رقابت ایران و آمریکا در خلیج فارس

۲۰ دی ۱۳۹۱ | ۱۲:۵۶ کد : ۱۹۱۱۳۳۶ سرخط اخبار

مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی (CSIS) در گزارش جدیدی به بررسی رقابت راهبردی ایران و آمریکا در منطقه خلیج فارس و شبه جزیره عربی پرداخته است.

به گزارش ایرنا ، پایگاه اطلاع رسانی این اندیشکده آمریکایی درباره این گزارش نوشت: آمریکا در برخورد با ایران ، تهدید تروریسم و ناآرامی های سیاسی در خاورمیانه با چالش های بزرگی رو به رو است. آنتونی کوردزمن از محققان مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی پس از دیدار خود از منطقه خلیج [فارس] و گفتگو با مقامات ارشد آمریکایی ، خلیج [فارس] و اروپایی ، نسخه جدید و به روز شده ای از مطالعه خود را درباره تهدید نظامی ایران در خلیج [فارس] منتشر کرده است.

گزارش ˈخلیج [فارس] و شبه جزیره عربیˈ بطور مشروح به بررسی تهدید نظامی ایران در خلیج [فارس] و نیز همکاری رو به رشد امنیتی آمریکا با کشورهای بحرین ، کویت ، عمان ، قطر ، عربستان سعودی و امارات می پردازد. رشد ثابت همکاری ها که در سالهای 2008 تا 2011 به فروش تسلیحات آمریکایی به ارزش 64 میلیارد دلار منجر شده است، مورد بحث قرار می گیرد.

این گزارش همچنین نقاط قوت و ضعف همکاری امنیتی بین کشورهای جنوب خلیج فارس و سطح نسبی ثبات سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی آنها را بررسی می کند.

در خلاصه این گزارش 187 صفحه ای به قلم ˈآنتونی اچ کوردزمنˈ و ˈرابرت ام. شلالاˈ آمده است: خلیج [فارس] و شبه جزیره عربی مهم ترین صحنه واحد رقابت راهبردی آمریکا - ایران است. نزدیکی کشورهای عربی خلیج [فارس] به ایران ، ارزش ژئواستراتژیک منطقه برای ثبات اقتصاد جهانی ، توازن نظامی متغیر و تنش های اجتماعی ، جمعیتی و اقتصادی که تهدید ناآرامی های سیاسی در چندین کشور کلیدی را به همراه دارند ، این منطقه را به کانونی حساس در تنش های بین واشنگتن و تهران تبدیل می کند.

هر چند هر کشوری در منطقه چالش های خاص خود را دارد اما چندین مساله فراگیر شکل دهنده اهمیت منطقه است از قبیل: منابع طبیعی ، حجم ذخایر ثابت شده نفت ، تنش شیعه - سنی و تردید درباره حمایت از افزایش تنش های آمریکا و ایران . هر چند تمام کشورهای خلیج [فارس] - به استثنای عمان - رهبری سنی دارند و با برنامه هسته ای ایران نیز مشکل دارند، بسیاری از آنها نسبت به حمایت از رویارویی آمریکا و ایران تردید دارند مگر اینکه کاملا متقاعد شوند که ایران یک تهدید هسته ای واقعی است و آمریکا قاطعانه عمل خواهد کرد .

هر یک از این موضوعات بر رقابت آمریکا و ایران در کشورهای خلیج [فارس] تاثیر دارند و این در حالی است که این رقابت تنها یکی از عوامل مهم شکل دهنده به امنیت آنهاست.

** مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی یک سازمان دوحزبی مستقر در واشنگتن دی.سی است که 220 کارمند تمام وقت دارد و بیش از 50 سال در زمینه تحقیق و بررسی مسایل بین المللی فعالیت کرده است.



علاقمندان می توانند برای دریافت متن کامل و ترجمه شده این گزارش، با پست الکترونیکی International-irna@irna.ir مکاتبه نمایند.



یادآوری: خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) ، محتوا و ادعاهای مطرح شده در مقالات ارائه شده را تایید نمی کند و ترجمه آن تنها با هدف آشنایی تصمیم گیران کشورمان با فضای نخبگی و رسانه ای کشورهای غربی انجام شده است .

کلید واژه ها: خلیج [فارس] خلیج [فارس] آمریکا [فارس] و راهبردی خلیج [فارس] و بین المللی تنش


نظر شما :