بازداشت تیموشنکو؛ پایان نارنجی‌ها

۱۸ مرداد ۱۳۹۰ | ۰۲:۰۲ کد : ۱۵۲۴۳ اروپا
دیپلماسی ایرانی اوضاع اوکراین را در گفت و گو با مرتضی مکی، کارشناس مسائل اروپای شرقی بررسی کرده است.یولیا تیموشنکو، زنی که توانست با سازماندهی اعتراضات نارنجی مردم اوکراین پایه‌های قدرت در این کشور را به لرزه در آورد و خود عنان امور را در دست بگیرد، روزهای سختی را سپری می‌کند.
بازداشت تیموشنکو؛ پایان نارنجی‌ها
دیپلماسی ایرانی: یولیا تیموشنکو، زنی که توانست با سازماندهی اعتراضات نارنجی مردم اوکراین پایه‌های قدرت در این کشور را به لرزه در آورد و خود عنان امور را در دست بگیرد، روزهای سختی را سپری می‌کند. بعد از شکست او در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، اتهاماتی علیه او مطرح شد که در نهایت به بازداشت وی منجر شده است. دیپلماسی ایرانی اوضاع اوکراین را در گفت و گو با مرتضی مکی، کارشناس مسائل اروپای شرقی بررسی کرده است:

 

اتهاماتی که به خانم تیموشنکو وارد است شامل چه مسائلی است؟ برخی فساد مالی را مطرح کرده اند و برخی دیگر گفته اند دستگیری او تحت تاثیر عوامل سیاسی است. دلیل این که شایعه این چنینی مطرح شده چیست؟

 

اوکراین یکی از کشورهای برآمده از فروپاشی شوروی سابق است که نوعی فساد مالی و سیاسی در این کشور در هم آمیخته است. بنابراین این که خانم تیموشنکو هم به دلیل مسئله فساد مالی دستگیر شده و هم تحت تاثیر بهره برداری‌های سیاسی و سوء استفاده از قدرت دستگیر شده است، با توجه به زمینه تاریخی اوکراین طبیعی به نظر می‌رسد. همه این عوامل بر یکدیگر تاثیر متقابل دارد.

خانم تیموشنکو چهره سیاسی مطرح و برجسته ای در عرصه سیاسی و قدرت در اوکراین هستند و دستگیری ایشان در اوکراین به نوعی به رقابت‌های سیاسی در این کشور دامن می‌زند.

اما درباره این که آیا ایشان فساد مالی داشته اند یا خیر باید گفت با توجه به این که ایشان یکی از ثروتمندترین زنان اوکراینی هستند و در شرایطی به این ثروت دست یافته اند که اوکراین با شرایط بحران مالی اقتصادی عمیقی مواجه است، بعید نیست این اتهام صحت داشته باشد. علاوه بر این که ایشان زمانی به این سرمایه و ثروت دست یافتند که بحث خصوصی سازی در اوکراین دنبال می‌شد. بنابراین می‌توان حدس زد که اندوختن این ثروت از راه‌های درست و قانونی نبوده است. اگر هم مشکل قانونی نداشته باشد، احتمال دارد که از خلاء‌های قانونی استفاده شده باشد.

 

بحثی مطرح است مبنی بر این که اتهاماتی که زده شده، به دلیل فعالیت‌های ضد دولتی خانم تیموشنکو است و بحث بازداشت ایشان اقدامی‌سیاسی است. به نظر شما این مسئله تا چه حد می‌تواند در دستگیری ایشان موثر بوده باشد؟

 

به هر حال این ادله ای است که طرفداران خانم تیموشنکو به آن استناد می‌کنند و دستگیری ایشان را اقدامی‌سیاسی می‌دانند. از این طرف نیز به نظر می‌رسد آقای یانوکویچ از شرایط موجود استفاده سیاسی می‌کند و موقعیت خود را در افکار عمومی‌اوکراین تقویت می‌کند. در شرایطی که بحران جدی در اقتصاد اوکراین وجود دارد، طبیعی است جناحی که سعی دارد فعالیت‌هایی سامان دهد تا به قدرت دولت یانوکویچ ضربه بزند در فشار قرار گیرد. دولت اوکراین از اتهامات خانم تیموشنکو استفاده کرده و ایشان را بازداشت کرده است. البته این اقدام تشنجات سیاسی ای را نیز در اوکراین به وجود آورده است.

 

با توجه به گذشته اوکراین، این اتفاق چه تاثیری در اوضاع سیاسی آینده این کشور می‌تواند داشته باشد؟

 

جناح اصلاح طلب یا نارنجی‌ها در اوکراین در حال حاضر در موقعیت بسیار ضعیفی در عرصه سیاسی این کشور قرار دارند. انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته اوکراین به خوبی این مسئله را عیان کرد. ضمن این که نارنجی‌ها دیگر آن انسجام سابق را ندارند و بسیار پراکنده هستند و هیچ کدام هزینه حمایت از دیگری را متحمل نمی‌شوند. به همین دلیل انتظار نمی‌روند دستگیری خانم تیموشنکو عملا بتواند میان مدت تاثیرگذار باشد. البته ممکن است در کوتاه مدت تشنجاتی ایجاد کند. اما در میان مدت و بلند مدت نخواهد توانست تاثیرگذاری جدی در صحنه سیاسی اوکراین ایجاد کند.

 

امریکا و روسیه نسبت به بازداشت خانم تیموشنکو ابراز نگرانی کرده اند. به نظر شما دلیل این موضع گیری چیست؟

 

یکی از اتهامات خانم تیموشنکو قراردادهای گازی است که با روسیه بسته شده و روسیه از این قراردادها بهره زیادی برده اند. هم اکنون یکی از مشکلات دولت آقای یانوکویچ با دولت روسیه هم بر سر همین قرارداد است.

از سوی دیگر امریکا از هر فاکتور، پدیده و عنصری در کشورهایی مانند اوکراین که آن چنان که مورد نظر امریکا است با این کشور همراهی ندارند، استفاده می‌کند تا این دولت‌ها را تحت فشار قرار دهد.

به همین دلیل هم مواضع روسیه و هم مواضع امریکا در قبال دستگیری خانم تیموشنکو ابراز نگرانی و محکوم کردن این اقدام است.

 

( ۱ )

نظر شما :