مهمانپرست: مذاکره با امریکا مطلب جدیدی نیست

۲۱ آذر ۱۳۹۱ | ۱۹:۲۰ کد : ۱۹۱۰۲۴۳ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره احتمال مذاکره مستقیم ایران و امریکا درخصوص موضوع هسته ای کشورمان گفت: همان گونه که پیشتر هم آقای صالحی اشاره کرد، مذاکره برای حل مسائل خاص و منطقه ای از جمله عراق و افغانستان نیز انجام شده است و در آن مقاطع هم طرف امریکایی خواستار استفاده از ظرفیتهای کشورمان شد و چنین موضوعی، مطلب جدیدی نیست.
به گزارش خبرنگار ما؛ رامین مهمانپرست در ادامه نشست خبری امروز خود در پاسخ به سؤالی درباره علت لغو سفر آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان به تهران اظهار داشت: تعویق سفر ایشان به ایران به سبب تلاقی با چند برنامه دیگر بود که از پیش طراحی شده بود، اما اینکه کشورهای مختلف به ویژه امریکا، کشورهای منطقه را درمورد جمهوری اسلامی ایران تحت فشار قرار می دهند، موضوع پنهانی نیست و ما دائم شاهد دخالتهای کاخ سفید در این گونه موارد هستیم.
وی ادامه داد: با این حال، کشورهای مختلف بر اساس منافع ملی خود تصمیم می گیرند و دیگر آن دوران سپری شده است که کشوری از هزاران کیلومتر دورتر بتواند به اهدافش برسد، آن هم در خصوص روابط عمیق و طولانی دو ملت بزرگ ایران و پاکستان.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: قرار شد با تغییر کوتاهی سفر ایشان به ایران انجام شود که یکی از محورهای مذاکره هم کمک ایران به احداث خط لوله صلح در پاکستان خواهد بود.
مهمانپرست افزود: ایران آمادگی خود را برای فاینانس دست کم 250 میلیون دلاری احداث خط لوله صلح در بخش پاکستان اعلام کرده اما طرف پاکستانی خواستار 500 میلیون دلار شده است.
وی اضافه کرد: این موضوع فنی در نهایت موجب اجرای طرح مهمی خواهد بود که نه تنها نیاز پاکستان، بلکه در گامهای بعدی، نیاز دیگر کشورهای منطقه را در تأمین گاز طبیعی برطرف خواهد کرد.
نشست تعیین رژیم حقوقی خزر دیگر سؤالی بود که از سخنگوی وزارت خارجه مطرح شد.
وی در این باره ابراز امیدواری کرد که در نشست هفته آینده ترکمنستان، موضوع 30 درصد بقیه رژیم حقوقی همسایگان بزرگ ترین دریاچه جهان تعیین و دیدگاه کشورهای ذی نفع بیش از پیش به هم نزدیک شود.
سخنگوی وزارت خارجه اصطکاک روابط واشنگتن-مسکو را موضوع بعدی سخنان خود قرار داد و گفت: بحران سوریه ریشه در فتنه های خارجی دارد و مهم ترین اولویت جریان امریکایی-صهیونیستی مشغول کردن کشورهای حامی مقاومت در منطقه و داخل کشورهای خود است و این مسئله ای نیست که با سکوت دیگر کشورها مواجه شود.
وی افزود: حساسیت روسیه به علت پایبندی کشورهای بزرگ به ثبات در کشورهای منطقه است و نباید اجازه داد غربیها به سرکردگی امریکا، بحران بزرگی ایجاد کنند که دامنه آن حتی کشورهای غربی را فراخواهد گرفت.
مهمانپرست درباره چگونگی پیگیری سرنوشت زائران ربوده شده در سوریه گفت: این موضوع به شدت ازطریق ارتش، مخالفان سوری مرتبط با ربایندگان و کشورهای منطقه ای حامی مخالفان در حال پیگیری است که امیدواریم به زودی به آزادی آنان منجر شود، اقدامات غیرانسانی قطعاً نمی تواند تأمین کننده اهداف مخالفان باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اتهامات رئیس شورای امنیت ملی یمن در نشست بحرین اظهار داشت: ادعاهای یمنیها در ادامه ادعاهای پیشین آنهاست که با توجه به تغییراتی که در ساختار یمن صورت گرفته است، امیدواریم از تکرار ادعاهای فاقد صحت جلوگیری شود.
وی افزود: به نظر می رسد مشارکت گروههای مختلف سیاسی در یمن و شناختی که از مردم این کشور وجود دارد نباید اجازه مداخله هیچ کشوری را در امور داخلی این کشور بدهد.
مهمانپرست با تکذیب مطالبی که به سفیر ایران در اردن نسبت داده شده است گفت: دادن نفت رایگان به شوخی شباهت دارد و اگر چنین بود می بایست اکنون خیلیها در صف متقاضیان نفت رایگان قرار می گرفتند.
مهلت 180 روزه و معافیت 9 کشور طرف قرارداد با ایران از تحریمهای اعمالی امریکا، دیگر موضوعی بود که مهمانپرست به آن پاسخ داد.
وی گفت: این عقب نشینی امریکا نشان می دهد که کشورها حاضر نیستند منافعشان را قربانی خواست غربیها و امریکا کنند چرا که امریکا می داند کشورهای آسیایی قدرتهای بزرگ اقتصادی جهان در آینده ای نزدیکند و می خواهد به بهانه تحریم ایران، مانع پیشرفتهای آنها شود، حال آنکه این کشورها نمی خواهند از انرژی پایدار ایران بی بهره شوند.
سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: امریکاییها در صددند از اهرم تحریم به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده کنند در حالی که ادعاهای آنان دیگر برای ملت ما رسوا شده است و همگان می دانند که این روشهای غیرانسانی و غیرمنطقی به دلیل آن است که نظام اسلامی موجب قطع منافع امریکا شده است.
وی تنها راه مقامات کاخ سفید را عذرخواهی و تغییر واقعی در رفتارشان در قبال ملت ایران و دیگر ملتهای آزاده و مستقل جهان دانست و گفت: اگر دولتمردان امریکایی این راه را در پیش بگیرند شاید حافظه تاریخی ملتها ازجمله ایران کمی درباره کینه های باقیمانده از سالها استعمار و استثمار آنها اصلاح شود.
مهمانپرست نیاز به انرژی را انکارناپذیر و منابع آن را محدود خواند و درباره برخی خبرها مبنی بر اعلام آمادگی روسیه برای جایگزینی ایران در تأمین گاز مورد نیاز ترکیه اظهار داشت: طبیعی است دارندگان منابع انرژی جهان بخواهند نیاز کشورهای مختلف را تأمین کنند اما بی شک نمی توان در بازار پرتقاضای انرژی جهان منبع بزرگی چون ایران را کنار گذارد.
وی درباره سفر وزیر امور خارجه به غزه گفت: آقای صالحی با همتای مصری خود و نیز مقامات فلسطینی تماس گرفت و در این باره نمایندگان مجلس و گروههای امدادی جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی خود را برای عزیمت به غزه اعلام کردند.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: اما برای سفر اخذ روادید و موافقت مصر لازم است که تاکنون چنین موافقتی حاصل نشده است و هرگاه چنین امری ممکن شود، حتماً مردم مظلوم غزه مقامات و امدادگران ایرانی را در کنار خود خواهند دید.

کلید واژه ها: امریکا پاکستان کشورهای منطقه انرژی


نظر شما :