ادعاهای جدید «یوکیا آمانو» علیه ایران

۲۱ شهریور ۱۳۹۱ | ۰۰:۲۵ کد : ۱۹۰۶۶۶۵ سرخط اخبار

در شرایطی که به جز رژیم صهیونیستی، همه اعضای جامعه جهانی بر ضرورت حل مسأله هسته ای ایران از راه دیپلماتیک تأکید دارند، آژانس بین المللی انرژی اتمی به رویکرد خود مبنی بر ابهام آفرینی و دادن بهانه به دست رژیم صهیونیستی برای افزایش فشار بر ایران ادامه می دهد.

به گزارش «تابناک»، یوکیا آمانو، دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، بار دیگر با طرح موضوع مرکز نظامی «پارچین»، گفته است که ایران باید بدون هیچ گونه دیرکردی، اجازه دسترسی به این مرکز را به آژانس بدهد.

وی همچنین ضمن طرح این ادعا که ایران همکاری و همراهی لازم را در مذاکرات از خود نشان نداده، مسئولیت به نتیجه نرسیدن مذاکرات را به گردن ایران انداخته و اظهار داشته: «با وجود گفت و گوهای فشرده میان آژانس و ایران از ژانویه ۲۰۱۲ تاکنون، هنوز هیچ نتیجه مشخصی به دست نیامده است».

آمانو بار دیگر در سخنانی که آشکارا با هدف ابهام آفرینی در پرونده هسته ای ایران بیان شده، گفته است: «این ناامیدکننده است، زیرا بدون تعهد کامل ایران، ما نخواهیم توانست فرایند حل همه مسائل موجود را آغاز کنیم؛ از جمله مسائلی که به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای این کشور ارتباط پیدا می کند».

وی همچنین گفته، ضروری است که ایران بدون هیچ گونه تأخیری خود را درباره ذات و اساس نگرانی های موجود، به آژانس متعهد کند.

این سخنان جدید آمانو در حالی ابراز می شود که در هفته های گذشته، آژانس بار دیگر موضوع پارچین را به صدر مسائل مربوط به برنامه هسته ای ایران بازگردانده و از آن به عنوان ابزار فشاری علیه ایران استفاده کرده است. ادعای آژانس این است که ایران در پارچین آزمایش های نظامی هسته ای انجام داده و اکنون در حال پاکسازی این مجتمع از آثار این آزمایش هاست.

دبیر کل آژانس در حالی عدم دسترسی بازرسانش به پارچین را عامل نرسیدن به توافق می داند که ایران بار ها اعلام کرده در صورت دستیابی به چهارچوبی جامع و مورد توافق ـ که در آن جزییات تعهدات طرفین تشریح شده باشد ـ حاضر است اجازه بازرسی از پارچین را به آژانس بدهد.

اما در مجموع، می توان اظهارات آمانو را تلاشی آشکار در راستای فراهم کردن خوراک تبلیغاتی برای رژیم صهیونیستی در نظر گرفت، به ویژه هنگامی که ایالات متحده، یعنی نزدیک ترین متحد این رژیم، مخالفت آشکارای خود با مواضع رژیم صهیونیستی را درباره ایران ابراز داشته است.

از سوی دیگر، گفتنی است که سخنان آمانو در زمان آغاز به کار نشست شورای حکام آژانس بیان شده و از این جهت همچون همیشه، تلاشی در راستای تأثیرگذاری بر روند این نشست نیز به شمار می رود. اظهارات منفی آمانو علیه ایران پیش از نشست های شورای حکام یا مذاکرات ایران و آژانس، به رویه ای تبدیل شده که دیگر تازگی چندانی برای محافل تحلیلی ندارد.

کلید واژه ها: آمانو رژیم صهیونیستی پارچین


نظر شما :