سفیر امریکا در سوریه:

واشنگتن راهکار سیاسی را به حمله ترجیح می دهد

۱۳ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۱۲۲۲۳ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
رابرت فورد:ما نمی توانیم اجازه دهیم که مجموعه ای مثل القاعده در سوریه صاحب آزادی و دموکراسی شود. ملت سوریه ملتی صلح جو با تعدد طایفه ای است و به گونه ای است که مسیحیان در کنار مسلمانان و درزی ها به راحتی در کنار هم زندگی می کنند
واشنگتن راهکار سیاسی را به حمله ترجیح می دهد

دیپلماسی ایرانی: رابرت فورد، سفیر امریکا در سوریه که این روزها به دلیل بحران این کشور و قرار گرفتن کشورش در جبهه مخاصمان بشار اسد از دمشق خارج شده است، در گفت وگو با روزنامه الحیات، چاپ لندن، مدعی شد که بشار اسد روز به روز کنترل میدان درگیری در کشورش را از دست می دهد و ممکن است به زودی شاهد حضور ارتش آزادیبخش در نزدیکی دروازه های کاخش باشد. وی در پاسخ به این سوال که سیاست امریکا در برابر حکومت مخالفان و کناره گیری اسد از قدرت چیست، گفت: «برای ایالات متحده امریکا ائتلاف سوری مخالفان نماینده رسمی ملت سوریه است. و هر کسی که می گوید ما برنامه ای برای تعطیل کردن حمایت از مخالفان داریم، کاملا اشتباه است، ما به هیچ وجه به دنبال تقسیم ائتلاف نیستیم. ما از این ائتلاف حمایت می کنیم و به آن کمک می کنیم تا یک مرکز برای کمک به نظامیانشان ایجاد کنند. ما همه گونه حمایتی از آنها می کنیم اما به آنها سلاح نمی دهیم.»

وی در پاسخ به این سوال که گفته می شود اوباما از رئیس جمهوری فرانسه برای تشکیل حکومت انتقالی حمایت نمی کند، گفت: «مساله این نیست که ما مخالف حکومت انتقالی هستیم ولی مساله ای که برای ما بسیار اهمیت دارد این است که اگر مخالفان سوری صحبت از تشکیل دولت موقت کردند ما همان تعاملی را با آنها داشته باشیم که پیش از این با ائتلاف مخالفان داشته ایم. آن چه ما را نگران می کند وحدت و یکپارچگی دوستان ما در ائتلاف مخالفان است. در حالی که ما دیدیم در نشست دوحه توانستند دستاوردهای بسیاری به دست آورند اما پس از آن کاری از پیش نبردند. ما نمی خواهیم با اعلام حکومت موقت وحدت موجود میان آنها از بین برود. علاوه بر آن تشکیل حکومت مثل تشکیل ائتلاف نیست، تشکیل حکومت نیازمند چارچوب و ابزارهای بروکراتیک است تا بتواند به همراه نظام به مردم خدمات برساند. آیا چنین چیزی در حال حاضر وجود دارد؟ ما هنوز چنین چیزی را شاهد نیستیم. ما با ائتلاف موقت آنها همکاری می کنیم تا به ما نگویند که ما یک حکومت امریکایی ایجاد کرده ایم، بلکه این حکومت باید از خود ائتلاف به وجود بیاید.»

رابرت فورد در پاسخ به این سوال که گفته می شود بشار اسد به این نتیجه رسیده است که دولت امریکا به دنبال سرنگونی دولت او نیست و بسیاری از کشورها از ائتلاف حمایت نمی کنند، گفت: «اگر بشار اسد چنین فکری می کند، کاملا اشتباه می کند. او باید درک کند که روز به روز در حال از دست دادن قدرتش است. او اکنون بر بسیاری از شهرها و پایگاه های نظامی کنترل ندارد. مثلا دیگر دیر الزور و حلب و به طور کلی شرق سوریه تحت کنترل او نیست. او حتی کنترل بر ریف دمشق را هم از دست داده است. اکنون درگیری هایی در اماکنی در دمشق مثل رکن الدین وجود دارد. سفارت امریکا در منطقه ای موسوم به جوبار واقع شده که بسیار به رکن الدین نزدیک است. در زمان آغاز درگیری ها من از منزلم تا سفارت را می دویدم اکنون آن مناطق کاملا ناامن شده و درگیری های سختی در آن مناطق در جریان است. بشار اسد اعتقاد دارد که اگر ارتش آزادیبخش تا دروازه های قصرش برسند او می تواند آنها را شکست دهد.»

