کارتر: حمله آمریکا به سوریه جایز نیست

۲۶ شهریور ۱۳۹۱ | ۰۴:۱۸ کد : ۱۹۰۶۸۷۴ سرخط اخبار

رئیس جمهوری اسبق آمریکا حملات هواپیماهای بدون سرنشین این کشور را نقض حقوق بشر توصیف و با اقدام نظامی در سوریه مخالفت کرد و گفت که سوری ها خودشان باید مسیر آتی کشورشان را انتخاب کنند.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه آمریکایی «کواد سیتی تایمز»، «جیمی کارتر» رئیس جمهوری اسبق آمریکا اعلام کرد که این کشور خود را درگیر نقض های حقوق بشری کرده است که هیچگاه تا قبل از حملات تروریستی 11 سال پیش آمریکا، تصورش را هم نمی کرد.

* نقض 10 مورد از 30 ماده اعلامیه حقوق بشر توسط آمریکا

سی و نهمین رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که آمریکا تحت ریاست جمهوری دولت های جمهوریخواه و دموکراتیک 10 مورد از 30 شرط درج شده در اعلامیه جهانی حقوق بشر که بعد از جنگ دوم جهانی تهیه شد را نقض کرده است که شامل بازداشت دائمی افراد در زندان ها بدون اطلاع دادن به آنها درباره اتهاماتشان، عدم تامین دسترسی زندانیان به وکیل و یا دادگاهی کردن آنها و جدیدترین مورد نیز کشتار مردم از طریق استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین است.

* کشتن بدون محاکمه مردم برای آمریکا پذیرفته شده است

کارتر در سخنرانی برای جمعی از دانشجویان دانشگاه «دریک» گفت: ما در حال حاضر به عنوان کشوری تعیین شده ایم که کشتن مردم بدون محاکمه آنها از طریق هواپیماهای بدون سرنشینمان برایش پذیرفته است که این مسئله شامل (کشتن) شهروندان سابق آمریکایی که از دید ما خطرناک بودند، نه تنها تروریست ها بلکه شرکت کنندگان بی گناه در مراسم عروسی و غیره نیز می شود.

این مقام سابق آمریکایی در ادامه سخنرانی خود افزود: من فکر می کنم که این امر منجر شود مردم به صورت غیرضروری مخالف ما شوند زیرا خصومت زیادی درباره آمریکا وجود دارد که از دید من غیرضروری است دلیل آن نیز این است که هواپیماهای بدون سرنشین ما در حال عملیات در مکان هایی مانند پاکستان، افغانستان، یمن و حتی در فیلیپین هستند.

* آمریکایی ها یا چیزی از هواپیماهای بدون سرنشین نمی دانند یا آن را پذیرفته اند

کارتر با اشاره به حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی گفت: این ها (این حملات) نوعی اقدام هستند که تا پیش از حملات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 میلادی، کسی تصورش را هم نمی کرد؛ من فکر می کنم که ما باید به اصالت ضمانت های حقوق بشر اساسی باز گردیم.

رئیس جمهوری اسبق آمریکا اعلام کرد: بیشتر آمریکایی ها یا درباره این (حملات هواپیماهای بدون سرنشین) چیزی نمی دانند و یا اینکه آن را پذیرفته اند ؛ من یک رئیس را در مقایسه با دیگری سرزنش نمی کنم زیرا هم رهبران دموکراتیک و هم جمهوریخواه در چنین نقض های حقوق بشری مشارکت دارند؛ ما همگی باید به حقوق بشر به عنوان امری نگاه کنیم که برای ما ارزشمند است؛ ما باید برگردیم و از حقوق بشر دفاع کنیم؛ من علاوه بر این به مبارزه برای صلح نیز باور دارم.

* کارتر با تعیین بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل مخالفت کرد

کارتر که یک دموکرات از ایالت «جورجیا» است و در سال های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۱میلادی رئیس جمهوری آمریکا بوده است، در ادامه اعلام کرد که شخصا بر این باور است که اینکه احزاب جمهوریخواه و دموکرات می گویند که بیت المقدس باید پایتخت یهودیان باشد، یک اشتباه است؛ وی گفت که همین اتفاق در دهه 1970 میلادی و زمان ریاست جمهوری اش افتاد که او با صدور اطلاعیه ای عمومی مخالفت خود را با آن اعلام کرد؛ کارتر گفت که بهترین امید برای برقراری صلح در خاورمیانه تشکیل دو دولت برای فلسطین و اسرائیل است که بیت المقدس پایتخت مشترک آنها باشد.

سی و نهمین رئیس جمهوری آمریکا درباره تشدید تدابیر امنیتی در سفارتخانه ها و کنسولگری های آمریکا در سراسر جهان بعد از حمله صورت گرفته به کنسولگری آمریکا در شهر «بنغازی» لیبی و مرگ سفیر آمریکا و سه دیپلمات دیگر این کشور صحبتی نکرد.

* کارتر مصر را متحد آمریکا توصیف و بر روابط دوستانه با قاهره تاکید کرد

در حالیکه «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده است که از دید او مصر نه متحد و نه دشمن آمریکا محسوب می شود، کارتر که شخصا «محمد مرسی» رئیس جمهور جدید مصر را می شناسد و انتخابات اخیر در مصر و لیبی را نظارت کرده است، اعلام کرد که مصر یک متحد برای آمریکا است؛ کارتر گفت: ما باید اطمینان حاصل کنیم که دوستی بلند مدتی را که داشته ایم از طریق تشویق تلاش برای ایجاد یک دولت دموکراتیک در مصر حفظ می کنیم.

* حمله به سوریه جایز نیست/ سوری ها باید مسیر آتی کشورشان را انتخاب کنند

رئیس جمهوری اسبق آمریکا درباره جنگ داخلی در سوریه نیز گفت که مداخله نظامی آمریکا در این کشور گزینه مناسب و جایزی نیست؛ کارتر در عین حال اعلام کرد که تمایل دارد شاهد درخواست سازمان ملل برای برگزاری انتخابات آزاد در سوریه باشد؛ انتخاباتی که به مردم سوریه اجازه دهد خودشان مسیر آتی کشورشان را انتخاب کنند.

این مقام سابق آمریکایی در ادامه افزود: اما اگر این امر عملی نباشد، در این صورت من فکر می کنم که ما باید فقط صبر کنیم و شاهد این باشیم که تراژدی در سوریه تا چه اندازه پیش خواهد رفت؛ هیچ راهی برای پیش بینی اینکه در ماه های آتی چه اتفاقی در سوریه خواهد افتاد، وجود ندارد.

کلید واژه ها: آمریکا سوریه حقوق بشر


نظر شما :