زیباری: حال مام جلال خوب است

۰۱ بهمن ۱۳۹۱ | ۲۱:۵۹ کد : ۱۹۱۱۸۰۳ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه عراق تصریح کرد: در سایه تنش سیاسی کنونی میان مردم و دولت عراق می توان گفت بیماری جلال طالبانی در بدترین شرایط ممکن رخ داد چراکه وی همواره نقش بسیار مهمی را در وحدت و تفاهم میان تمام رهبران سیاسی ایفا کرده است.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط بعد از حضور در نشست مقدماتی وزرای خارجه و اقتصاد کشورهای عربی اعلام کرد: در سایه تنش سیاسی میان مردم و دولت عراق، بیماری جلال طالبانی، رئیس جمهوری این کشور در بدترین زمان ممکن رخ داد.

 

وی علت ناآرامی های عراق را عدم توافق میان گروه های سیاسی این کشور و عدم اجرای قانون اساسی دانست و اعلام کرد که طالبانی به دور از طایفه گرایی و نژادپرستی نقش مهم و موثری در وحدت کلمه و تفاهم میان رهبران ایفا می کرد و وی یک مرجعیت بود که اکنون این مرجعیت وجود ندارد و یقینا این مساله تاثیرات خود را بر جای می گذارد.

 

 

وی تصریح کرد که در حال حاضر جلال طالبانی در اوضاع جسمانی خوبی به سر می برد و مرحله خطر را پشت سر گذاشته و همچنان در بیمارستان تحت درمان است و درمان وی زمان بر است.

 

زیباری خاطرنشان کرد: اوضاع عراق بر خلاف کشورهای دیگر به مرحله بحران نرسیده است و تلاش هایی برای برآورده ساختن خواسته های تظاهرکنندگان بر اساس قانون اساسی و توافق نامه های پیشین در جریان است.

 

زیباری با اشاره به اینکه توافقنامه های ویژه ای برای مبادله زندانیان عربستانی و عراقی میان این دو کشور در پارلمان عراق در دست بررسی است، اظهار کرد که تلاش های برای تصویب این توافقنامه در جریان است.

 

وی خاطرنشان کرد: این توافقنامه بهترین راه برای حل و فصل مساله بازداشت شدگان در زندان های عراق و همچنین بازداشت شدگان عراقی در زندان های عربستانی است و تمایل مشترکی میان دو کشور برای حل و فصل این پرونده و برون رفت آن از مرحله تنش و بحران وجود دارد.

 

وزیر امور خارجه عراق اعلام کرد که وی خواهان بازگشایی گذرگاه های مرزی میان عراق و عربستان به ویژه گذرگاه "عرعر" است که در امور اقتصادی و بازرگانی و برای حج گزاران گذرگاه مهمی به شمار می آید.

کلید واژه ها: عراق طالبانی سیاسی


نظر شما :