نتیجه انتخابات هم موضع نتانیاهو را تغییر نمی دهد

ادامه استراتژی قدیمی تل آویو در قبال تهران

۰۷ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۰:۳۰ کد : ۱۹۱۲۰۰۶ اخبار اصلی خاورمیانه
تفاوت دیدگاه ها بین یش آتید و نتانیاهو، نمی تواند پیامد قابل توجهی برای سیاست ایران بی بی به همراه داشته باشد. به نظر نمی رسد که یش آتید بخواهد سرمایه سیاسی خود را صرف درگیر شدن با نتانیاهو بر سر ایران کند.
ادامه استراتژی قدیمی تل آویو در قبال تهران

دیپلماسی ایرانی: به نظر نمی رسد که نتایج انتخابات اخیر در اسرائیل، تغییرات زیادی در استراتژی کنونی تل آویو در قبال تهران ایجاد کند.المانیتور در این زمینه می نویسد: نخستین و مهمترین دلیل رفتار جمهوری اسلامی ایران است. تا زمانی که تهران از پاسخ دهی به آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت های هسته ای مورد تردیدش اجتناب کند، هیچ کس در اسرائیل باور نخواهد کرد که اهداف هسته ای ای ایران، صلح آمیز است. یکی از نگرانی های مطرح در خصوص برنامه های هسته ای ایران، سایت غنی سازی فوردو است که بازرسان به آن دسترسی ندارند. پیش از این محمد البرادعی، دبیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی، این سایت را نقض قانون توصیف کرده بود. هرچند مقامات اسرائیلی در خصوص اهمیت تهدید هسته ای ایران و استراتژی نهایی به منظور مقابله با آن دچار اختلاف نظر هستند، در مورد اینکه ایران نباید سلاح هسته ای داشته باشد ، در اسرائیل اجماع نظر وجود دارد.

این در حالی است که پیروزی غافلگیر کننده حزب سکولار یش آتید نمی تواند اوضاع را چندان تغییر دهد. این پیروزی بیشتر بر مسائل داخلی مانند قوانین اسرائیل و اصلاح سیستم آموزشی تاثیر دارد. زمانی که بحث سیاست خارجی به میان می آید، فوری ترین نگرانی یش آتید، مساله فلسطین است. در مورد ایران ، یش آتید بر این باور است که اسرائیل نباید رهبری تلاش ها علیه این کشور را بر عهده بگیرد اما در عین حال غرب باید گزینه نظامی را روی میز حفظ کند. البته در این زمینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل معتقد است که خودش باید در راس جبهه اقدام علیه جمهوری اسلامی قرار داشته باشد.

به هر ترتیب، تفاوت دیدگاه ها بین یش آتید و نتانیاهو، نمی تواند پیامد قابل توجهی برای سیاست ایران بی بی به همراه داشته باشد. به نظر نمی رسد که یش آتید بخواهد سرمایه سیاسی خود را صرف درگیر شدن با نتانیاهو بر سر ایران کند. این حزب می خواهد بر موضوعات بزرگتری که شانس افزایش آرا در انتخابات بعدی را به همراه دارد، متمرکز شود، برای مثال مسائل داخلی. به بیان دیگر یش آتید می خواهد سرمایه خود را صرف دغدغه های مردم اسرائیل کند نه مساله ایران که تنها 12 درصد از مردم اسرائیل آن را یک مساله فوری می دانند.

در همین حال ضعیف ظاهر شدن نتانیاهو در انتخابات اخیر نیز نمی تواند شرایط را تغییر دهد همانگونه که وی بلافاصله پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات بار دیگر تهدید ایران را از سر گرفت. نتانیاهو بر این باور است که همین رویکرد وی، دلیل اصلی قاطع تر شدن دوستان اروپایی و آمریکایی در برخورد با برنامه های هسته ای ایران است.

مهمتر از آن، مساله ایران به حفظ وجه نتانیاهو در داخل کشور کمک می کند، به خصوص زمانی که موضوع فلسطین به میان می آید. باوجود اینکه نتانیاهو می گوید به راهکار دو دولتی برای فلسطین اعتقاد دارد اما در واقعیت گروه کوچکی از حامیان این طرح، نتانیاهو را باور دارند.

نتانیاهو برای اینکه در مساله فلسطین گیر نکند، در سال های اخیر روش کارآمدی را دنبال می کند و همواره بر ایران تاکید دارد. او آنقدر واژه ایران را بلند بیان می کند که جایی برای توجه به فلسطین باقی نماند.

درک نتانیاهو برای ادامه این موضع، آسان است اما اینکه اسرائیل از ایران به عنوان یک ابزار استفاده کند، نگران کننده است. آمریکا و متحدانش آنچه که نتانیاهو انجام می دهد را زیر نظر دارند. از سوی دیگر در داخل کشور نیز مردم رفتار نخست وزیر را مشاهده می کنند. در انتخابات 2013، تنها 12 درصد از اسرائیلی ها ایران را یک تهدید فوری می دانستند و این تعداد می تواند در انتخابات بعدی به نصف ، کاهش یابد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: نتانیاهو اسرائیل یش آتید فلسطین


نظر شما :