اوباما راهبرد مشخصی در قبال سوریه ندارد

۲۳ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۷:۱۶ کد : ۱۹۱۳۹۶۸ سرخط اخبار

نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل از رئیس جمهور این کشور به دلیل نداشتن راهبردی مشخص در قبال سوریه انتقاد کرده و نوشته است: آمریکا باید از گرو ه هایی حمایت کند که بتوانند در برابر القاعده در سوریه ایستادگی کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس «جان بولتون» نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل در مطلبی که در پایگاه اندیشکده سیاست خارجی آمریکا منتشر کرده، نسبت به خطراتی که دولت «باراک اوباما» ممکن است در سوریه با آن مواجه شود، هشدار داده  گفته است که آمریکا باید گروه های مخالفی را که تاب ایستادگی در برابر القاعده را دارند، شناسایی کرده و آن ها را مورد حمایت قرار دهد.

وی در ابتدای این یادداشت آورده است: همانطور که انتظار می رفت تصمیم جدید رئیس جمهور اوباما برای ارسال کمک های نظامی غیرمهلک برای ائتلاف مخالفان دولت سوریه و شاخه نظامی این ائتلاف تقریبا هیچ کس را راضی نکرد. آن هایی که معتقدند باید برای مخالفان سلاح و مهمات ارسال کرد این گام اوباما را ضعیف و ناکافی می دانند و در مقابل کسانی که با ضد ارسال هرگونه کمک برای مخالفانی که هر روز ترکیب ناشناخته تری پیدا می کنند، هستند، این اقدام اوباما را گامی در جهت ارسال تسلیحات برای گروه های مخالف می دانند.

بولتون که یکی از جنگ طلب ترین سیاستمداران آمریکایی به شمار می آید، می گوید این اقدام اوباما نشان می دهد که «رئیس جمهور اوباما تا چه حد در تصمیم گیری در مورد مسائل مربوط به امنیت ملی دودل و مردد است». وی می افزاید: این اقدام بر اساس هیچ راهبرد نظامی-سیاسی مشخصی نبود، بلکه فقط گامی بود در جهت کاهش انتقادات خارجی و داخلی که به دلیل عملکرد بد او در قبال سوریه متوجه وی شده بود.

وی می افزاید: موضوع اصلی برای آمریکا هرگز این نبود که آیا برای مخالفان کک ارسال کند یا اینکه کنار بنشیند و اقدامی انجام ندهد. یلکه سوال اصلی اینجاست که موضوع دیگری های قومی و مذهبی در سوریه چطور اهداف راهبردی آمریکا در خاورمیانه و دیگر مناطق را تحت تأثیر قرار می دهد.

این دیپلمات جمهوری خواه آمریکایی سپس از اوباما به دلیل خروج نیروهای آمریکایی از عراق و افغانستان انتقاد کرده و نوشته است: او طوری عمل می کند که گویی ما بیشتر از آنکه منبع امنیت و ثبات برای منافع خود و متحدانمان باشیم، عامل خصومت و درگیری بوده ایم.

وی در ادامه می نویسد مجددا به انتقاد از سیاست های اوباما در قبال سوریه پرداخته و می نویسد این سیاست های به نفع روسیه و ایران بوده و ناشی از این توهم است که «روسیه و آمریکا در کناره گیری مسالمت آمیز «بشار اسد» دارای منافع مشترک هستند».

بولتون که پیش از این بارها از حمله نظامی به ایران حمایت کرده، در این یادداشت حتی از مذاکره هسته ای با ایران هم انتقاد کرده و نوشته است که این کار «برنامه هسته ای ایران را مشروع کرده و ایران را برای ساخت تسلیحات اتمی، در هر زمان که اراده کرد، توانمندتر می سازد».

وی می افزاید: متاسفانه مخالفان دولت سوریه هم خود پراکنده و آشفته هستند. اروپا و آمریکا بعد از دو سال درگیری های خون بار هنوز نتوانسته اند سیاستمداران مخالف، گروه های سیاسی و واحد های جنگی را که بتوان روی آن ها برای اداره استاندارد سوریه پس از اسد اتکا کرد، بشناسد.

بولتون در پایان دو پیشنهاد به دولت اوباما ارائه می کند. اول اینکه باید کسب اطمینان کرد که تسلیحات شیمیایی و نامتعارف سوریه به دست گروه های ترویستی نمی افتد و ثانیا آمریکا باید گروه های مخالفی را که توان ایستادگی در برابر القاعده را دارند، شناسایی کرده و آن ها را مورد حمایت قرار دهد.

پیش از این هم گزارش هایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه دولت آمریکا به دلیل تبعاتی سقوط دولت سوریه می تواند دامنگیر اسرائیل کند، از ارسال مستقیم سلاح به این کشور خودداری می کند.

دو روز قبل هم «بنی گانتز» رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل گفته بود که اکنون «خطر گروه های تروریستی از جانب مرزهای سوریه اسرائیل را تهدید می کند».

کلید واژه ها: سوریه آمریکا اوباما


نظر شما :