بسته تسلیحاتی تل آویو را صبورتر کرد

اجماع نسبی بر سر یک سال زمان تا هسته ای شدن ایران

۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۵:۰۹ کد : ۱۹۱۵۲۹۷ آمریکا ترجمه برگزیده خاورمیانه
جت های سوخت رسان می تواند کمک خوبی به قدرت دفاعی اسرائیل باشد اما آنچه که اسرائیل به واقع به آن نیاز دارد یک بسته تسلیحاتی شامل بمب افکن هایی است که بتواند اهدافی در اعماق زمین را منهدم کند.
اجماع نسبی بر سر یک سال زمان تا هسته ای شدن ایران

دیپلماسی ایرانی: چاک هگل، وزیر دفاع آمریکا در حالی به سفر دو روزه خود به اسرائیل خاتمه داد که قرارداد فروش تسلیحات به اسرائیل را یک پیام روشن برای ایران توصیف کرد. اما با نهایی شدن فروش هلیکوپتر هایی که به طور عمودی از جا بر می خیزند و فرود می آیند اما سرعت آنها مانند هواپیماست، و همچنین جت های سوخت رسان، اسرائیل اعلام کرد پیش از اقدام نظامی علیه ایران، صبر بیشتر خواهد داشت.

پیش از این نشریه آتلانتیک به مقامات آمریکایی توصیه کرده بود اگر می خواهند از اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران جلوگیری کنند، قدرت نظامی اسرائیل را تقویت کنند و در این زمینه به طور مشخص ضعف اسرائیل در تعداد جت های سوخت رسان، مورد توجه قرار گرفته بود.اکنون این جت ها نیروی هوایی اسرائیل ملحق خواهد شد و جای تعجبی ندارد که مقامات تل آویو بگویند هنوز زمان برای دیگر گزینه ها وجود دارد.

نشریه آتلانتیک به مقامات آمریکایی توصیه کرده بود اگر می خواهند از اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران جلوگیری کنند، قدرت نظامی اسرائیل را تقویت کنند و در این زمینه به طور مشخص ضعف اسرائیل در تعداد جت های سوخت رسان، مورد توجه قرار گرفته بود.

به گزارش رویترز، باتوجه به پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری 24 خرداد ماه در ایران، نوعی تعلیق در رفتار تندرو های اسرائیلی ایجاد شده که از مدت ها پیش در مورد حمله به ایران سخن پراکنی می کردند. آنها تاکید داشتند که مذاکرات هسته ای با ایران بی ثمر است و باید از گزینه نظامی استفاده کرد.

موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل در کنفرانس خبری مشترک با همتای آمریکایی خود گفت: ما بر این گمانیم که گزینه نظامی که به خوبی در مورد آن بحث شده، باید به عنوان آخرین گزینه مطرح باشد. وی افزود: ابزارهای دیگری وجود دارد که باید از آنها استفاده کرد که فهرستی بلندبالا از دیپلماسی، تحریم و حمایت از مخالفان را شامل می شود.

این در حالی است که پیش از این، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مورد فوریت حمله به ایران دچار اختلاف نظر بود. واشینگتن تاکید داشت که باید زمان بیشتری را برای ثمربخشی تحریم ها و مذاکرات در نظر گرفت.اما به نظر می رسد در ماه های اخیر، اوباما که دور دوم ریاست جمهوری خود را آغاز کرد و نتانیاهو که برای سومین بار در سمت خود ابقاء شده، دیدگاه های نزدیک تری به یکدیگر دارند. به طور مشخص، قرارداد فروش تسلیحات به اسرائیل نشان می دهد که همکاری نظامی دو کشور، قوی تر از هر زمان دیگری است و چشم انداز این همکاری ها در آینده نیز روشن است.

این در شرایطی است که دولت آمریکا در سال 2008، از فروش جت های سوخت رسان و موشک هایی که امکان استفاده آنها علیه ایران وجود داشت، خودداری کرده بود. اما هفته قبل کنگره آمریکا طرحی را تصویب کرد که به موجب آن ایالات متحده باید در صورت اقدام اسرائیل برای دفاع از خود، از تل آویو حمایت کند.

