ایران و آمریکا وارد مذاکره شده‌اند!

۱۲ دی ۱۳۹۱ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۱۱۰۶۳ سرخط اخبار

در شرایطی که از چند ماه پیش، موضوع احتمال مذاکره میان ایران و آمریکا به یکی از مباحث مورد توجه رسانه ای و تحلیلی تبدیل شده، اخبار و همچنین شایعات مربوط به این موضوع نیز افزایش یافته است. در جدیدترین مورد، یک روزنامه ترک مدعی شده ایران و آمریکا هم اکنون در یک حوزه موضوعی خاص وارد مذاکرات دوجانبه شده اند.

به گزارش «تابناک»،؛ روزنامه «تودی زمان» ترکیه با انتشار مطلبی مدعی شده با نزدیک شدن زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، ایالات متحده برای کسب اطمینان خاطر از آینده افغانستان، از طریق واسطه هایی با ایران وارد مذاکره شده است.

این روزنامه می نویسد افرادی که از جزئیات ملاقات های چندگانه میان نمایندگان ایران و ایالات متحده آگاهی دارند، ماهیت گفت و گوهای طرفین را بسیار جدی توصیف کرده اند. البته به اعتقاد تودی زمان، این امر جای تعجب ندارد، زیرا ایران به طور علنی اعلام کرده آماده نشستن پای میز مذاکره و گفت و گو با آمریکایی ها بر سر افغانستان است؛ هرچند علاقه ای به گسترش دامنه این مذاکرات به دیگر موضوعات ندارد.

به نوشته این روزنامه، آنچه ایران بیش و پیش از هر چیز خواستار آن است، به رسمیت شناخته شدن نقش منطقه ای خود است؛ نقشی که از آسیای مرکزی تا خاورمیانه و شمال آفریقا گسترش یافته است. بر این اساس، مقامات ایران حاضرند دست به معامله ای با آمریکایی ها بزنند.

بنا بر ادعای تودی زمان، آنچه به عنوان ابزاری برای ایران در مذاکرات به کار برده می شود، استفاده از نیروهای خود در کشورهای منطقه و گسترش نفوذ در این کشورهاست تا دیگران چاره ای جز اینکه با ایران پای میز مذاکره بنشینند، نیابند. این روزنامه، اقدامات ایران در عراق که در نهایت آمریکا را به مذاکره مخفی با ایران واداشت، نمونه ای از این سیاست ایران در گذشته می داند.

در ادامه این مطلب، به سخنان «حسین شیخ الاسلام»، مشاور امور بین الملل مجلس شورای اسلامی در جریان کنفرانس هرات در اکتبر سال 2012 میلادی اشاره شده که از آمادگی ایران برای مذاکره با آمریکا بر سر افغانستان سخن گفته بود. به نوشته تودی زمان، این سخنان بسیار مورد توجه مقامات آمریکایی قرار گرفته و تیمی از شورای امنیت ملی این کشور برای پیگیری موضوع به افغانستان اعزام شده اند.

در همین راستا، مقامات آمریکایی از کنسولگری آمریکا در هرات که تنها 50 مایل با مرز ایران فاصله دارد و «جیلیان برنز»، سرکنسول ایالات متحده در این کشور، برای ایجاد ارتباطات محرمانه با مقامات ایرانی استفاده کرده اند. تودی زمان مدعی است از طرف ایران نیز شیخ الاسلام مسئولیت انتقال پیام به آمریکایی ها را بر عهده داشته است.

این روزنامه می افزاید حضور و نقش آفرینی ایران در افغانستان، مورد استقبال برخی دیگر از کشورهای منطقه، به ویژه هند نیز هست؛ زیرا هند به شدت از اینکه نقش آفرینی پاکستان در آینده افغانستان افزایش یابد، احساس نگرانی می کند.

با این حال، آنچه مایه نگرانی ستون نویس این روزنامه را فراهم آورده، این است که ایران بتواند با استفاده از ابزارهای نفوذ خود در افغانستان، سرنوشتی مشابه عراق را برای آینده این کشور رقم بزند که در آن، نقش و نفوذ ایران از دیگر کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای بیشتر باشد. بدون شک این امری است که مقامات دولت ترکیه نیز نسبت به آن به شدت نگران هستند.

کلید واژه ها: افغانستان مذاکره آمریکا تودی زمان تودی


نظر شما :