فایننشال تایمز گزارش داد

تاثیر تحریم ها بر امنیت ناوگان هوایی ایران

۰۷ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۰:۳۰ کد : ۱۹۱۳۲۰۵ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
به گزارش این روزنامه انگلیسی، باوجود برخی خوش بینی ها، تحلیلگران صنعت هواپیمایی بر این باورند که بحران مالی در کنار تحریم ها می تواند به کاهش ضریب امنیت پرواز ها منجر شود.
تاثیر تحریم ها بر امنیت ناوگان هوایی ایران

دیپلماسی ایرانی: ناوگان هوایی ایران در 20 سال گذشته سعی کرده تا به نوعی بحران ناشی از تحریم های آمریکا علیه خرید قطعات یدکی هواپیما ها را مدیریت کند، اما اکنون با تحریم هایی که در عرصه بین المللی علیه ایران اعمال می شود، خطوط هواپیمایی ایران برای باقی ماندن هواپیما ها در آسمان تلاش می کنند.

وزارت نفت ایران که تحت تاثیر تحریم ها منابع مالی خود را روز به روز بیشتر از دست می دهد ، بهای سوخت هواپیما را برای پرواز های داخلی 3 و نیم برابر کرده و پرواز های خارجی را نیز ناگزیر کرده تا قیمت خدمات خود را افزایش دهند.

ماه گذشته نیز وزارت نفت ایران از فروش سوخت به خطوط هواپیمایی خودداری کرد تا اینکه  این شرکت ها بدهی خود را به این وزارتخانه پرداخت کردند. اقدامی که به مدت یک روز موجب لغو پروازها شد.

مقامات صنعت هوانوردی ایران در این زمینه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی به دلیل اینکه به میزان کافی ارز در اختیار خطوط هواپیمایی قرار نمی دهد، انتقاد می کنند. این درحالی است که بانک مرکزی جمهوری اسلامی به واسطه تحریم ها، با کمبود منابع ارزی مواجه است. محدودیت دسترسی خطوط هوایی ایران به منابع ارزی با نرخ رسمی، موجب شده است که آنها هم به فرودگاه ها و هم شرکت های خارجی بدهکار شوند.

کامبیز بابایی نعمتی، مدیر عامل شرکت هواپیمایی آسمان که با 31 فروند هواپیما در جایگاه دوم خطوط هواپیمایی کشوری قرار دارد، این نکته را خاطرنشان می کنند که ایر لاین ها با مشکل نقدینگی مواجه هستند، چرا که بین درآمد و هزینه ها شکاف عمیقی ایجاد شده است.

وی در گفت و گو با روزنامه فایننشال تایمز، اظهار داشت: یکی از دلایل اصلی پشت پرده بدهی های شرکت های هواپیمایی این است که قیمت بلیت یک پرواز یک ساعته با هزینه یک لیتر سوخت هواپیما همخوانی ندارد.

با این حال وی بر این باور است که در صورت همکاری وزارت نفت و شرکت های هواپیمایی ، امکان حل این مشکل وجود دارد. این در حالی است که با مجوز محمود احمدی نژاد، در ماه نوامبر، 17 خط هواپیمایی ایران 65 درصد بهای بلیت پرواز های داخلی را افزایش دادند و قیمت بلیت پرواز های خارجی را نیز دو برابر کردند. با این وجود بابایی می گوید که این افزایش قیمت نیز نتوانسته با توجه به افرایش بی سابقه بهای سوخت ، به ایر لاین ها کمک زیادی کند. از نظر وی با توجه به وضع موجود، کاهش مسافران در یک بازه زمانی کوتاه، طبیعی خواهد بود.

به گزارش این روزنامه انگلیسی، باوجود برخی خوش بینی ها، تحلیلگران صنعت هواپیمایی بر این باورند که بحران مالی در کنار تحریم ها می تواند به کاهش ضریب امنیت پرواز ها منجر شود.

در دو هه گذشته، تحریم هایی که بر صنعت هواپیمایی ایران اعمال شده، خرید قطعات یدکی برای هواپیما ها را بسیار دشوار کرده و همین نکته می تواند امنیت پرواز ها را به چالش بکشد. چرا که در این مدت، عمر هواپیما های ایرانی نیز بیشتر شده است.

خطوط هواپیمایی ایرانی در این سال ها ناچار بوده اند از طریق واسطه ها قطعات یدکی را خریداری یا اجاره کنند و یا اینکه قطعات دست دوم را از بازار سیاه در کشورهایی مانند ترکیه، امارات متحده عربی ، اکراین و کشورهای آسیای مرکزی به دست آورند.

اما این عمر هواپیماهاست که موجب شده ایران یکی از بدترین شرایط را در ایمنی پروازها داشته باشد. متوسط عمر ناوگان هوایی ایران به 22 سال می رسد و برخی هواپیما ها نیز از قبل از انقلاب تا کنون همچنان فعال هستند. از سال 2005 تا کنون، بیش از 700 مسافر ناوگان هوایی ایران در 13 سانحه هوایی جان سپرده اند.

این در حالی است که تحریم ها، خطوط هوایی خارجی را نیز یکی پس از دیگری از ایران خارج می کند و به این ترتیب گزینه های مسافران برای انتخاب خطوط هوایی محدود و محدود تر می شود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: تحریم ایران


( ۱ )

نظر شما :