دلسردی ها در روابط تهران - منامه ادامه دارد

سرایت تنش های دیپلماتیک به آسمان

۲۶ مهر ۱۳۹۱ | ۱۷:۴۴ کد : ۱۹۰۸۰۸۰ اخبار اصلی خاورمیانه
در بیانیه گلف ایر آمده است، خدمات هوایی بین ایران و بحرین تا اطلاع ثانوی انجام نمی شود. دلیل این اقدام نیز تاخیر تهران در صدور مجوز برای پرواز های گلف ایر اعلام شده است.
سرایت تنش های دیپلماتیک به آسمان

دیپلماسی ایرانی : بروز ناآرامی های سال گذشته در بحرین ، تحت تاثیر تحولات ناشی از بهار عربی در منطقه، نه تنها برای روابط دیپلماتیک تهران – منامه پیامد های جدی به همراه داشت، بلکه آغاز به کار خط هوایی متعلق به بحرین در ایران را نیز با چشم اندازه تیره ای مواجه کرده، آن هم در شرایطی که تحریم ها پرواز شماری از خطوط هوایی بین المللی به تهران را لغو کرده است.

اوایل سال گذشته، گروهی از شیعیان بحرین علیه پادشاهی سنی این کشور به پاخاستند، جمهوری اسلامی در آن زمان اعلام کرد باید به خواست مردم بحرین احترام گذاشته شود و در مقابل سعودی های نگران از سرایت موج اعتراض ها به عربستان، با ارسال نیرو به بحرین این تنش ها را فرونشاندند. در این بین تهران از سوی شورای همکاری خلیج فارس به رهبری عربستان به دخالت در امور داخلی کشور های منطقه متهم شد و تهران ضمن رد این ادعا، اتهام مشابهی را متوجه ریاض کرد.

از آن پس دولت بحرین نیز بارها ادعای دخالت ایران در امور داخلی است را مطرح کرد که البته همواره از سوی جمهوری اسلامی تکذیب شد. اما تنش در روابط دو جانبه تنها در سطح اتهام زنی باقی نماند و دستاورد دلسردی های دوجانبه این شد که سفرای  دو کشور فراخوانده شدند.

هرچند منامه در آستانه اجلاس سران کشور های عضو جنبش عدم تعهد، سفیر خود را به تهران بازگرداند و در این اجلاس نیز شرکت کرد، اما تهران از بازگرداندن سفیر ایران به منامه خودداری کرد. مقامات بحرین در زمانی که سفیر خود را به ایران می فرستادند ابراز امیدواری کردند که تهران نیز اقدام مشابهی انجام دهد. اما پرهیز جمهوری اسلامی از برداشتن گامی در جهت بهبود روابط موجب شد که سردی حاکم بر روابط فی مابین ادامه پیدا کند.

آخرین نمونه تنش ها نیز روز دوشنبه هفته جاری علنی شد. زمانی که وزارت امور خارجه بحرین در اعتراض به آنچه که آن را دخالت ایران در امور داخلی منامه خواند، کاردار سفارت جمهوری اسلامی را احضار کرد.

این در حالی است که این دلسردی های دیپلماتیک دیگر بخش های روابط تهران – منامه را نیز بی نصیب نگذاشته است. شرکت هوایی گلف ایر متعلق به بحرین که بنا بود از ماه گذشته پرواز های خود به ایران را از سر بگیرد در بیانیه ای اعلام کرده است که با توجه به کندی مقامات ایرانی در صدور مجوز برای این پرواز ها، آنگونه که برنامه ریزی شده بود، پرواز های خود به ایران را از سرنمی گیرد.

به گزارش گلف نیوز در بیانیه این شرکت هواپیمایی آمده است، خدمات هوایی بین ایران و بحرین تا اطلاع ثانوی انجام نمی شود. دلیل این اقدام نیز تاخیر تهران در صدور مجوز برای پرواز های گلف ایر اعلام شده است.

در مرداد ماه سال جاری، گلف ایر اعلام کرده بود که آماده از سرگیری پرواز ها  به ایران در مهر ماه است. پرواز هایی که  به دنبال بروز ناآرامی ها در بحرین در فروردین ماه، متوقف شده بود.

گفتنی است گلف ایر یکی از مشهورترین خطور هوایی در خاورمیانه به شمار می رود که پرواز های بدون توقف به کشور های مختلف انجام می دهد. این شرکت با 39 هواپیما به 48 شهر در 30 کشور جهان پرواز می کند.

این در حالی است که در هفته های اخیر شماری از شرکت های هوایی بین المللی شامل ایر آسیا، هواپیمایی تاجیکستان، بریتیش ایرویز ، بی ام آی و ایر فرانس پرواز های خود را به ایران متوقف کرده اند. مشکل در پرداخت ها مالی تحت تاثیر تحریم های اعمالی علیه ایران و دشواری سوخت گیری از جمله دلایل لغو این پرواز ها اعلام شده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: پرواز بحرین منامه گلف ایر جمهوری اسلامی تنش دیپلماتیک


نظر شما :