سارکوزی در آستانه انتخابات چه در کارنامه خود دارد؟

جدال چپ و راست

۱۶ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۹:۱۲ کد : ۱۸۹۹۶۰۸ اروپا
پیروز ایزدی، کارشناس مسائل فرانسه در گفتاری برای دیپلماسی ایرانی به مهم ترین تحولات انتخاباتی فرانسه نگاهی می اندازد و معتقد است شخصیت سارکوزی و وضعیت اقتصادی باعث شده که میزان محبوبیت سارکوزی بسیار پایین بیاید و احتمال پیروزی فرانسوا اولاند، نامزد حزب سوسیالیست فرانسه بیشتر است.
جدال چپ  و راست


دیپلماسی ایرانی:
دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه روز بیست و دوم آوریل (سوم اردیبهشت 1391) برگزار می شود. در صحنه این انتخابات به نظر می رسد که نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور کنونی فرانسه که  نامزدی خود را برای ریاست جمهوری در انتخابات اعلام کرده به دلیل شرایطی که در پنج سال گذشته برای او اتفاق اقتاده شرایط دشواری برای انتخاب مجدد در پیش خواهد داشت. مسائل مربوط به بحران اقتصادی باعث شد که وعده هایی که او داده بود عملی نشود. از سوی دیگر برخی رفتارها و منش شخصی او در اداره کشور چندان مورد پسند فرانسوی ها واقع نشد. سارکوزی متهم شد که جاه طلب است اقتدارگرایانه عمل می کند و رفتارهایی از او سر زده است که در شان یک رئیس جمهور نیست. این دو مسئله یعنی شخصیت سارکوزی و وضعیت اقتصادی باعث شد که میزان محبوبیت سارکوزی بسیار پایین بیاید.

درزمینه سیاست خارجی نیز سارکوزی مشکلاتی را از سر گذرانده است. در اوایل سال بود که فرانسه متهم شد که وقتی در تونس و مصر آن تحولات رخ داد عکس العمل دولت فرانسه بسیار کند بود. این اتهام بعد از این مطرح شد که دولت فرانسه به خاطر سیاست آفریقایی خود که معمولا براساس دوستی شخصی بین رئیس جمهور فرانسه و سران کشورهای آفریقایی شکل می گرفت، مورد سرزنش قرار گرفت. فرانسه تلاش می کرد که از طریق این ارتباطات شخصی با این رهبران آفریقایی که اکثرا افراد مستبد و دیکتاتور بودند منافع این کشور را در آفریقا به پیش ببرد. بعدا حتی در مورد تونس مشخص شد که وزیر کشور یعنی میشل آلیو ماری، وزیر کشور وقت فرانسه به زین العابدین بن علی، دیکتاتور تونس و اطرافیانش توصیه هایی در مورد چگونگی کنترل شورش ها در این کشور کرده بود. همین مسئله سر و صدای زیادی به پا کرد. علاوه بر این فرانسوا فیون، نخست وزیر فرانسه در سفری که در تعطیلات سال نو به مصر کرده بود، میهمان شخصی مبارک بوده و در قاهره از او پذیرایی ویژه شده بود. این جور مسائل موجب شد که سارکوزی از سوی مخالفینش در مورد سیاست خارجی مورد انتقاد قرار گیرد.

شاید به این دلیل بود که فرانسه در قضیه لیبی نقش پیشگامی را بازی کرد و اولین گلوله هایی که به سمت هدف های مشخص در لیبی برای حفاظت از جان غیر نظامیان شلیک شد از طرف فرانسوی ها بود. این اقدام فرانسه بر اساس قطعنامه ای که روز قبل از آن در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده بود صورت گرفت. فرانسه موشک های خود را به سمت هدف هایی که از قبل مشخص شده بود پرتاب کرد تا زیرساخت نظامی رژیم قذافی را از بین ببرد.