وی در پاسخ به این سوال که در صورتی که کمک های روسیه و ایران متوقف نشود و امریکا همچنان بی تفاوت باقی بماند و توانایی های اروپا به همین اندازه محدود باشد، پایان نظام چگونه خواهد بود، گفت: «اجازه بدهید ببینیم اوضاع به چه سمت و سویی می رود. شش ماه پیش در ماه ژوئن درگیری ها به حلب رسید و اکنون آنها یک سوم شهر را تحت کنترل خود دارند. در ریف دمشق نیز درگیری ها ادامه دارد. چنین وضعیتی در بسیاری از شهرها و مناطق سوریه از جمله در مرزهای سوریه و ترکیه جریان دارد. با این وجود از من می پرسید این وضعیت تا کی ادامه خواهد داشت؟ من می گویم جواب دقیقی برای این سوال نداریم. ما اعتقاد داریم که راه حل نظامی به رغم وقتی که می برد و می تواند موفق باشد اما هزینه های بسیار سنگینی در بر خواهد داشت. به اعتقاد ما در راه حل نظامی خون های بسیاری ریخته خواهد شد. برای همین معتقدیم که راه حل سیاسی بهترین راه حل است و دستاوردهای آن بسیار بیشتر از گزینه نظامی خواهد بود.»

سفیر امریکا در سوریه در پاسخ به این سوال که آیا با روس ها برای قانع کردن اسد برای کناره گیری مذاکره ای داشته اند یا خیر، گفت: «قطعا ما با آنها در حال مذاکره هستیم. به آنها گفتیم که راه حل سیاسی بهتر از راه حل نظامی طولانی مدت است و ضمن حفظ ثبات سوریه می تواند مصالح روسیه، امریکا و ملت سوریه را تامین کند. ما می گوییم که باید چارچوبی تهیه شود تا بر اساس آن بتوان حکومت انتقالی و جدید به وجود آید، برای این کار نیز می توان به توافق نامه ژنو استناد کرد و از اخضر ابراهیمی بخواهیم که کار را پیش ببرد. اما تعطیلی این فعالیت ها باعث می شود تا چنین هدفی حاصل نشود. من باز هم تاکید می کنم که ما به دنبال راه حل سیاسی برای سوریه هستیم.»

وی درباره فعالیت های جبهه النصره در سوریه گفت: «ما نمی توانیم اجازه دهیم که مجموعه ای مثل القاعده در سوریه صاحب آزادی و دموکراسی شود. ملت سوریه ملتی صلح جو با تعدد طایفه ای است و به گونه ای است که مسیحیان در کنار مسلمانان و درزی ها به راحتی در کنار هم زندگی می کنند، جامعه سوریه واقعا غنی است. در حالی که جبهه النصره تا کنون خواستار تشکیل دولت اسلامی بوده و انتخابات را رد کرده است. مهم است که سوری ها بدانند جبهه النصره چیست و از کجا آمده است. این جریان از القاعده عراق به سوریه آمده است. این جریان شمار بسیاری از سنی ها، شیعیان، امریکایی ها، عراقی ها، شیوخ قبایل، ائمه جماعات، شهروندان بی گناه، نظامیان امریکایی و عراقی را در عراق به کشتن داد. برای همین نمی خواهیم که این شبکه همین رفتار را با مردم سوریه انجام دهد.»

وی درباره ارسال اسلحه از سوی امریکا به سوریه نیز گفت: «در سوریه سلاح های بسیاری وجود دارد و این مساله و مشکلی حقیقی است که قانع کردن بشار اسد برای کناره گیری از قدرت را با مشکل مواجه می کند.»  

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: سوریه امریکا بشار اسد دمشق


نظر شما :