فرار به جلوی عربستان در میادین نفتی ایران!

۰۱ آذر ۱۳۹۱ | ۱۸:۰۱ کد : ۱۹۰۹۴۴۵ سرخط اخبار

درحالی که ادعاهای اخیر عربستان مبنی بر ورود غیرمجاز ایران به محدوده میادین نفتی این کشور با سکوت رسانه‌ای وزارت نفت همراه شده بود، اظهارات اخیر سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور ابعاد جدیدی از این ماجرا را روشن کرد.

 

به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درحالی که عرب‌ها در روزهای گذشته ادعای نقض قوانین بین‌المللی از سوی ایران در میادین مشترک نفتی را مطرح کرده بودند، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز گذشته صراحتا این موضوع را رد و عربستان را متهم به انجام فعالیت اکتشافی در مرزهای ممنوعه کرد.

 

در چنین شرایطی با پیگیری‌های ایسنا برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد که اکشافات ایران تنها در مرزهای آبی و خاکی خود صورت می‌گیرد و ایران برای اکتشاف وارد آب‌های هیچ کشوری نشده است.

 

شرکت ملی نفت ایران در مورد ادعای عربستان مبنی بر ورود ایران به آبهای این کشور برای اکتشاف منابع هیدروکربوری تاکید کرد که ایران تنها در مرزهای آبی و خاکی خود صورت می‌گیرد و ایران برای اکتشاف وارد آب‌های هیچ کشوری نشده است.

 

شرکت ملی نفت با تایید اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره فعالیت‌های اکتشافی نفت در آبهای خلیج فارس تاکید کرد که ایران نسبت به توافقنامه‌های مرزی بین دو کشور ایران و عربستان متعهد است.

 

رامین مهمانپرست- سخنگوی وزارت خارجه- دیروز در کنفرانس خبری هفتگی خود در پاسخ به ادعای ریاض مبنی بر تجاوز ایران به میدان‌های نفت و گاز این کشور اظهار کرده بود که این عربستان بود که در مناطق مرزی ممنوعه فعالیت‌های اکتشافی انجام داده است. به همین علت ایران تذکرات لازم را به این کشور داده‌است و تعهد کشور ما نسبت به توافقنامه‌های مرزی به سفیر عربستان در تهران منتقل شده است.

 

مهمانپرست در این باره گفت: سعودی‌ها دچار اشتباه شده‌اند. نقض توافق از طرف شرکت‌های سعودی بوده و اگر این مسئله پیگیری شود آنها باید مورد مواخذه قرار گیرند. مذاکره درباره‌ی محدودیت‌های مرز آبی بین ایران وعربستان در قوانین و اسناد بین‌المللی بین دو کشور قید شده است.

 

به گفته سخنگوی وزارت خارجه، ایران معتقد است هرگونه اختلافی از طریق فضای همکاری و روحیه تفاهم و مشارکت قابل حل است.

 

این در حالی‌است که عبدالله المعلمی - سفیر عربستان در سازمان ملل - هفته گذشته به روزنامه عکاظ گفت که در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل آنچه را که جزییات نقض کنوانسیون‌های رسمی و معاهدات بین ایران و عربستان از سوی ایران می‌خواند را تشریح کرده است.

 

وی در این نامه مدعی شد که دو قایق نیروی دریایی ایران یک کشتی شرکت نفتی آرامکو را رهگیری کرده و بالگردهای ایران چندین بار بر فراز یک میدان گازی در حصبه – این میدان در ایران فرزاد آ خوانده می‌شود- پرواز کرده‌اند.

 

به گزارش ایسنا، ایران و عربستان در آب‌ها خلیج فارس در چهار نقطه باهم دارای میدان‌های مشترک نفت و گاز هستند، میدان‌های فروزان، میدان "فرزاد آ"، میدان آرش و میدان اسفندیار. در این میان ایران و عربستان تنها از میدان فروزان نفت خام برداشت می‌کنند.