در مورد تحولات ساحل عاج نیز سارکوزی تلاش کرد فعالانه عمل کند و نیروهای فرانسوی در خلع رئیس جمهوری که در انتخابات شکست خورد و هنوز به حکومت خود ادامه می داد، دخیل بودند.  سارکوزی تلاش کرد این فعالیت ها را جزو موفقیت های خود در سیاست خارجی نشان دهد. در مورد بحران مالی اروپا نیز سارکوزی مدعی بود که نقش عمده ای برای برون رفت از بحران و نجات یورو داشته است.  

با تکیه بر این موفقیت ها در سیاست خارجی سارکوزی تلاش کرده است که کارنامه مثبتی از خود نشان دهد ولی در فرانسه معمولا وضعیت معیشتی و قدرت خرید و مسائل اقتصادی در انتخابات حرف اول را می زند و این اقدامات در سیاست خارجی یعنی موفقیت هایی که از سوی سارکوزی ادعا شده نمی تواند نقش مهمی بازی کند.

این در حالی است که وضعیت اقتصادی در فرانسه چندان مطلوب نیست. در حال حاضر میزان بیکاری در فرانسه رقمی حدود 10 درصد رسیده که نسبت به گذشته افزایش نشان می دهد. قدرت خرید مردم کمتر شده و فرانسه هم به لحاظ رشد اقتصادی نسبت به سالهای گذشته رشد کمی دارا بوده است و هم به لحاظ کسری موازنه تجاری وضعیت خوبی نداشته است. علت آن تا حدی به بالارفتن قیمت نفت در بازارهای جهانی بر می گردد. از این نظر مردم ازعملکرد دولت رضایت ندارند، به خصوص این که دولت سارکوزی برای تامین کسری بودجه تلاش کرده مزایای اجتماعی را کم کند خصوصا سن بازنشستگی را بالا برد که خود  اقدامات تولید نارضایتی کرد.

در این  شرایط حزب رقیب سارکوزی، یعنی حزب سوسیالیت با انگشت گذاشتن بر نقاط ضعف دولت سارکوزی توانست محبوبیت خوبی برای خود دست و پا کند. آقای فرانسوا اولاند، نامزد سوسیالیست فرانسه بعد از این که در انتخابات مقدماتی حزب بر رقبای درون حزبی خود پیروز شد، در حال حاضر بیشترین اقبال در نظر سنجی ها به سمت اوست. اکثر نظرسنجی ها نشان می دهند که هرچند در دور اول انتخابات سارکوزی با یک و نیم تا دو درصد بیش از آرای اولاند نفر اول انتخابات خواهد بود ولی در دور دوم اولاند با 6 درصد رای بیشتر از سارکوزی پیروز نهایی انتخابات خواهد بود. براساس آخرین نظرسنجی ها نظرسنجی، اولاند خواهد توانست در مرحله دوم انتخابات که دو هفته پس از مرحله اول و در ششم ماه مه میلادی برگزار می شود با کسب 52 تا 54 درصد آرا شکست سختی را متوجه سارکوزی سازد. بنابراین چشم انداز انتخابات فعلا پیروزی او است.

علاوه بر این دو کاندیدا، خانم مارین لوپن، رهبر حزب راستگرایان افراطی فرانسه موسوم به جبهه ملی نیز چندی پیش اعلام کرد که به حد نصاب 500 امضا که شرط کاندیداتوری برای مقام ریاست جمهوی است دست پیدا کرده است. در فرانسه وقتی بحران به وجود می آید احزاب دست راستی افراطی که گرایش های افراطی ناسیونالیستی دارند می توانند از موقعیت بهره برداری کنند. خانم مارین لوپن از دو دسته افراد در فرانسه برای جمع آوری آرا بهره برداری کرده است. اول آنها که از شرایطی که اقتصادی فعلی آسیب دیده اند، یعنی افرادی که  بیکارهستند یا ضرر و زیانی از وضعیت فعلی برای آنها وارد شده است. قشر دیگر هم آنهایی هستند که مسائل امنیت برای آنها مهم است که اکثرا طبقات متوسط بالا و طبقات مرفه هستند.

