باراک باز هم نرم تر شد

تعویق 8 ماهه در برنامه های غنی سازی ایران!

۲۰ آبان ۱۳۹۱ | ۰۰:۰۲ کد : ۱۹۰۸۹۳۶ اخبار اصلی پرونده هسته ای
وزیر دفاع اسرائیل در اظهاراتی مشابه آنچه حدود دو هفته قبل مطرح کرده بود، اعلام کرد ایران جدول زمانی برای غنی سازی را کند تر کرده و به این ترتیب تل آویو زمان بیشتری برای تصمیم گیری در خصوص نحوه برخورد با فعالیت های هسته ای ایران در اختیار خواهد داشت.
تعویق 8 ماهه در برنامه های غنی سازی ایران!

دیپلماسی ایرانی: وزیر دفاع اسرائیل در اظهاراتی مشابه آنچه حدود دو هفته قبل مطرح کرده بود، اعلام کرد ایران جدول زمانی برای غنی سازی را کند تر کرده و به این ترتیب تل آویو زمان بیشتری برای تصمیم گیری در خصوص نحوه برخورد با فعالیت های هسته ای ایران در اختیار خواهد داشت.

به گزارش واشینگتن پست، اظهارات ایهود باراک حاکی از آن است که ایران رسیدن به خط قرمز مورد ادعای تل آویو را تا 8 ماه به تعویق انداخته است. اشاره وی به خط قرمزی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در جریان سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر آن را روی تصویر کارتونی یک بمب ترسیم کرده بود. وی در آن زمان مدعی شده بود ایران تا تابستان آینده در آستانه تولید سلاح هسته ای قرار نمی گبرد.

همزمان با این موضع گیری باراک، دیپلمات ها از احتمال از سرگیری مذاکرات هسته ای آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران در ماه دسامبر خبر داده و از سوی دیگر آمریکا ضمن اعمال تحریم های جدید علیه برخی مقامات و شرکت های ایرانی اعلام کرده است سنا نیز بسته تحریم های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی در دست بررسی دارد.

واشینگتن پست در ادامه نوشت، به نظر می رسد اظهارات اخیر باراک بر مبنای گزارش ماه آگوست آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد. گزارشی که در آن اعلام شده بود ایران بخش قابل توجهی از اورانیوم غنی شده با خلوص بالا را به پودر تبدیل کرده و آن را در راکتور تحقیقاتی تهران استفاده می کند. وزیر دفاع اسرائیل در گفت و گو با کانال 2 تلویزیون اسرائیل اظهار داشت، ایران در غنی سازی اورانیوم به خط قرمز نرسیده است. با این حال وی خاطرنشان کرد مشخص نیست چرا ایران روند غنی سازی با خلوص بالا را کند تر کرده است. باراک گفت: من نمی دانم آنها چرا این اقدام را انجام داده اند. نمی دانم به دلیل بازدارندگی در مقابل مواضع و اظهارات ما ( تل آویو) بوده یا خیر. شاید هم دلیل دیگری داشته است اما به هر ترتیب تا بهار یا تابستان آینده تاخیر وجود خواهد داشت.

این در حالی است که اظهارات باراک در تضاد با گزارشی قرار دارد که هفته گذشته از همین کانال تلویزیونی پخش شد و در آن اعلام شد در سال 2010 اسرائیل در آستانه اقدام نظامی علیه ایران قرار داشته است. در این گزارش آمده بود نتانیاهو و باراک در سال 2010 به ارتش فرمان آماده باش داده بودند. اما با توجه به مخالفت فرمانده ارتش و رئیس موساد از این درخواست خود عقب نشینی کردند.

گفتنی است باراک در بخشی از اظهارات شامگاه پنجشنبه خود در خصوص اینکه مذاکرات به معنی متقاعد کردن تهران برای متوقف کردن برنامه های هسته ای اش موثر باشد، ابراز تردید کرده بود. مذاکراتی که از اوایل تابستان به حال تعلیق درآمده و هنوز چشم اندازی برای آینده آن تعریف نشده است. البته برخی دیپلمات ها می گویند آمریکا به همراه متحدانش قصد دارد مجموعه ای از پیشنهاد های تغییر شکل یافته را در دور جدیدی از مذاکرات به ایران ارائه کند. پیشنهاد هایی که گفته می شود در مقایسه با بسته قبلی قابل توجه تر هستند و در مقابل سطح درخواست ها از ایران نیز افزایش افزایش می یابد.

اما تغییر لحن سخنان باراک در مورد برنامه های هسته ای ایران در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اکنون که انتخابات ماه ژانویه پیش روی بنیامین نتانیاهو است توجه تحلیلگران را بر انگیخته کرده است. تعدادی از ناظران بین المللی بر این باورند که اظهارات وی از آغاز فصل انتخابات در اسرائیل ناشی می شود. اما اینکه چرخش مواضع در قبال ایران در آستانه انتخابات اسرائیل تا چه اندازه می تواند برای کابینه نتانیاهو امتیاز تبلیغاتی به همراه داشته باشد موضوعی است که در ابهام قرار دارد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/10

 

کلید واژه ها: برنامه هسته ای ایران رژیم صهیونیستی ایهود باراک


نظر شما :