 

 

میدان فروزان

 

میدان نفتی مشترک فروزان که در 100 کیلومتری جنوب غربی جزیره خارگ قرار دارد، بین ایران و عربستان سعودی مشترک است و عرب‌ها آن را مرجان می‌خوانند.

 

 

برداشت ایران از میدان مشترک نفتی فروزان روزانه کمتر از 45 هزار بشکه است که در صورت توسعه آن این عدد به 100 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

 

 

البته شرکت نفت سعودی "آرامکو" عربستان با همکاری شرکت "مک درموت" آمریکا نیز در حال توسعه میدان نفتی فروزان است و در حال حاضر برداشت این کشور از این میدان حدود 405 هزار بشکه در روز اعلام می‌شود.

 

 

 

میدان "فرزاد آ"

 

میدان فرزاد A , B با ذخیره درجای 12.5 تریلیون فوت مکعب گاز، گاهی با نام میدان "پارسی" خوانده می‌شوند. قسمتی از میدان فرزاد A با کشور عربستان مشترک است و در این کشور "حصبه" نامیده می‌شود.

 

ایران آذرماه سال گذشته قرارداد توسعه و اکتشاف میدان "فرزاد آ" را با شرکت پتروپارس امضا کرده است.

 

 

 

میدان آرش

 

میدان مشترک آرش با ذخیره گاز درجای حدود یک تریلیون فوت مکعب و ذخیره نفت درجای حدود 310 میلیون بشکه در سال 1960 کشف شد. این میدان در جنوب غربی جزیره خارگ و بین مرزهای سه کشور ایران، کویت و عربستان قرار گرفته است.

 

اکنون بنا به دلایل متعدد، بهره‌برداری از این میدان به تاخیر افتاده است. اختلافات از جایی شروع شد که کویت مدعی شد ذخایر گاز منطقه‌ای که ایران برای حفاری انتخاب کرده، با یکی از میاین این کشور به‌نام "الدوره" مشترک است و با تهدید به شکایت از ایران به نهادهای بین‌المللی، ایران را به متوقف کردن ادامه فعالیت‌های خود در این میدان مجبور کرد.

 

بعد از قبول مشترک بودن این میدان بین دو کشور ایران و کویت، تعیین میزان سهم دو کشور مورد بحث واقع شد. طرف ایرانی معتقد بود که نیمی از میدان آرش متعلق به ایران است، در حالی که طرف کویتی مدعی مالکیت بیش از 50 درصدی از این میدان است.

 

از سوی دیگر علاوه بر اضافه شدن کشور مدعی عربستان به جمع صاحبان میدان آرش، اختلاف کویت و عربستان بر سر مسیر خط لوله انتقال گاز تولیدی از این میدان گازی نیز از دیگر دلایل عقب افتادن اجرایی شدن این پروژه شد. البته ریاض و کویت در سال 2000 به توافقی دو جانبه در باره مرز آبی میان دو کشور دست یافتند.

 

با وجود این مذاکرات ایران و کویت برای تعیین خط مرزی از سال 1382 توسط کمیته مشترکی در وزارت امور خارجه و شرکت ملی نفت ایران با مسوولان کویت اغاز شده است و پس از 10 سال همچنان ادامه دارد.

 

 

میدان اسفندیار

 

میدان مشترک نفتی اسفندیار هم در فاصله 95 کیلومتری جنوب غربی جزیره خارگ، با 532 میلیون بشکه نفت‌خام درجا با کشور عربستان سعودی مشترک است و در این کشور میدان " لولو" نامیده می‌شود. البته در حال حاضر دو کشور ایران و عربستان هنوز برداشت از این میدان مشترک نفتی را آغاز نکرده‌اند.

کلید واژه ها: میدان عربستان این میدان کویت گاز ایران و عربستان فروزان از این میدان بشکه مشترک نفتی مشترک است اکتشاف از میدان آرش مرزی مشترک است و سعودی کشور ایران ملی نفت


نظر شما :