نگاه رویترز به یک سال کشمکش غرب با تهران

تحریم جایگزین اقدام نظامی علیه ایران شد؟

۱۴ دی ۱۳۹۱ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۱۱۱۱۲ اخبار اصلی خاورمیانه
نمایندگان آمریکا، کشور هایی مانند عراق، لیبی و مهم تر از آنها مقامات عربستان سعودی تحت فشار قرار دادند تا نفت بیشتری را تولید و روانه بازار کنند. واشینگتن و متحدانش کوشیدند به طور ماهرانه و محتاطانه پیام خود را برای بازار های نفتی مخابره کنند.
تحریم جایگزین اقدام نظامی علیه ایران شد؟

دیپلماسی ایرانی: باراک اوباما ، در نخستین هفته ای که به عنوان رئیس جمهور آمریکا فعالیت خود را آغاز کرده بود، به رهبران ایران گفت در صورتی که آنها غرب را مجاب کنند در جهت تولید بمب هسته ای حرکت نمی کنند، دست دوستی خود را به سوی ایران دراز می کند.اما با اتمام دور نخست ریاست جمهوری اوباما، هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است. در مقابل آمریکا و متحدان اروپایی اش در سال جاری تحریم ها علیه ایران را افزایش داده و درآمد نفتی جمهوری اسلامی را نشانه گرفتند.

این یک جنگ مالی بود و ریسک های زیادی به همراه داشت. ایران اخیرا از جایگاه دومی اوپک به مقام چهارم نزول پیدا کرده است و تنها در کمتر از 3 درصد تجارت بین المللی نفت، سهم دارد. صف آرایی برای حذف نفت تولیدی ایران از بازار، ریسک افزایش قیمت نفت ، اختلال در سیستم بین المللی پرداخت ها و به مخاطره انداختن روند احیای اقتصادی جهان را به همراه داشت.مقامات آمریکایی و اروپایی در مصاحبه های خود این مانور دهی دیپلماتیک را فعال کردن تحریم ها بدون پدید آمدن شوک نفتی توصیف کردند.

اوباما به متحدان خود هشدار داده است که تحریم های نفتی به دلیل پرهیز از گزینه نظامی علیه ایران اعمال می شود. نمایندگان آمریکا، کشور هایی مانند عراق، لیبی و مهم تر از آنها مقامات عربستان سعودی تحت فشار قرار دادند تا نفت بیشتری را تولید و روانه بازار کنند. واشینگتن و متحدانش کوشیدند به طور ماهرانه و محتاطانه پیام خود را برای بازار های نفتی مخابره کنند. دیپلمات های آمریکایی در جستجوی نفت بیشتر به مناطق جنوبی عراق سفر کردند تا از این طریق کمبود نفت ایران در بازار جبران شود.

به گفته مقامات آمریکایی، چالش اصلی این بود که صادرات نفتی ایران بدون ایجاد یک بحران نفتی، محدود شود.

یک مقام آمریکایی در این زمینه می گوید، با توجه به مشخص نبودن چشم انداز و واکنش ها، آنچه آمریکا و متحدانش انجام می دادند ، مملو از ریسک بود.

از یک جهت این قمار غرب به نتیجه رسید. چرا که ایران میلیاردها دلار در آمد نفتی را در هر ماه از دست داد و ارزش پول ملی نیز سقوط کرد. در سال 2012، صادرات نفتی ایران 55 درصد کاهش پیدا کرد اما در مقابل منابع نفتی در بازار کاهش نداشت و قیمت نفت نه تنها بالا نرفت، بلکه در واقع ، کاهش پیدا کرد.اما هنوز نشانه ای وجود ندارد که این فشار، تاثیر دلخواه غرب را بر جا گذاشته باشد. آمریکا و متحدانش امیدوارند تحریم ها، تهران را مجاب کند ، فعالیت سانتریفوژها را متوقف کرده و به غنی سازی اورانیوم پایان دهد.

داستان تکراری تحریم

سابقه تحریم های آمریکا علیه ایران به 33 سال پیش باز می گردد. زمانی که روابط خصمانه بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی بنیانگذاری شد.تهران تاکید دارد که برنامه های هسته ای اش صلح آمیز بوده و اعمال تحریم ها توجیهی ندارد. اما در سال 2007 ، در حالی که تردید ها در مورد برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی رو به افزایش بود، خزانه داری آمریکا در دوران ریاست جمهوری جورج بوش ، اعلام کرد ، استراتژی جدیدی را به کار گرفته و به همین دلیل بانک های ایرانی را یکی پس از دیگری در فهرست سیاهی قرار دارد که رابطه بانک های خارجی با آنها را ممنوع می کرد.

به این ترتیب مقامات خزانه داری آمریکا تور سفر های بین المللی خود به اقصی نقاط جهان را آغاز کردند و در ملاقات با مقامات کشور ها در خصوص ریسک های ناشی از همکاری با ایران هشدار دادند.

با این حال، ایران راه هایی برای دور زدن تحریم ها پیدا کرد. رویترز اطلاعاتی در مورد اینکه ایران چگونه میلیون ها دلار تجهیزات ارتباطاتی آمریکایی از طریق چین و کشورهای خاورمیانه خریداری کرده، منتشر کرد. همچنین اسناد طبقه بندی شده ای در مورد تغییر نام شرکت ها و پرچم کشتی ها به منظور دور زدن تحریم ها از سوی ایران وجود دارد. و اینکه ایران چگونه به فروش نفت ادامه می دهد.با این وجود شاید بتوان گفت که تحریم ها تاثیرگذار بوده و سال 2012 را سال حساسی برای ایران خواند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: تحریم آمریکا


نظر شما :