرانی: چه چیزی پشت حمله نویسندگان و روزنامه‌نگاران وابسته به حکومت عربستان به سعد حریری و سیاست‌های او است؟ آیا این رفتار با سیاست جدید ریاض برای گشودن فضایی تازه در وضعیت فعلی و تلاش برای نزدیکی با جریان‌های سنی‌ای که اکنون اکثریت پارلمانی لبنان را تشکیل می‌دهند و دولت را در اختیار دارند، ارتباط دارد؟

این پرسش‌ها با توجه به اتفاقاتی که در سال‌های اخیر در کشور رخ داده قابل بررسی است.

در دوران عبدالعزیز خوجه، سفیر سابق عربستان سعودی در لبنان و پس از حوادث می 2008  که در پی آن عمر کرامی، نخست‌وزیر سابق موضعی سرسختانه و علنی در برابر آن اتخاذ کرد و گفت که "اهل سنت عصای شکسته نیستند" و او در کنار جماعتش و طایفه‌اش تا آخر خواهد ایستاد. در آن موقع خوجه تلاش کرد که با رهبر طرابلسی لبنان (عمر کرامی) منعطف شود که نتیجه آن هم کمک‌های مالی ریاض به رسانه‌های تحت مدیریت کرامی بود. در آن موقع عربستان همچنین تلاش کرد که میان کرامی و سعد حریری آشتی برقرار کند و میان آنها منافع مشترک سیاسی ایجاد کند و از حجم اختلاف‌های ریاض با سنی‌های غیرطرفدار خود بکاهد. عربستان خوب می‌داند که همه سنی‌های لبنان جریان مستقبل و رئیس آن سعد حریری نیستند و در عین حال همگی هم الزاما عربستان را کعبه آمال خود نمی‌دانند.

اما امروز و در عهد علی عوض العسیری، سفیر کنونی عربستان در بیروت فضایی مشابه فضاهای اختلافی سال 2008 ایجاد شده است. آنچه می‌گذرد دقیقا شبیه سال 2008 است با این تفاوت که اختلاف‌های کوچکی در شخصیت‌های این ماجرا وجود دارد. این بار عربستان به دنبال چهره‌های سنی موجود در سف مقاومت رفته است. انگار که فعلا سعد حریری مهره‌ای سوخته است که نمی‌توان بر روی آن بیش از این سرمایه‌گذاری کرد. به هر حال فعلا عربستانی‌ها به دنبال چهره‌هایی چون عمر کرامی و فیصل کرامی پسرش و عبدالرحیم مراد، رئیس حزب اتحاد و وزیر سابق راه افتاده‌اند تا در صورتی که دولت میقاتی سقوط کرد از او کمک بگیرند. جالب است فعلا خبری از حریری نیست. حریری را دیگر نمی‌پسندند یا شاید در فضای فعلی ترجیح می‌دهند به دنبال حریری راه نیفتند و او را فعلا ذخیره در جایی نگه دارند و بیشتر از این بر روی او کار کنند تا آدم پخته‌ای برای آینده سیاسی لبنان شود.

العسیری در دیدار با مراد ابراز امیدواری کرده که او بتواند وحدتی در میان سنی‌ها ایجاد کند و طایفه سنی در لبنان همچنان در عرصه سیاسی کشور فعال باشند و وحدت لبنانی‌ها حفظ شود. او نمی‌خواهد بپذیرد که سیاست‌های اشتباه ریاض باعث تضعیف طایفه سنی در لبنان شده و ادامه این روند نه تنها باعث تقویت سنی‌ها نخواهد شد بلکه آنها را در عرصه سیاسی لبنان به قهقرا خواهد برد. نتیجه سیاست‌های عربستان بود که سعد حریری سقوط کرد و ادامه همان سیاست بود که باعث شد نجیب میقاتی از حمایت‌های عربستان ناامید شود.

در این دیدار پاسخ مراد هم جالب بود. او از سفیر عربستان خواست که ریاض سعد حریری را وادار کند که به آغوش مقاومت باز گردد. او خود تاکید کرد که خود در راس سنی‌های طرفدار مقاومت است و همچنان همانند سابق با اسرائیل می‌جنگد.

بنا به اطلاعات رسیده عربستانی‌ها تلاش دارند به دیدارها و تبادل آرا و افکارشان با لبنانی‌ها ادامه دهند و مجددا معادله "سین – سین" یا همان عربستان – سوریه را احیا کنند. معادله‌ای که باعث شده بود اختلاف‌ها و درگیری‌ها لبنان اوج نگیرد و کار به تنش‌های سنیان با شیعیان نرسد. عربستان خوب می‌داند اگر بنا باشد اختلاف‌های طایفه‌ای در لبنان بالا بگیرد و شیعیان و سنیان علیه یکدیگر وارد عمل شوند چه خطراتی هم برای آینده لبنان و هم برای عربستان خواهد بود.

البته مشخص نیست که سیاست عربستان تا کجا قرار است سعد حریری را دور نگه دارد و تا کجا با دشمنان او همکاری کند. آیا عربستانی‌ها ممکن است به این فکر برسند که بهترین کار هم‌پیمانی میان سنیان با سنیان و نه ایجاد اختلاف میان آنها است؟ 


نظر شما :