در فرانسه همه این مشکلات را هم به مهاجرین مربوط می دانند و در واقع مهاجرین سپر بلا هستند. آنها معتقدند که این مهاجرین با حضور خود باعث شده اند فرصت های شغلی از بین برود و از طرف دیگر باعث شده اند که امنیت در جامعه کم شود و مدعی هستند که خلافکاری ها و بزهکاری ها از سوی آنها سر می زند. مهاجرین نیز اکثرا مسلمان هستند بنابراین راست های افراطی می کوشند با حمله به آنها محبوبیت به دست بیاورند. در نظر سنجی ها رقمی حدود 16 درصد برای خانم لوپن در نظر گرفته شده است. البته آقای سارکوزی در روزهای اخیر با اتخاذ مواضع دست راستی و افراطی تلاش کرده است که از آرای لوپن کم می کند. او برای این که آرای کسانی که معمولا قصد دارند به جبهه ملی رای دهند به سمت خود جلب کند اخیرا در سخنرانی انتخاباتی خود اعلام کرده که پیمان شینگن باید مورد تجدید نظر قرار گیرد و قوانین مهاجرتی سخت تر شود. حادثه چند روز پیش در شهر تولوز که طی آن درچند تیراندازی هفت شهروند فرانسوی جان خود را از دست دادند نیز بهانه ای شد که سارکوزی بر این مواضع خو تاکید کند. در این راستا کماندوهای پلیس به خانه شماری از اسلام گرایان یورش بردند و ۱۹ نفر را دستگیر کردند. این موضوع تاحدی به نفع سارکوزی تمام شد چرا که سارکوزی مسئله امنیت را محور مبارزات انتخاباتی خود قرار داده است. این اقدامات سارکوزی در راستای جلب آرای حامیان لوپن بوده است. سارکوزی امیدوار است در دور دوم تعدادی از آرای جبهه ملی را به خود جلب کند چرا که دو نفر در صحنه انتخابات باقی می مانند.

براساس نظرسنجی ها، ژان لوک ملانشون، از جبهه چپ فرانسه، نیز حائز 16 درصد آرا شده است و در برخی نظرسنجی ها حتی بالاتر از خانم لوپن قرار گرفته است. افزایش آرای ملانشون در روزهای اخیر موجب کاهش آرای اولاند شده است. اینطور به نظر می رسد که اولاند در دور دوم از حمایت حامیان ملانشون برخوردار می شود درحالی که سارکوزی از حمایت طرفداران مارین لوپن برخوردار خواهد شد. این مسئله پیشتازی قابل توجه اولاند را در دور دوم توجیه می کند.

فرانسوا بایرو، رهبرمودم  نیز 11درصد از آرا مرحله اول را به خود اختصاص داده و بدین ترتیب از راهیابی به مرحله دوم انتخابات محروم می شوند. فرانسوا بایرو که پیش از این پست وزارت آموزش و پرورش و نمایندگی مجلس را در کارنامه کاری خود دارد و در انتخابت قبلی نیز موفقیت خوبی داشت و حدود 14 تا 18 درصد آرا را نصیب خود کرد این بار حزب جدیدی که به نام مودم یا جنبش دموکراتیک تاسیس کرده است. او به لحاظ طیف سیاسی در جناح میانه قرار می گیرد و کسانی که هم از سارکوزی دل خوشی ندارند و هم نمی خواهند به چپی ها رای بدهند آنها را جلب می کند و خیلی سیاست های معتدل و میانه روانه را برگزیده است.

 در دور دوم پیش بینی می شود که تعدادی از کسانی که به بایرو رای داده اند به اولاند رای بدهند و تعدادی نیز به سارکوزی. البته کسانی که به بایرو رای می دهند از وضع موجود ناراضی هستند و پیش بینی می شود که کفه ترازو کسانی از طرفداران بایرو که به نفع اولاند رای می دهند به نسبت سارکوزی سنگینی می کند. البته سارکوزی تلاش کرده است که با وعده هایی بایرو را برای دور دوم انتخابات به سمت خود جلب کند.

 

نظر شما :