دلیل سکوت رسانه ای تل آویو در قبال تهران چیست؟

انتخابات به پرونده ایران استراحت داد

۰۶ دی ۱۳۹۱ | ۱۷:۰۷ کد : ۱۹۱۰۸۲۴ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به ناگاه ایران از مدار رسانه های آمریکا ناپدید شد. حتی در رسانه های اسرائیل نیز توجه به موضوع ایران به طور ملموسی کاهش پیدا کرد.
انتخابات به پرونده ایران استراحت داد

دیپلماسی ایرانی: سرمقاله های زیادی نوشته شد، خطوط قرمز برای ایران در سخنرانی نخست وزیر اسرائیل در سازمان ملل روی تصویر بمبی کارتونی به نمایش درآمد و ایران و اسرائیل به عنوان دو موضوع مهم در سومین مناظره انتخاباتی آمریکا مطرح شدند. مناظره ای که در آن هر دو نامزد بی آنکه توصیفی برای واکنش آمریکا داشته باشند، اعلام کردند، ایران هسته ای غیر قابل پذیرش است.

اما پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به ناگاه ایران از مدار رسانه های آمریکا ناپدید شد. حتی در رسانه های اسرائیل نیز توجه به موضوع ایران به طور ملموسی کاهش پیدا کرد.

در توجیه دلیل این تحول می توان یک کلمه گفت و آن انتخابات است.

آمریکا، باراک اوباما را بار دیگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب کرد و این در شرایطی است که وی کاندیدایی نبود که نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از آن حمایت می کرد. برخی بر این باورند در صورتی که میت رامنی در انتخابات بر اوباما چیره می شد، شاید تا کنون اسرائیل نوعی از اقدام نظامی علیه ایران را انجام داده بود. اما رامنی پیروز میدان نبود و اندکی بعد نیز اسرائیل با چالش های مربوط به سیاست داخلی خود مواجه شد.

اما چرا اسرائیل در مورد برنامه های هسته ای ایران نگران است؟ برای مثال می توان گفت، رئیس دولت جمهوری اسلامی، محمود احمدی نژاد نه تنها رویکرد مثبت یا خنثی در مقابل اسرائیل ندارد، بلکه هولوکاست را انکار کرده و درخواست محو اسرائیل از نقشه جهانی را مطرح می کند. به این ترتیب طبیعی است که تل آویو ایران هسته ای را تهدیدی آشکار برای موجودیت خود قلمداد کند. از سوی دیگر ایران روابط نزدیکی با حماس و حزب الله دارد که هر دوشمن قسم خورده اسرائیل به شمار می روند. حزب الله حدود 60 تا 200 میلیون دلار در سال از جانب جمهوری اسلامی کمک مالی دریافت می کند. حماس نیز که در اوایل سال 2000 سالانه 3 میلیون دلار از ایران دریافت می کرد در جریان درگیری اخیر با اسرائیل از راکت های فجر 5 ساخت ایران بهره برد.

به این ترتیب هر چند که این روزها رسانه های اسرائیلی کمتر به موضوع ایران می پردازند اما این مساله همچنان در ذهن سیاستمداران اسرائیلی باقی مانده است. برخی بر این باورند که رسانه های اسرائیل با توجه به انتخابات پیش رو در اواسط ژانویه به برنامه سازی های خود در مورد ایران نوعی استراحت داده اند. اما به نظر می رسد به دنبال برگزاری انتخابات، بار دیگر پرونده ایران در رسانه های اسرائیلی به جریان بیفتد.

جانی دنیلز، تحلیلگر سیاسی بر این باور است که هم انتخابات و هم پرداختن بیش از حد به موضوع ایران موجب رخوت اخیر رسانه های اسرائیلی در مورد ایران شده است. به گمان وی از سوی دیگر مساله ایران، موضوعی است که می تواند به باقی ماندن نتانیاهو در قدرت کمک کند، چرا که مردم در اسرائیل بر این عقیده اند که وی بهترین فرد برای مواجه با ایران است.

انتخابات اسرائیل برای 22 ژانویه برنامه ریزی شده و به طور حتم پس از این انتخابات بار دیگر موضوع ایران بر سر زبان ها خواهد افتاد.  

در مورد انتخابات آمریکا، هر چند فرد منتخب ، مورد علاقه نتانیاهو نبود اما وزیر امور خارجه معرفی شده از سوی رئیس جمهور آمریکا می تواند خبر خوشحال کننده ای برای نتانیاهو باشد. دانیلز بر این باور است که کری روابط خوبی با نتانیاهو داشته و شرایط جاری را درک می کند. به گمان وی، کری می تواند اوباما را در جهت موضع گیری جدی تر در قبال ایران هدایت کند. در جهت خط قرمز هایی که پیش از این نتانیاهو به آنها اشاره کرده بود.

در حال حاضر رسانه های اسرائیلی در طول هفته مقاله های انگشت شماری در مورد ایران چاب می کنند. اما در اغلب این مقاله ها به نوعی به اقدام نظامی علیه ایران اشاره می شود. برای مثال نظر افرادی مانند دنیس راس، مشاور سابق کاخ سفید در امور خاورمیانه، جیمز جفری، سفیر سابق آمریکا در عراق و الیوت آبراهامز، از شورای روابط خارجی آمریکا که بر این باورند آمریکا یا اسرائیل یا هر دو آنها در سال 2013 اقدامی علیه ایران انجام خواهند دارد، در رسانه های اسرائیلی برجسته می شود.

اما با برگزاری انتخابات ، بار دیگر رسانه های به طور آشکار سخن از اقدام نظامی به میان خواهند آورد ، چرا که تا خط قرمز مورد ادعای نتانیاهو برای فصل بهار یا تابستان نیز مدت زیادی باقی نمانده است.

منبع: آی بی تایمز/ تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 10

کلید واژه ها: اسرائیل رسانه آمریکا نتانیاهو رسانه های اسرائیلی موضوع ایران


نظر شما :