دلایل سفر احمدی نژاد به آفریقا چیست؟

۲۵ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۵:۲۲ کد : ۱۹۱۴۹۲۲ سرخط اخبار

«حسین امیرعبداللهیان» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: تجلیل از مبارزات استقلال طلبان آفریقا و کمک به توسعه و امنیت پایدار کشورهای این قاره، راهبرد مرحله جدید سفرهای رییس جمهوری اسلامی ایران به آفریقا است.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه با تاکید بر نگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر توسعه روابط با کشورهای قاره آفریقا به وی‍ژه توسعه روابط با کشورهای دوست و مهم این قاره، از جمله کشور های غنا، بنین و نیجر اظهار داشت: متاسفانه در سده های اخیر، هجمه قدرت های استعمارگر به این قاره غنی، تاریخی و تمدنی به منظور غارت منابع عظیم آن و برده داری باعث عقب افتادگی ها و ظلم به ملت ها شده است .

امیرعبداللهیان گفت: جمهوری اسلامی ایران از سالهای آغازین انقلاب اسلامی بر اساس آموزه های اصیل اسلامی و انقلابی خویش تلاش داشته است با نگاهی راهبردی به استقرار هر چه بیشتر امنیت،رفاه و توسعه پایدار در افریقا کمک کند.

وی تصریح کرد: این رویکرد در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک اصل ثابت بوده و در سالیان اخیر نیز این روند به شکلی فزاینده تقویت شده است.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه با یادآوری اهمیت حفظ صلح و ثبات در آفریقا به عنوان زمینه اصلی توسعه و پیشرفت این کشورها و تجلیل از رهبران و مردم مبارز قاره آفریقا در مقابله تاریخی با استعمارگران اظهار داشت: مناسب ترین راه حل منازعات در این منطقه از طریق مشارکت جمعی و مبتنی براستفاده از راه حل های بومی است.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و قاره آفریقا در زمینه های مختلف کشاورزی ، صنعتی، فنی، مهندسی ، معدنی ، انرژی و آموزشی دارای توانمندی و ظرفیت های مشترکی هستند بر اقدامات فعالانه و سازنده جمهوری اسلامی ایران در این قاره تاکید کرد. 

امیرعبداللهیان درباره سفر رییس جمهوری به غرب آفریقا اضافه کرد: در راستای گسترش روابط با کشورهای آفریقایی، در مرحله اول، برنامه سفر رییس جمهوری به سه کشور در غرب آفریقا به ترتیب بنین، نیجر و غنا طراحی شده است که از امروز (دوشنبه) آغاز می شود.

کلید واژه ها: آفریقا جمهوری اسلامی جمهوری اسلامی ایران این قاره


( ۱ )

نظر شما :