شرایط منطقه ای و بین المللی محاسبات را تغییر داد

کد های ایران با رمز توافق

۰۳ آذر ۱۳۹۱ | ۱۶:۰۸ کد : ۱۹۰۹۴۸۹ اخبار اصلی پرونده هسته ای
پیشرفت تکنولوژیکی ایران در مقوله هسته ای نیز در تمامی تاسیسات هسته ای به چشم می خورد. آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید نصب سانتیرفوژها در سایت غنی سازی زیرزمینی فوردو به پایان رسیده و به این ترتیب پتانسیل تولید اورانیوم غنی شده 20 درصدی در ایران دو برابر شده است.
کد های ایران با رمز توافق

دیپلماسی ایرانی : در شرایطی که خاورمیانه با مشکلات عدیده ای دست به گریبان است، ایران به سرعت برنامه های هسته ای خود را گسترش می دهد. اما تهران که بنابر برخی ادعا ها در انزوای منطقه ای به سر می برد، نشانه هایی از آمادگی برای توافق جدید بر سر غنی سازی اورانیوم ارسال می کند.
به گزارش دویچه وله، به نظر می رسد که حرکت آرام ایران به سمت تولید سلاح هسته ای، توقف ناپذیر باشد. تازه ترین گزارش ها حاکی از آن است که ایران به شدت سرگرم افزایش ذخایراورانیوم غنی شده با خلوص 20 درصد است. سطحی از غنی سازی که به زعم کارشناسان می تواند در ساخت سلاح نیز کارایی داشته باشد. این در حالی است که اورانیوم غنی شده در حدود 5 درصد می تواند برای راکتور های غیر نظامی مورد استفاده قرار گیرد اما تهران می گوید اورانیوم 20 درصد غنی شده را برای سوخت رسانی به راکتور تحقیقاتی تهران می خواهد.
از سوی دیگر پیشرفت تکنولوژیکی ایران در مقوله هسته ای نیز در تمامی تاسیسات هسته ای به چشم می خورد. آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید نصب سانتیرفوژها در سایت غنی سازی زیرزمینی فوردو به پایان رسیده و به این ترتیب پتانسیل تولید اورانیوم غنی شده 20 درصدی در ایران دو برابر شده است.
رضا سجادی، سفیر ایران در روسیه اخیرا تایید کرده است که ایران درآستانه افزایش ظرفیت تولید اورانیوم غنی شده با خلوص 20 درصد قرار دارد. وی پیش از آغاز مذاکرات 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) در بروکسل گفت، امیدواریم دور بعدی مذاکرات با ایران به جای اعمال استاندارد های دوگانه با رویکرد سازنده همراه باشد. وی همچنین با اشاره به پیروزی اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا متذکر شد که رئیس جمهور آمریکا باید رویکردی منطقی را در قبال ایران برگزیند.
این نو از فرمول بندی با تاکید بر رویکرد منطقی و استاندارد دوگانه معمولا نوعی کد است که زمانی از سوی مقامات تهران مورد استفاده قرار می گیرد که خواستار به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی و لغو تحریم ها هستند. اما باوجود اظهارات مقامات تهران، والتر پوش، از موسسه امور امنیتی و بین الملل در آلمان می گوید، فشار تحریم ها علیه ایران زیاد است و این از رویکرد هسته ای ایران ناشی می شود که پیامد هایی برای موضع استرتژیک تهران به همراه داشته است.
از سوی دیگر علاوه بر مساله هسته ای، ایران درگیر بحران سوریه است. ایران راهی جز باقی ماندن در کنار اسد ندارد و این در حالی است که آینده بشار اسد در سوریه مبهم است.
این دو درگیری برای ایران بسیار دردسرساز است. از سوی دیگر ظهور مجدد مصر به عنوان یک بازیگر در عرصه سیاسی در منطقه و عربستان سعودی که همچنان رقیب ایران است، از دیگر نگرانی های تهران به شمار می رود.
با این حال گابریل ریفکایند، کارشناس سیاسی در انگلیس نظر دیگری دارد. وی معتقد است که نباید ایران را دست کم گرفت. به گفته وی خیلی زود است که بگویم ایران کاملا در انزوا قرار گرفته چرا که نتیجه بحران در سوریه مشخص نیست. علاوه بر این استراتژی نگاه به شرق ایران به خصوص نگاه به چین نیز شرایط را پیچیده تر کرده است. البته نباید فراموش کرد که شرایط برای ایران مانند سال 2006 نیست، زمانی که ایران پس از جنگ اسرائیل و لبنان اعتماد به نفس زیادی به دست آورد.
مشکلات پیش روی ایران با درگیری اخیر در نوار غزه باز هم گسترده تر شد. چرا که حماس در این شرایط برای درخواست کمک به قطر پناه برد. این در حالی بود که ایران همواره به عنوان حامی حماس در منطقه شناخته می شد.
به گزارش دویچه وله، تمامی این عوامل می تواند موضع تهران را در مذاکرات هسته ای آتی تحت تاثیر قرار دهد. البته به گفته پوش، طرف های مذاکره کننده با ایران نباید گمان کنند که تهران در موضع ضعف قرار دارد. استراتژی بهتر برای مذاکره با ایران یک شرایط برد – برد است.
پوش ادامه داد: صدا هایی از ایران شنیده می شود که خواستار مذاکره با آمریکا حتی مذاکره مستقیم است. اما تهران همچنان با دیده تردید به ایالات متحده می نگرد. در این شرایط دو طرف باید زمینه را محیا کنند. برخی تحلیلگران دیگر نیز بر این باورند که شرایط تغییر کرده و اینک انگیزه بیشتر برای مذاکره وجود دارد. از سوی دیگر اوباما نیز برای ارائه پیشنهاد ها به ایران آزادی عمل بیشتری دارد و ایرانیان نیز تمایل بیشتری به مذاکره دارند که البته تنها به دلیل فشار تحریم ها نیست. اکنون انگیزه ای برای مذاکره وجود دارد که در سال های اخیر بی سابقه بوده است.
تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: مذاکره اورانیوم غنی سازی


نظر شما :