 گزینه نظامی روی میز است

پیش از اینکه هگل وزیر دفاع آمریکا شود، او به دلیل موضع گیری های ضد اسرائیلی، مورد انتقاد بسیاری از تندروها قرار داشت. هگل پیش تر در مورد امکان اقدام نظامی علیه ایران و علاقمندی به استفاده از این گزینه ابراز تردید کرده بود. اما هگل در نخستین سفر به اسرائیل در قامت وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد تمامی گزینه ها باید در مواجهه با ایران روی میز باشد.

وزیر دفاع آمریکا گفت: من از موضع اوباما در مورد ایران حمایت می کنم. این موضع بسیار روشن است و ما به هیچ وجه به ایران اجازه نخواهیم داد که هسته ای شود. ما از ساخت سلاح هسته ای در ایران جلوگیری می کنیم.

وزیر دفاع آمریکا گفت: من از موضع اوباما در مورد ایران حمایت می کنم. این موضع بسیار روشن است و ما به هیچ وجه به ایران اجازه نخواهیم داد که هسته ای شود. ما از ساخت سلاح هسته ای در ایران جلوگیری می کنیم.

هگل پس از اسرائیل برنامه سفر به اردن، مصر ، عربستان سعودی و امارات متحده عربی را در دستور کار دارد. امارات متحده عربی و عربستان از جمله کشورهای عرب در منطقه هستند که نگرانی خود را نسبت به برنامه های هسته ای ایران مطرح کرده اند و اکنون از کمک تسلیحاتی ایالات متحده بهره مند می شوند.

به گزارش رویترز، آمریکا و اسرائیل پس از مدت ها اختلاف نظر سرانجام در مورد زمان هسته ای شدن ایران به یک توافق نسبتا مشترک دست یافته اند و آن یک چارچوب زمانی یک ساله است.

همچنین هگل بر خلاف کری و هیگ، وزرای امور خارجه آمریکا و انگلیس که اخیرا علیه اعمال تحریم های جدید سخن گفته بودند، بر این باور است که تحریم ها تشدید خواهند شد. وی این نکته را خاطرنشان کرد که باید دید تحریم ها به نتیجه مورد نظر منجر خواهند شد یا خیر اما در هر صورت گزینه نظامی همواره روی میز خواهد بود.

جای خالی بمب افکن ها

هرچند مقامات آمریکایی و اسرائیلی از قرارداد تسلیحاتی جدید استقابل می کنند و آن را گامی بزرگ به سوی تقویت قوای نظامی اسرائیل توصیف می کنند، مقامات تل آویو می گویند آنها همچنان نتوانسته اند به تسلیحاتی دست یابند که برای حمله به سایت های هسته ای واقع شده در اعماق زمین به آن نیاز دارند.

به گزارش نیویورک تایمز؛ جت های سوخت رسان می تواند کمک خوبی به قدرت دفاعی اسرائیل باشد اما آنچه که اسرائیل به واقع به آن نیاز دارد یک بسته تسلیحاتی شامل بمب افکن هایی است که بتواند اهدافی در اعماق زمین را منهدم کند. تحلیلگران آمریکایی و اسرائیلی می گویند این تنها سلاحی است که می تواند تاسیسات هسته ای فوردو واقع در نزدیکی قم را تخریب کند. این تاسیسات در عمق 200 فوتی ، زیر کوه های نزدیک قم احداث شده است. این سلاح حدود  30 هزار پوند وزن دارد و در حال حاضر اسرائیل هیچ هواپیمایی در اختیار ندارد که بتواند چنین وزنی را حمل کند. بنابراین اسرائیل به بمب افکن های بی – 2 نیاز خواهد داشت که آمریکا آن را تولید می کند. اما دولت اوباما تا کنون از مذاکره با اسرائیل در زمینه فروش این بمب افکن ها، خودداری کرده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

انتشار اولیه: سه شنبه 3 اردیبهشت 1392/ باز انتشار: یکشنبه 8 اردیبهشت 1392

کلید واژه ها: آمریکا رژیم صهیونیستی برنامه هسته ای ایران چاک هیگل


نظر شما :